Ingezonden persbericht
Vrijdag 8 september 2006
Goed eerste halfjaar 2006
Sterke stijging nettowinst
Meppel - Koninklijke Friesland Foods N.V. heeft in 2006 een goed
eerste halfjaar gehad. De nettowinst is met 29 procent gestegen tot
58 miljoen euro (eerste halfjaar 2005: 45). De netto-omzet nam toe,
voor het eerst sinds 2003, met 7 procent tot 2,3 miljard euro (eerste
halfjaar 2005: 2,2). Vooral de consumentenactiviteiten in Zuidoost-
Azië en West-Afrika hebben bijgedragen aan de verbetering van de
netto-omzet en de nettowinst. In Europa nam de netto-omzet
fractioneel toe, echter de resultaten van kaas, dagverse
zuivelproducten en melkpoeder staan onder druk.
· Netto-omzet neemt met 7 procent toe tot 2,3 miljard euro
· Nettowinst stijgt met 29 procent naar 58 miljoen euro
· Uitstekende prestaties in Zuidoost-Azië en West-Afrika
· Resultaten kaas, dagverse zuivelproducten en melkpoeder onder druk
Luc Dahlhaus, voorzitter van de concerndirectie: "Ik ben tevreden over de
omzet- en resultaatontwikkeling in Zuidoost-Azië en West-Afrika. Deze zijn
niet beïnvloed door bijzondere valutaschommelingen. Echter met een deel van
de Nederlandse zuivelactiviteiten worden we geconfronteerd met lastige
marktomstandigheden. Bij de beoordeling van de stijging van de nettowinst
met 29 procent moet rekening worden gehouden dat 2005 een zwak eerste
halfjaar kende voor zowel omzet als resultaat. In het tweede halfjaar 2005
was de omzet- en resultaatontwikkeling aanmerkelijk beter. Dit heeft zich in
het eerste halfjaar 2006 gecontinueerd."
Het bedrijfsresultaat is in het eerste halfjaar 2006 met 21 procent gestegen
tot 119 miljoen euro (eerste halfjaar 2005: 98). De toename is met name
veroorzaakt door hogere verkoopvolumes en margeverbetering in Zuidoost-
Azië en West-Afrika als gevolg van hogere verkoopprijzen, stabilisering van de
grondstofprijzen en lagere kosten door efficiëntere productie. In Europa kon
de stijging van de energiekosten nog maar deels worden gecompenseerd en
daarnaast zijn de opbrengstprijzen van boter gedaald. De investeringen in
reclame en promotie zijn met 10 miljoen euro toegenomen. Het
bedrijfsresultaat is per saldo door incidentele posten voor een bedrag van
7 miljoen euro negatief beïnvloed, voornamelijk door reorganisaties bij
Friesland Foods Cheese. Het bedrijfsresultaat als percentage van de netto-
omzet is verbeterd naar 5,1 procent (eerste halfjaar 2005: 4,5). De effectieve
belastingdruk is uitgekomen op 28,7 procent (eerste halfjaar 2005: 32,5).
De kasstroom uit operationele activiteiten was in het eerste halfjaar gunstiger
dan gedurende de eerste helft van 2005. Dit is een gevolg van de betere
resultaten alsmede door de lagere nabetaling aan de leden-melkveehouders
in 2006. De investeringsactiviteiten zijn afgenomen, met name als gevolg van
lagere investeringen in de kaasactiviteiten.
De solvabiliteit (aansprakelijk vermogen als percentage van het balanstotaal)
is ten opzichte van ultimo 2005 licht gedaald naar 37,8 procent. De
nettoschuld is ten opzichte van eind 2005 met 46 miljoen euro toegenomen.
Dit is met name het gevolg van de toename van het werkkapitaal. Het
werkkapitaal is onder meer gestegen door seizoenseffecten en de stijging van
de verkopen. Het verlagen van het werkkapitaal blijft een belangrijk
aandachtspunt.
