Ingezonden persbericht


Vrijdag 8 september 2006

Goed eerste halfjaar 2006

Sterke stijging nettowinst

Meppel - Koninklijke Friesland Foods N.V. heeft in 2006 een goed eerste halfjaar gehad. De nettowinst is met 29 procent gestegen tot 58 miljoen euro (eerste halfjaar 2005: 45). De netto-omzet nam toe, voor het eerst sinds 2003, met 7 procent tot 2,3 miljard euro (eerste halfjaar 2005: 2,2). Vooral de consumentenactiviteiten in Zuidoost- Azië en West-Afrika hebben bijgedragen aan de verbetering van de netto-omzet en de nettowinst. In Europa nam de netto-omzet fractioneel toe, echter de resultaten van kaas, dagverse zuivelproducten en melkpoeder staan onder druk.


· Netto-omzet neemt met 7 procent toe tot 2,3 miljard euro
· Nettowinst stijgt met 29 procent naar 58 miljoen euro
· Uitstekende prestaties in Zuidoost-Azië en West-Afrika
· Resultaten kaas, dagverse zuivelproducten en melkpoeder onder druk

Luc Dahlhaus, voorzitter van de concerndirectie: "Ik ben tevreden over de omzet- en resultaatontwikkeling in Zuidoost-Azië en West-Afrika. Deze zijn niet beïnvloed door bijzondere valutaschommelingen. Echter met een deel van de Nederlandse zuivelactiviteiten worden we geconfronteerd met lastige marktomstandigheden. Bij de beoordeling van de stijging van de nettowinst met 29 procent moet rekening worden gehouden dat 2005 een zwak eerste halfjaar kende voor zowel omzet als resultaat. In het tweede halfjaar 2005 was de omzet- en resultaatontwikkeling aanmerkelijk beter. Dit heeft zich in het eerste halfjaar 2006 gecontinueerd."

Het bedrijfsresultaat is in het eerste halfjaar 2006 met 21 procent gestegen tot 119 miljoen euro (eerste halfjaar 2005: 98). De toename is met name veroorzaakt door hogere verkoopvolumes en margeverbetering in Zuidoost- Azië en West-Afrika als gevolg van hogere verkoopprijzen, stabilisering van de grondstofprijzen en lagere kosten door efficiëntere productie. In Europa kon de stijging van de energiekosten nog maar deels worden gecompenseerd en daarnaast zijn de opbrengstprijzen van boter gedaald. De investeringen in reclame en promotie zijn met 10 miljoen euro toegenomen. Het bedrijfsresultaat is per saldo door incidentele posten voor een bedrag van 7 miljoen euro negatief beïnvloed, voornamelijk door reorganisaties bij Friesland Foods Cheese. Het bedrijfsresultaat als percentage van de netto- omzet is verbeterd naar 5,1 procent (eerste halfjaar 2005: 4,5). De effectieve belastingdruk is uitgekomen op 28,7 procent (eerste halfjaar 2005: 32,5).

De kasstroom uit operationele activiteiten was in het eerste halfjaar gunstiger dan gedurende de eerste helft van 2005. Dit is een gevolg van de betere resultaten alsmede door de lagere nabetaling aan de leden-melkveehouders in 2006. De investeringsactiviteiten zijn afgenomen, met name als gevolg van lagere investeringen in de kaasactiviteiten.

De solvabiliteit (aansprakelijk vermogen als percentage van het balanstotaal) is ten opzichte van ultimo 2005 licht gedaald naar 37,8 procent. De nettoschuld is ten opzichte van eind 2005 met 46 miljoen euro toegenomen. Dit is met name het gevolg van de toename van het werkkapitaal. Het werkkapitaal is onder meer gestegen door seizoenseffecten en de stijging van de verkopen. Het verlagen van het werkkapitaal blijft een belangrijk aandachtspunt.

