RDW

september 2006

Grote steden lopen flink achter met bromfietskenteken Aanvragen kan tot en met 31 oktober
Persbericht, 8 september 2006
In de vier grootste steden heeft de helft van de bromfietsen nog geen kenteken. Rotterdam (44%), Amsterdam (48%), Utrecht (51%) en Den Haag (52%) blijven daarmee flink achter op de rest van Nederland. De RDW heeft tot september ruim 432.000 bromfietskentekens afgegeven. De provincie Limburg scoort het best, daar heeft al 93% van alle bromfietsen een kenteken. Flevoland scoort het laagst met 56%. Het landelijk gemiddelde ligt op 75%.

Aangezien er maandelijks meer brommers naar de schouwer worden gebracht dan vooraf geschat, heeft de RDW het verwachte totaalaantal te kentekenen bromfietsen in Nederland bijgesteld van 500.000 naar 570.000. Dat betekent dat de komende maanden nog 138.000 bromfietseigenaren dit kenteken moeten aanvragen. De RDW probeert hen deze maand met radiospotjes en banners op internet op tijd over de streep te trekken.

Uiterlijk 31 oktober
Tot en met 31 oktober kan het kenteken eenvoudig via een schouwing bij een bromfietshandelaar in de buurt en een aanvraag op het postkantoor geregeld worden. Vanaf 1 november kun je alleen nog maar na een keuring een kenteken krijgen. Zoân keuring is enkel mogelijk bij een van de zestien keuringstations van de RDW en kost meer dan honderd euro. Vanwege mogelijke drukte kan de RDW na 31 oktober niet meer garanderen dat het kenteken voor 1 januari verstuurd wordt. Na 1 januari 2007 mag een bromfiets zonder kenteken niet meer op de openbare weg rijden.

Het kenteken is verplicht voor alle eigenaren van brommers, snorfietsen, brommobielen, solexen en andere typen bromfietsen. De eerste stap daarvoor is een schouwing waarbij merk, type, framenummer en typegoedkeuringnummer opgenomen worden. In Nederland kan dat op 1526 plaatsen, vooral bij bromfietshandelaren. Bromfietseigenaren die na 1 januari 2007 zonder kenteken op de openbare weg komen, riskeren een boete van ⬠140.

Zuid-Nederland scoort best
Van alle provincies heeft Zuid-Holland met 87.814 de meeste gekentekende brommers. Van alle steden heeft Amsterdam er met 12.652 de meeste. In de zuidelijke provincies is het aantal afgegeven kentekens naar verhouding het grootst. In Limburg heeft 93% van alle bromfietsen een kenteken, in Noord-Brabant 85% en in Zeeland 84%. Het noorden doet het met 66% voor Groningen, 65% voor Friesland en 59% voor Drenthe naar verhouding het slechtst.

% uitgevoerde bromfietsschouwingen per provincie
1. Limburg 93%

2. Noord-Brabant 85%

3. Zeeland 84%

4. Overijssel 76%

5. Gelderland 74%

6. Noord-Holland 72%

7. Zuid-Holland 71%

8. Groningen 66%

9. Utrecht 65%

10. Friesland 65%

11. Drenthe 60%

12. Flevoland 56%

Aantal bromfietskentekens per provincie tot nu

1. Zuid-Holland 87.814

2. Noord-Brabant 73.090

3. Noord-Holland 66.545

4. Gelderland 52.248

5. Limburg 37.690

6. Overijssel 30.179

7. Utrecht 27.221

8. Friesland 14.940

9. Groningen 13.612

10. Zeeland 11.374

11. Drenthe 10.254

12. Flevoland 7.257

25 steden met meeste gekentekende bromfietsen
Stad Kentekens Percentage

1 Amsterdam 12.652 55%

2 Rotterdam 9.193 49%

3 Den Haag 8.596 59%

4 Maastricht 6.715 99%*

5 Eindhoven 6.288 96%

6 Arnhem 5.168 98%

7 Tilburg 5.147 82%

8 Utrecht 5.019 57%

9 Groningen 4.543 80%

10 Apeldoorn 4.485 92%

11 Leiden 4.401 99%*

12 Den Bosch 4.113 98%

13 Enschede 4.071 85%

14 Nijmegen 3.914 79%

15 Haarlem 3.861 84%

16 Amersfoort 3.687 86%

17 Zwolle 3.485 96%

18 Almere 3.145 58%

19 Helmond 3.072 99%*

20 Dordrecht 3.012 81%

21 Delft 2.950 98%

22 Alkmaar 2.904 98%

23 Breda 2.842 54%

24 Katwijk 2.764 99%*

25 Zoetermeer 2.745 76%

Genoemde percentages zijn berekend op basis van het geschatte aantal bromfietsen in Nederland (570.000). Bij de bepaling van het percentage bromfietsen waarvoor een kenteken is aangevraagd, is het aantal inwoners per provincie of stad als referentie genomen voor het aantal bromfietsen per provincie of stad. Het exacte aantal bromfietsen per provincie of stad kan pas na afloop van de kentekenregistratie nauwkeurig bepaald worden


* In deze stad is het aantal bromfietsen met kenteken nu al groter dan het aantal bromfietsen dat de stad op basis van de schatting zou moeten hebben.