Ontwikkeling per regio
Europa
In Europa bedraagt de netto-omzet in het eerste halfjaar 2006 1,8 miljard
euro. Dit is ten opzichte van het eerste halfjaar 2005 een stijging van 0,7
procent.
In Europa presteerden Friesland Foods in Roemenië en Griekenland opnieuw
beter. De export van langhoudbare producten zoals gecondenseerde melk
vanuit Nederland is toegenomen. Ook Friesland Foods Domo, Friesland Foods
Kievit en Friesland Foods Professional hebben goed gepresteerd. In Centraal-
Europa is de omzet afgenomen als gevolg van de rationalisatie van het
assortiment in Hongarije, Tsjechië en Slowakije. Echter, het resultaat is
hierdoor verbeterd. In Nederland blijft de omzet en het resultaat van
dagverse zuivelproducten onder druk staan. Friesland Foods heeft in
Nederland meer kaas en melkpoeder geproduceerd. De hogere productie van
melkpoeder is het gevolg van de toename van de melkaanvoer van de leden-
melkveehouders in het eerste halfjaar van 2006. Kaas en boter hadden echter
wel te maken met dalende opbrengstprijzen. Van melkpoeder daalde de
marge als gevolg van de toename van de energiekosten. Het bedrijfsresultaat
is in Europa gedaald met 5 procent naar 79 miljoen euro (eerste halfjaar
2005: 83). Het bedrijfsresultaat als percentage van de netto-omzet nam af
naar 4,4 procent (eerste halfjaar 2005: 4,6).
Azië
In Azië is de netto-omzet gestegen met 28 procent naar 430 miljoen euro
(eerste halfjaar 2005: 337). De stijging is het gevolg van zowel hogere
volumes als hogere opbrengstprijzen. Vooral in Vietnam, Thailand, Hong Kong
en Maleisië ontwikkelde de markt zich gunstig. In Indonesië zijn de resultaten
verbeterd als gevolg van kostenverlaging en het beter kunnen doorberekenen
van de stijging van de energiekosten in de verkoopprijzen. De stijging van de
netto-omzet in Azië is voor 21 miljoen euro beïnvloed door gunstige
valutakoersen. Bij constante valutakoersen zou de netto-omzet in Azië met 20
procent zijn gestegen. Het bedrijfsresultaat in Azië is verbeterd met 75
procent van 24 naar 42 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat als percentage van
de netto-omzet is verbeterd van 7,1 naar 9,8 procent.
Overige regio's
Ook in de overige regio's (voornamelijk West-Afrika en het Midden-Oosten) is
de netto-omzet verbeterd en wel met 21 procent van 128 naar 155 miljoen
euro. In locale valuta bedraagt de omzetstijging 19 procent. Het
bedrijfsresultaat is gestegen met 125 procent van 8 naar 18 miljoen euro. Het
bedrijfsresultaat als percentage van de netto-omzet is verbeterd naar 11,6
procent (eerste halfjaar 2005: 6,3). De activiteiten van Friesland Colombia
S.A. zijn in liquidatie. Besprekingen met bedrijven over een overname hebben
niet tot overeenstemming geleid.
Kerncijfers
Resultaten
Eerste halfjaar Eerste halfjaar
Jaar
in miljoenen euro's
2006 2005 2005
Netto-omzet 2.327 2.178 4.419
Bedrijfsresultaat 119 98 211
Nettowinst 58 45 104
Balans
Balanstotaal 2.625 2.595 2.580
Aansprakelijk vermogen 993 925 986
Eigen vermogen 869 802 862
Nettoschuld 627 694 581
Verhoudingsgetallen
Bedrijfsresultaat als % netto-omzet 5,1 4,5 4,8
Nettowinst als % netto-omzet 2,5 2,1 2,4
Nettowinst als % gemiddeld eigen vermogen
toe te rekenen aan eigen aandeelhouders 14,4 12,5 13,9
Aansprakelijk vermogen als
% balanstotaal 37,8 35,6 38,2
Kasstroom
Operationele activiteiten 41 10 243
Investeringsactiviteiten - 45 - 60 - 157
Personeel
gemiddeld aantal fte's
Aantal werknemers 15.554 16.731 16.438
Zie het Friesland Foods Halfjaarbericht 2006 voor de volledige tekst en cijfers.