Ontwikkeling per regio

Europa

In Europa bedraagt de netto-omzet in het eerste halfjaar 2006 1,8 miljard euro. Dit is ten opzichte van het eerste halfjaar 2005 een stijging van 0,7 procent.
In Europa presteerden Friesland Foods in Roemenië en Griekenland opnieuw beter. De export van langhoudbare producten zoals gecondenseerde melk vanuit Nederland is toegenomen. Ook Friesland Foods Domo, Friesland Foods Kievit en Friesland Foods Professional hebben goed gepresteerd. In Centraal- Europa is de omzet afgenomen als gevolg van de rationalisatie van het assortiment in Hongarije, Tsjechië en Slowakije. Echter, het resultaat is hierdoor verbeterd. In Nederland blijft de omzet en het resultaat van dagverse zuivelproducten onder druk staan. Friesland Foods heeft in Nederland meer kaas en melkpoeder geproduceerd. De hogere productie van melkpoeder is het gevolg van de toename van de melkaanvoer van de leden- melkveehouders in het eerste halfjaar van 2006. Kaas en boter hadden echter wel te maken met dalende opbrengstprijzen. Van melkpoeder daalde de marge als gevolg van de toename van de energiekosten. Het bedrijfsresultaat is in Europa gedaald met 5 procent naar 79 miljoen euro (eerste halfjaar 2005: 83). Het bedrijfsresultaat als percentage van de netto-omzet nam af naar 4,4 procent (eerste halfjaar 2005: 4,6).

Azië

In Azië is de netto-omzet gestegen met 28 procent naar 430 miljoen euro (eerste halfjaar 2005: 337). De stijging is het gevolg van zowel hogere volumes als hogere opbrengstprijzen. Vooral in Vietnam, Thailand, Hong Kong en Maleisië ontwikkelde de markt zich gunstig. In Indonesië zijn de resultaten verbeterd als gevolg van kostenverlaging en het beter kunnen doorberekenen van de stijging van de energiekosten in de verkoopprijzen. De stijging van de netto-omzet in Azië is voor 21 miljoen euro beïnvloed door gunstige valutakoersen. Bij constante valutakoersen zou de netto-omzet in Azië met 20 procent zijn gestegen. Het bedrijfsresultaat in Azië is verbeterd met 75 procent van 24 naar 42 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat als percentage van de netto-omzet is verbeterd van 7,1 naar 9,8 procent.

Overige regio's

Ook in de overige regio's (voornamelijk West-Afrika en het Midden-Oosten) is de netto-omzet verbeterd en wel met 21 procent van 128 naar 155 miljoen euro. In locale valuta bedraagt de omzetstijging 19 procent. Het bedrijfsresultaat is gestegen met 125 procent van 8 naar 18 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat als percentage van de netto-omzet is verbeterd naar 11,6 procent (eerste halfjaar 2005: 6,3). De activiteiten van Friesland Colombia S.A. zijn in liquidatie. Besprekingen met bedrijven over een overname hebben niet tot overeenstemming geleid.

Kerncijfers

Resultaten
Eerste halfjaar Eerste halfjaar Jaar
in miljoenen euro's
2006 2005 2005

Netto-omzet 2.327 2.178 4.419 Bedrijfsresultaat 119 98 211 Nettowinst 58 45 104

Balans
Balanstotaal 2.625 2.595 2.580 Aansprakelijk vermogen 993 925 986 Eigen vermogen 869 802 862 Nettoschuld 627 694 581

Verhoudingsgetallen
Bedrijfsresultaat als % netto-omzet 5,1 4,5 4,8 Nettowinst als % netto-omzet 2,5 2,1 2,4 Nettowinst als % gemiddeld eigen vermogen
toe te rekenen aan eigen aandeelhouders 14,4 12,5 13,9 Aansprakelijk vermogen als
% balanstotaal 37,8 35,6 38,2

Kasstroom
Operationele activiteiten 41 10 243 Investeringsactiviteiten - 45 - 60 - 157

Personeel
gemiddeld aantal fte's
Aantal werknemers 15.554 16.731 16.438

Zie het Friesland Foods Halfjaarbericht 2006 voor de volledige tekst en cijfers.

