september 2006
Grote steden lopen flink achter met bromfietskenteken
Aanvragen kan tot en met 31 oktober
Persbericht, 8 september 2006
In de vier grootste steden heeft de helft van de bromfietsen nog geen
kenteken. Rotterdam (44%), Amsterdam (48%), Utrecht (51%) en Den Haag
(52%) blijven daarmee flink achter op de rest van Nederland. De RDW
heeft tot september ruim 432.000 bromfietskentekens afgegeven. De
provincie Limburg scoort het best, daar heeft al 93% van alle
bromfietsen een kenteken. Flevoland scoort het laagst met 56%. Het
landelijk gemiddelde ligt op 75%.
Aangezien er maandelijks meer brommers naar de schouwer worden
gebracht dan vooraf geschat, heeft de RDW het verwachte totaalaantal
te kentekenen bromfietsen in Nederland bijgesteld van 500.000 naar
570.000. Dat betekent dat de komende maanden nog 138.000
bromfietseigenaren dit kenteken moeten aanvragen. De RDW probeert hen
deze maand met radiospotjes en banners op internet op tijd over de
streep te trekken.
Uiterlijk 31 oktober
Tot en met 31 oktober kan het kenteken eenvoudig via een schouwing bij
een bromfietshandelaar in de buurt en een aanvraag op het postkantoor
geregeld worden. Vanaf 1 november kun je alleen nog maar na een
keuring een kenteken krijgen. Zoân keuring is enkel mogelijk bij een
van de zestien keuringstations van de RDW en kost meer dan honderd
euro. Vanwege mogelijke drukte kan de RDW na 31 oktober niet meer
garanderen dat het kenteken voor 1 januari verstuurd wordt. Na 1
januari 2007 mag een bromfiets zonder kenteken niet meer op de
openbare weg rijden.
Het kenteken is verplicht voor alle eigenaren van brommers,
snorfietsen, brommobielen, solexen en andere typen bromfietsen. De
eerste stap daarvoor is een schouwing waarbij merk, type, framenummer
en typegoedkeuringnummer opgenomen worden. In Nederland kan dat op
1526 plaatsen, vooral bij bromfietshandelaren. Bromfietseigenaren die
na 1 januari 2007 zonder kenteken op de openbare weg komen, riskeren
een boete van ⬠140.
Zuid-Nederland scoort best
Van alle provincies heeft Zuid-Holland met 87.814 de meeste
gekentekende brommers. Van alle steden heeft Amsterdam er met 12.652
de meeste. In de zuidelijke provincies is het aantal afgegeven
kentekens naar verhouding het grootst. In Limburg heeft 93% van alle
bromfietsen een kenteken, in Noord-Brabant 85% en in Zeeland 84%. Het
noorden doet het met 66% voor Groningen, 65% voor Friesland en 59%
voor Drenthe naar verhouding het slechtst.
% uitgevoerde bromfietsschouwingen per provincie
1. Limburg 93%
2. Noord-Brabant 85%
3. Zeeland 84%
4. Overijssel 76%
5. Gelderland 74%
6. Noord-Holland 72%
7. Zuid-Holland 71%
8. Groningen 66%
9. Utrecht 65%
10. Friesland 65%
11. Drenthe 60%
12. Flevoland 56%
Aantal bromfietskentekens per provincie tot nu
1. Zuid-Holland 87.814
2. Noord-Brabant 73.090
3. Noord-Holland 66.545
4. Gelderland 52.248
5. Limburg 37.690
6. Overijssel 30.179
7. Utrecht 27.221
8. Friesland 14.940
9. Groningen 13.612
10. Zeeland 11.374
11. Drenthe 10.254
12. Flevoland 7.257
25 steden met meeste gekentekende bromfietsen
Stad Kentekens Percentage
1 Amsterdam 12.652 55%
2 Rotterdam 9.193 49%
3 Den Haag 8.596 59%
4 Maastricht 6.715 99%*
5 Eindhoven 6.288 96%
6 Arnhem 5.168 98%
7 Tilburg 5.147 82%
8 Utrecht 5.019 57%
9 Groningen 4.543 80%
10 Apeldoorn 4.485 92%
11 Leiden 4.401 99%*
12 Den Bosch 4.113 98%
13 Enschede 4.071 85%
14 Nijmegen 3.914 79%
15 Haarlem 3.861 84%
16 Amersfoort 3.687 86%
17 Zwolle 3.485 96%
18 Almere 3.145 58%
19 Helmond 3.072 99%*
20 Dordrecht 3.012 81%
21 Delft 2.950 98%
22 Alkmaar 2.904 98%
23 Breda 2.842 54%
24 Katwijk 2.764 99%*
25 Zoetermeer 2.745 76%
Genoemde percentages zijn berekend op basis van het geschatte aantal
bromfietsen in Nederland (570.000). Bij de bepaling van het percentage
bromfietsen waarvoor een kenteken is aangevraagd, is het aantal
inwoners per provincie of stad als referentie genomen voor het aantal
bromfietsen per provincie of stad. Het exacte aantal bromfietsen per
provincie of stad kan pas na afloop van de kentekenregistratie
nauwkeurig bepaald worden
* In deze stad is het aantal bromfietsen met kenteken nu al groter dan
het aantal bromfietsen dat de stad op basis van de schatting zou
moeten hebben.
RDW