Royal Friesland Foods is een internationaal opererende onderneming die natuurlijke, voedzame en hoogwaardige zuivelproducten,
vruchtendranken en ingrediënten ontwikkelt, produceert en vermarkt. Gezondheid, gemak, betrouwbaarheid en vitaliteit voor de
consument staan daarbij centraal. Friesland Foods is in West- en Centraal Europa, West-Afrika en Zuidoost-Azië sterk op de
zuivelmarkt vertegenwoordigd. De omzet bedraagt 4,4 miljard euro. In totaal zijn 16.400 medewerkers in dienst. De onderneming
heeft een coöperatieve basis. De leden-melkveehouders van Zuivelcoöperatie Friesland Foods zijn de eigenaren én de leveranciers
van de melk. De belangrijkste merken zijn Dutch Lady, Frisian Flag, Foremost, Friesche Vlag, Milli, NoyNoy, Peak, Bonnet, Rainbow,
Completa, Debic, Frico, Friso, Pöttyös, Dots, Domo, Kievit, Appelsientje, Chocomel, Cécémel, CoolBest, DubbelFrisss, Extran en
Fristi.
---
---- --
Hoofdstuknaam
Halfjaarbericht
2006
Koninklijke Friesland Foods N.V.
Koninklijke Friesland Foods N.V. 1
Kerncijfers
Kerncijfers 2006 2005 2005
in miljoenen euro's Eerste halfjaar Eerste halfjaar Jaar
Resultaten
Netto-omzet 2.327 2.178 4.419
Bedrijfsresultaat 119 98 211
Nettowinst 1 58 45 104
Balans
Balanstotaal 2.625 2.595 2.580
Aansprakelijk vermogen 2 993 925 986
Eigen vermogen 869 802 862
Nettoschuld 3 627 694 581
Verhoudingsgetallen
Bedrijfsresultaat als % netto-omzet 5,1 4,5 4,8
Nettowinst als % netto-omzet 2,5 2,1 2,4
Nettowinst als % gemiddeld eigen vermogen
toe te rekenen aan eigen aandeelhouders 14,4 12,5 13,9
Aansprakelijk vermogen als % balanstotaal 37,8 35,6 38,2
1 De nettowinst is in de winst- en verliesrekening gedefinieerd
als de winst toe te rekenen aan eigen aandeelhouders. Kasstroom
2 Het aansprakelijk vermogen is het totaal van eigen vermogen Operationele activiteiten 41 10 243
en perpetuele obligatielening.
Investeringsactiviteiten - 45 - 60 - 157
3 De nettoschuld betreft overige langlopende schulden en
schulden aan financiers minus liquide middelen.
Personeel
4 Cijfers op basis van IFRS. De cijfers van 2002 en 2003
zijn globaal aangepast aan IFRS. De cijfers van het eerste gemiddeld aantal fte's
halfjaar 2004 zijn pro forma cijfers, gebaseerd op een
herrekende inkoopprijs van melk. Aantal werknemers 15.554 16.731 16.438
2 Halfjaarbericht 2006
Goed eerste halfjaar 2006
Sterke stijging
nettowinst
Koninklijke Friesland Foods N.V. heeft in 2006 een goed eerste halfjaar gehad. De nettowinst
is met 29 procent gestegen tot 58 miljoen euro (eerste halfjaar 2005: 45). De netto-omzet
nam toe, voor het eerst sinds 2003, met 7% tot 2,3 miljard euro (eerste halfjaar 2005: 2,2).