Royal Friesland Foods is een internationaal opererende onderneming die natuurlijke, voedzame en hoogwaardige zuivelproducten, vruchtendranken en ingrediënten ontwikkelt, produceert en vermarkt. Gezondheid, gemak, betrouwbaarheid en vitaliteit voor de consument staan daarbij centraal. Friesland Foods is in West- en Centraal Europa, West-Afrika en Zuidoost-Azië sterk op de zuivelmarkt vertegenwoordigd. De omzet bedraagt 4,4 miljard euro. In totaal zijn 16.400 medewerkers in dienst. De onderneming heeft een coöperatieve basis. De leden-melkveehouders van Zuivelcoöperatie Friesland Foods zijn de eigenaren én de leveranciers van de melk. De belangrijkste merken zijn Dutch Lady, Frisian Flag, Foremost, Friesche Vlag, Milli, NoyNoy, Peak, Bonnet, Rainbow, Completa, Debic, Frico, Friso, Pöttyös, Dots, Domo, Kievit, Appelsientje, Chocomel, Cécémel, CoolBest, DubbelFrisss, Extran en Fristi.


---


---- -- Hoofdstuknaam

Halfjaarbericht
2006
Koninklijke Friesland Foods N.V.
Koninklijke Friesland Foods N.V. 1

Kerncijfers

Kerncijfers 2006 2005 2005 in miljoenen euro's Eerste halfjaar Eerste halfjaar Jaar Resultaten Netto-omzet 2.327 2.178 4.419 Bedrijfsresultaat 119 98 211 Nettowinst 1 58 45 104 Balans Balanstotaal 2.625 2.595 2.580 Aansprakelijk vermogen 2 993 925 986 Eigen vermogen 869 802 862 Nettoschuld 3 627 694 581 Verhoudingsgetallen Bedrijfsresultaat als % netto-omzet 5,1 4,5 4,8 Nettowinst als % netto-omzet 2,5 2,1 2,4 Nettowinst als % gemiddeld eigen vermogen toe te rekenen aan eigen aandeelhouders 14,4 12,5 13,9 Aansprakelijk vermogen als % balanstotaal 37,8 35,6 38,2
1 De nettowinst is in de winst- en verliesrekening gedefinieerd als de winst toe te rekenen aan eigen aandeelhouders. Kasstroom
2 Het aansprakelijk vermogen is het totaal van eigen vermogen Operationele activiteiten 41 10 243 en perpetuele obligatielening.
Investeringsactiviteiten - 45 - 60 - 157
3 De nettoschuld betreft overige langlopende schulden en schulden aan financiers minus liquide middelen. Personeel
4 Cijfers op basis van IFRS. De cijfers van 2002 en 2003 zijn globaal aangepast aan IFRS. De cijfers van het eerste gemiddeld aantal fte's halfjaar 2004 zijn pro forma cijfers, gebaseerd op een herrekende inkoopprijs van melk. Aantal werknemers 15.554 16.731 16.438

2 Halfjaarbericht 2006

Goed eerste halfjaar 2006

Sterke stijging nettowinst
Koninklijke Friesland Foods N.V. heeft in 2006 een goed eerste halfjaar gehad. De nettowinst is met 29 procent gestegen tot 58 miljoen euro (eerste halfjaar 2005: 45). De netto-omzet nam toe, voor het eerst sinds 2003, met 7% tot 2,3 miljard euro (eerste halfjaar 2005: 2,2). Vooral de consumentenactiviteiten in Zuidoost-Azië en West-Afrika hebben bijgedragen aan de verbetering van de netto-omzet en de nettowinst. In Europa nam de netto-omzet fractioneel toe, echter de resultaten van kaas, dagverse zuivelproducten en melkpoeder staan onder druk. Bij de stijging van de nettowinst met 29 procent De solvabiliteit (aansprakelijk vermogen als Hoofdpunten moet rekening worden gehouden dat 2005 een percentage van het balanstotaal) is ten opzichte zwak eerste halfjaar kende voor zowel omzet als van ultimo 2005 licht gedaald naar 37,8 procent.
· Netto-omzet neemt met 7% toe resultaat. In het tweede halfjaar 2005 was de De nettoschuld is ten opzichte van eind 2005 tot 2,3 miljard euro omzet- en resultaatontwikkeling aanmerkelijk met 46 miljoen euro toegenomen. Dit is met
· Nettowinst stijgt met 29% naar beter. name het gevolg van de toename van het 58 miljoen euro werkkapitaal. Het werkkapitaal is onder meer
· Uitstekende prestaties in Zuidoost- Het bedrijfsresultaat is in het eerste halfjaar 2006 gestegen door seizoenseffecten en de stijging van Azië en West-Afrika met 21 procent gestegen tot 119 miljoen euro de verkopen. Het verlagen van het werkkapitaal
· Resultaten kaas, dagverse zuivel- (eerste halfjaar 2005: 98). De toename is met blijft een belangrijk aandachtspunt. producten en melkpoeder onder druk name veroorzaakt door hogere verkoopvolumes en margeverbetering in Zuidoost-Azië en West- Afrika als gevolg van hogere verkoopprijzen, Ontwikkeling per regio stabilisering van de grondstofprijzen en lagere kosten door efficiëntere productie. In Europa kon Europa de stijging van de energiekosten nog maar deels In Europa bedraagt de netto-omzet in het worden gecompenseerd en daarnaast zijn de eerste halfjaar 2006 1,8 miljard euro. Dit is opbrengstprijzen van boter gedaald. ten opzichte van het eerste halfjaar 2005 een De investeringen in reclame en promotie stijging van 0,7 procent. In Europa presteerden zijn met 10 miljoen euro toegenomen. Het Friesland Foods in Roemenië en Griekenland bedrijfsresultaat is per saldo door incidentele opnieuw beter. De export van langhoudbare posten voor een bedrag van 7 miljoen euro producten zoals gecondenseerde melk vanuit negatief beïnvloed, voornamelijk door Nederland is toegenomen. Ook Friesland Foods reorganisaties bij Friesland Foods Cheese. Het Domo, Friesland Foods Kievit en Friesland bedrijfsresultaat als percentage van de netto- Foods Professional hebben goed gepresteerd. omzet is verbeterd naar 5,1 procent (eerste In Centraal-Europa is de omzet afgenomen halfjaar 2005: 4,5). De effectieve belastingdruk als gevolg van de rationalisatie van het is uitgekomen op 28,7 procent (eerste halfjaar assortiment in Hongarije, Tsjechië en Slowakije. 2005: 32,5). Echter, het resultaat is hierdoor verbeterd. In Nederland blijft de omzet en het resultaat van De kasstroom uit operationele activiteiten was dagverse zuivelproducten onder druk staan. in het eerste halfjaar gunstiger dan gedurende Friesland Foods heeft in Nederland meer kaas de eerste helft van 2005. Dit is een gevolg van en melkpoeder geproduceerd. De hogere de betere resultaten alsmede door de lagere productie van melkpoeder is het gevolg van de nabetaling aan de leden-melkveehouders in toename van de melkaanvoer van de leden- 2006. De investeringsactiviteiten zijn afgenomen, melkveehouders in het eerste halfjaar van 2006. met name als gevolg van lagere investeringen in Kaas en boter hadden echter wel te maken met de kaasactiviteiten. dalende opbrengstprijzen. Van melkpoeder daalde de marge als gevolg van de toename van de Koninklijke Friesland Foods N.V. 3

Verslag concerndirectie

energiekosten. Het bedrijfsresultaat is in Europa De netto-omzet van Friesland Foods Western kunststoffles zeer succesvol en zorgt mede gedaald met 5 procent naar 79 miljoen euro Europe ligt iets boven het niveau van het eerste voor de toename van de verkopen van Dutch (eerste halfjaar 2005: 83). Het bedrijfsresultaat halfjaar 2005. Dat is vooral te danken aan de Lady langhoudbare melk. Op het gebied van als percentage van de netto-omzet nam af naar goede ontwikkeling van de vruchtensappen en babyvoeding is Friso succesvol. In Vietnam is 4,4 procent (eerste halfjaar 2005: 4,6). -dranken. Zowel Appelsientje als DubbelFrisss de productiecapaciteit opnieuw uitgebreid om presteren uitstekend. Ook Hoogesteger Fresh aan de marktvraag te kunnen voldoen. Dutch Azië Specialist (verse vruchtensappen en fruitsalades) Lady is inmiddels uitgegroeid tot het meest In Azië is de netto-omzet gestegen met ontwikkelt zich positief. De omzet van het bekende voedingsmerk in Vietnam. In Maleisië 28 procent naar 430 miljoen euro (eerste halfjaar zuivelassortiment stagneert echter, waarbij de en Singapore leidt de focus op een beperkter 2005: 337). De stijging is het gevolg van zowel brutomarge verder onder druk is komen te staan. assortiment tot verbetering van de resultaten hogere volumes als hogere opbrengstprijzen. door zowel een betere kostenbeheersing als Vooral in Vietnam, Thailand, Hong Kong en In Hongarije, Tsjechië en Slowakije verloopt de betere marktprestaties. Opvallend is het succes Maleisië ontwikkelde de markt zich gunstig. herstructurering naar wens. Activiteiten worden van Dutch Lady Growing Up Milk. Dit product In Indonesië zijn de resultaten verbeterd samengevoegd, het assortiment gerationaliseerd is nu absoluut marktleider in Maleisië. De als gevolg van kostenverlaging en het beter en er is meer focus op de onderscheidende introductie van Dutch Lady 0% Fat Drinking kunnen doorberekenen van de stijging van de merkproducten. De netto-omzet is hierdoor Yoghurt met actieve bacterieculturen voor energiekosten in de verkoopprijzen. De stijging sterk afgenomen. Dankzij de dalende kosten een gezonde darmflora in een kunststoffles van de netto-omzet in Azië is voor 21 miljoen is het resultaat verbeterd. In Roemenië is de speelt in op de gezondheidstrend. Toenemende euro beïnvloed door gunstige valutakoersen. netto-omzet opnieuw verder gestegen. Vooral concurrentie en prijsacties van supermarkten Bij constante valutakoersen zou de netto- de kwarkreep Dots en de spreads ontwikkelen zorgen wel voor een druk op de marges van omzet in Azië met 20 procent zijn gestegen. zich goed. Ook de verkopen van ijs liggen op een standaard zuivelproducten. In Indonesië vertoont Het bedrijfsresultaat in Azië is verbeterd met hoger niveau dan verleden jaar. In Griekenland Friesland Foods een sterk herstel ten opzichte 75 procent van 24 naar 42 miljoen euro. Het is de netto-omzet verder gestegen. Vooral de van het eerste halfjaar 2005, zowel in netto- bedrijfsresultaat als percentage van de netto- yoghurt en baby- en kindervoeding activiteiten omzet als resultaat. Rationalisatie van het omzet is verbeterd van 7,1 naar 9,8 procent. leiden tot een toename van de omzet. assortiment zorgt voor verbeterde efficiëntie in de fabrieken, effectievere besteding van Overige regio's De netto-omzet van Friesland Foods in Saoedi- reclame- en promotiegelden en uiteindelijk Ook in de overige regio's (voornamelijk West- Arabië en de Verenigde Arabische Emiraten ook in hogere omzetten. Inmiddels wordt in Afrika en het Midden-Oosten) is de netto-omzet ontwikkelt zich positief. Volumes nemen de productielocatie in Jakarta ook baby- en verbeterd en wel met 21 procent van 128 naar toe en het is gelukt kostprijsstijgingen in de kindervoeding geproduceerd en verpakt. Hiermee 155 miljoen euro. In locale valuta bedraagt de verkoopprijzen door te berekenen. Opvallend is wordt ingespeeld op de toenemende vraag naar omzetstijging 19 procent. Het bedrijfsresultaat is de toename van de verkopen van langhoudbare deze producten in de gehele regio. In de markt gestegen met 125 procent van 8 naar 18 miljoen melk. In Nigeria is de netto-omzet belangrijk vertonen vooral Frisian Flag Growing Up Milk, euro. Het bedrijfsresultaat als percentage van toegenomen. Dit ondanks problemen bij de gecondenseerde melk en basisvoeding met de de netto-omzet is verbeterd naar 11,6 procent import van grondstoffen door blokkades van de claim Active Care opvallende resultaten. (eerste halfjaar 2005: 6,3). De activiteiten haven en bij de opschaling van de productie als van Friesland Colombia S.A. zijn in liquidatie. gevolg van de sterke volumegroei. Vooral de 25 Kaas Besprekingen met bedrijven over een overname grams zakjes melkpoeder Peak zijn een enorm De netto-omzet van de productcategorie kaas hebben niet tot overeenstemming geleid. succes. is met 1 procent gestegen tot 545 miljoen euro (eerste halfjaar 2005: 541). Aan de sterke groei van de omzet van Ontwikkeling per productcategorie Friesland Foods in Zuidoost-Azië dragen alle Hoewel er meer kaas is geproduceerd vanwege landenorganisaties bij. In Thailand zorgen de stijgende vraag is de omzet toch nauwelijks Verse en langhoudbare consumentenproducten zowel bestaande als nieuwe concepten voor gestegen als gevolg van dalende verkoopprijzen. De netto-omzet van verse en langhoudbare de groei. Opvallende successen zijn Foremost Vooral de export van kaas is toegenomen. consumentenproducten is met 10 procent langhoudbare melk, Hi-5 (sojamelk) en de Daarbij neemt met name de vraag naar laagvette toegenomen tot 1.312 miljoen euro (eerste kleine flesjes drinkyoghurt verrijkt met Omega varianten toe. De Frico-merkproducten in halfjaar 2005: 1.188). 3. In Vietnam is de in 2005 geïntroduceerde Duitsland en een aantal andere exportlanden 4 Halfjaarbericht 2006

doen het goed. In Nederland zet de in 2005 rijke omzetgroei. Alle productsegmenten concurrentie en doorlopende contracten kunnen

geïntroduceerde Frico Halfvoller de stijgende ontwikkelden zich positief. Opvallend is de deze kostenstijgingen slechts gedeeltelijk in de lijn voort en kan het rekenen op een goede sterke groei in het segment Food Specialties. verkoopprijzen worden doorberekend. waardering van supermarkten en consumenten. Wel staan de marges onder druk als gevolg van In maart 2006 is aangekondigd dat de opslag- toenemende concurrentie en het mede daardoor Friesland Foods Butter wordt volop geconfron- en veredelingsactiviteiten uit de vestiging van niet volledig kunnen doorberekenen van de teerd met dalingen van de opbrengstprijzen Friesland Foods Cheese in Meppel uiterlijk medio gestegen energiekosten. De in 2005 geopende voor boter, het lagere interventieniveau en de 2007 zullen zijn verplaatst naar andere locaties productievestiging in Salatiga (Indonesië) afbouw van restituties. Hoewel de melkaanvoer van Friesland Foods Cheese. Daarnaast zal een functioneert boven verwachting, zowel in product- in Lochem 60 miljoen kilo hoger is dan in het deel van de opslagactiviteiten worden uitbesteed kwaliteit, volume als efficiëntie. Voor een groot eerste halfjaar 2005 bleef de netto-omzet gelijk. aan een gespecialiseerd bedrijf, dat daarvoor internationaal voedingsmiddelenconcern is een Dit is het gevolg van de lagere boterprijzen. opslagcapaciteit zal bouwen bij Friesland Foods nieuw melkschuimpoeder ontwikkeld. Het resultaat ligt dan ook op een lager niveau. Cheese in Workum. De verkooporganisatie voor
de Benelux wordt in de loop van 2006 verplaatst Friesland Foods Domo herstelt zich goed van het Foodservice producten van Raamsdonksveer naar Nijkerk. moeizame voorgaande jaar. Omzet en resultaat De netto-omzet van Friesland Foods Professional ontwikkelen zich positief. De extra aandacht is met 4 procent toegenomen tot 144 miljoen Ingrediënten voor technologische ontwikkeling verbetert de euro (eerste halfjaar 2005: 138). Ook het De netto-omzet van de productcategorie prestaties. De capaciteit voor de productie van resultaat is verder verbeterd. Dit is vooral het Ingrediënten is met 5 procent gestegen tot een aantal onderscheidende producten wordt gevolg van scherpe kostenbeheersing. De 311 miljoen euro (eerste halfjaar 2005: 295). verder uitgebreid. De weipoederprijzen vertonen opbrengstprijzen van slagroom en producten voor dit eerste halfjaar een stijgende lijn. Ook de het fast food segment staan onder druk. Friesland Foods Kievit realiseerde een belang- energiekosten zijn sterk gestegen. Als gevolg van

Koninklijke Friesland Foods N.V. 5

Geconsolideerde halfjaarcijfers

Geconsolideerde winst- en verliesrekening Eerste halfjaar 2006 Eerste halfjaar 2005 verkort, in miljoenen euro's
Netto-omzet 2.327 2.178 Bedrijfsresultaat 119 98 Resultaat uit geassocieerde deelnemingen 1 2 Financieringsbaten en -lasten - 18 - 21 Belastingen - 29 - 25 Winst uit voortgezette bedrijfsactiviteiten 73 54 Winst toe te rekenen aan minderheidsbelangen - 15 - 9 Winst toe te rekenen aan eigen aandeelhouders 58 45 Gewone winst per aandeel (in euro's) 5,87 4,74 Verwaterde winst per aandeel (in euro's) 5,87 4,56 Geconsolideerde balans 30 juni 2006 31 december 2005 verkort, in miljoenen euro's
Activa
Vaste activa
Grond, gebouwen en installaties 814 837 Immateriële activa 587 606 Latente belastingvorderingen 18 18 Geassocieerde deelnemingen 9 11 Financiële activa 14 15
1.442 1.487

Vlottende activa
Voorraden 495 455 Handelsdebiteuren en overige vorderingen 509 467 Liquide middelen 132 134 Overige vlottende activa 33 19
1.169 1.075

Activa beschikbaar voor verkoop 14 18 Totaal activa 2.625 2.580 Passiva
Eigen vermogen
Eigen vermogen toe te rekenen aan eigen aandeelhouders 810 796 Minderheidsbelangen 59 66 869 862

Langlopende schulden
Perpetuele obligatielening 124 124 Pensioenen en andere lange termijn personeelsbeloningen 84 73 Latente belastingschulden 35 18 Voorzieningen 10 5 Overige langlopende rentedragende schulden 449 449 702 669

Kortlopende schulden
Schulden aan financiers 310 266 Handelscrediteuren en overige schulden 694 705 Overige kortlopende schulden 50 78
1.054 1.049

Totaal passiva 2.625 2.580 Aansprakelijk vermogen 1 993 986 Nettoschuld 2 627 581
1 Het aansprakelijk vermogen is het totaal van eigen vermogen en perpetuele obligatielening.
2 De nettoschuld betreft overige langlopende schulden en schulden aan financiers minus liquide middelen. 6 Halfjaarbericht 2006

Geconsolideerd kasstroomoverzicht Eerste halfjaar 2006 Eerste halfjaar 2005

verkort, in miljoenen euro's
Operationele activiteiten 41 10 Investeringsactiviteiten - 45 - 60 Financieringsactiviteiten 3 41 Netto kasstromen - 1 - 9 Liquide middelen begin boekjaar 134 132 Netto kasstromen - 1 - 9 Koersverschillen liquide middelen - 1 4 Liquide middelen eind eerste halfjaar 132 127 Geconsolideerd overzicht vermogensmutaties Eerste halfjaar 2006 Eerste halfjaar 2005 in miljoenen euro's
Begin boekjaar 862 758 Mutatie niet-gerealiseerde resultaten 8 1 Valuta-omrekenverschillen - 32 22 Winst uit voortgezette bedrijfsactiviteiten 73 54 Totaal baten en lasten 49 77 Uitbetaald dividend aan eigen aandeelhouders - 36 - 28 Uitgifte aandelen B 1 Aan minderheidsbelangen betaald dividend - 6 - 6 Eind halfjaar 869 802

Nieuw ontwikkelde creamer van Kievit voor instant soepen. Koninklijke Friesland Foods N.V. 7

Toelichting op de geconsolideerde halfjaarcijfers

Grondslagen
De geconsolideerde financiële overzichten zijn opgesteld in overeenstemming met International Financial Reporting Standards (IFRS) voor zover aanvaard door de Europese Unie en de interpretaties daarvan zoals vastgesteld door de International Accounting Standards Board (IASB). Voor de waardering en resultaatbepaling zijn dezelfde grondslagen gehanteerd als die voor de laatst verschenen jaarrekening (2005). Segmentatie naar geografische locatie van de activa Eerste halfjaar 2006 in miljoenen euro's Eliminatie en niet Europa Azië Overige toegerekend Totaal Netto-omzet derden 1.745 427 155 2.327 Interne leveringen 65 3 - 68 Totaal netto-omzet 1.810 430 155 - 68 2.327 Bedrijfsresultaat 79 42 18 - 20 119 Bedrijfsresultaat als % netto-omzet 4,4 9,8 11,6 5,1 Eerste halfjaar 2005 Eliminatie en niet Europa Azië Overige toegerekend Totaal Netto-omzet derden 1.717 334 127 2.178 Interne leveringen 80 3 1 - 84 Totaal netto-omzet 1.797 337 128 - 84 2.178 Bedrijfsresultaat 83 24 8 - 17 98 Bedrijfsresultaat als % netto-omzet 4,6 7,1 6,3 4,5 Netto-omzet naar productgroep Eerste halfjaar 2006 Eerste halfjaar 2005 Mutatie % in miljoenen euro's
Verse en langhoudbare consumentenproducten 1.312 1.188 10% Kaas 545 541 1% Ingrediënten 311 295 5% Foodservice producten 144 138 4% Overige 15 16 - 6%
2.327 2.178 7%

Per aandeel van EUR 46,00 Eerste halfjaar 2006 Eerste halfjaar 2005 Jaar 2005 in euro's
Gewone winst per aandeel 5,87 4,74 10,74 Betaald dividend per aandeel A over voorgaand boekjaar 2,57 2,16 2,16 Betaald dividend per aandeel B over voorgaand boekjaar 5,32 4,32 4,32 De niet uit de balans blijkende verplichtingen wijken niet materieel af van die welke zijn opgenomen in de laatst verschenen jaarrekening (2005). Op de in dit bericht vermelde halfjaarcijfers is geen accountantscontrole toegepast. Meppel, 1 september 2006
Koninklijke Friesland Foods N.V.
Blankenstein 142
7943 PE Meppel
T +31 (0)522 27 62 76
F +31 (0)522 27 64 44
mail@frieslandfoods.com
www.frieslandfoods.com
8 Halfjaarbericht 2006


---- --