Vooral de consumentenactiviteiten in Zuidoost-Azië en West-Afrika hebben bijgedragen
aan de verbetering van de netto-omzet en de nettowinst. In Europa nam de netto-omzet
fractioneel toe, echter de resultaten van kaas, dagverse zuivelproducten en melkpoeder staan
onder druk.
Bij de stijging van de nettowinst met 29 procent De solvabiliteit (aansprakelijk vermogen als
Hoofdpunten moet rekening worden gehouden dat 2005 een percentage van het balanstotaal) is ten opzichte
zwak eerste halfjaar kende voor zowel omzet als van ultimo 2005 licht gedaald naar 37,8 procent.
· Netto-omzet neemt met 7% toe resultaat. In het tweede halfjaar 2005 was de De nettoschuld is ten opzichte van eind 2005
tot 2,3 miljard euro omzet- en resultaatontwikkeling aanmerkelijk met 46 miljoen euro toegenomen. Dit is met
· Nettowinst stijgt met 29% naar beter. name het gevolg van de toename van het
58 miljoen euro werkkapitaal. Het werkkapitaal is onder meer
· Uitstekende prestaties in Zuidoost- Het bedrijfsresultaat is in het eerste halfjaar 2006 gestegen door seizoenseffecten en de stijging van
Azië en West-Afrika met 21 procent gestegen tot 119 miljoen euro de verkopen. Het verlagen van het werkkapitaal
· Resultaten kaas, dagverse zuivel- (eerste halfjaar 2005: 98). De toename is met blijft een belangrijk aandachtspunt.
producten en melkpoeder onder druk name veroorzaakt door hogere verkoopvolumes
en margeverbetering in Zuidoost-Azië en West-
Afrika als gevolg van hogere verkoopprijzen, Ontwikkeling per regio
stabilisering van de grondstofprijzen en lagere
kosten door efficiëntere productie. In Europa kon Europa
de stijging van de energiekosten nog maar deels In Europa bedraagt de netto-omzet in het
worden gecompenseerd en daarnaast zijn de eerste halfjaar 2006 1,8 miljard euro. Dit is
opbrengstprijzen van boter gedaald. ten opzichte van het eerste halfjaar 2005 een
De investeringen in reclame en promotie stijging van 0,7 procent. In Europa presteerden
zijn met 10 miljoen euro toegenomen. Het Friesland Foods in Roemenië en Griekenland
bedrijfsresultaat is per saldo door incidentele opnieuw beter. De export van langhoudbare
posten voor een bedrag van 7 miljoen euro producten zoals gecondenseerde melk vanuit
negatief beïnvloed, voornamelijk door Nederland is toegenomen. Ook Friesland Foods
reorganisaties bij Friesland Foods Cheese. Het Domo, Friesland Foods Kievit en Friesland
bedrijfsresultaat als percentage van de netto- Foods Professional hebben goed gepresteerd.
omzet is verbeterd naar 5,1 procent (eerste In Centraal-Europa is de omzet afgenomen
halfjaar 2005: 4,5). De effectieve belastingdruk als gevolg van de rationalisatie van het
is uitgekomen op 28,7 procent (eerste halfjaar assortiment in Hongarije, Tsjechië en Slowakije.
2005: 32,5). Echter, het resultaat is hierdoor verbeterd. In
Nederland blijft de omzet en het resultaat van
De kasstroom uit operationele activiteiten was dagverse zuivelproducten onder druk staan.
in het eerste halfjaar gunstiger dan gedurende Friesland Foods heeft in Nederland meer kaas
de eerste helft van 2005. Dit is een gevolg van en melkpoeder geproduceerd. De hogere
de betere resultaten alsmede door de lagere productie van melkpoeder is het gevolg van de
nabetaling aan de leden-melkveehouders in toename van de melkaanvoer van de leden-
2006. De investeringsactiviteiten zijn afgenomen, melkveehouders in het eerste halfjaar van 2006.
met name als gevolg van lagere investeringen in Kaas en boter hadden echter wel te maken met
de kaasactiviteiten. dalende opbrengstprijzen. Van melkpoeder daalde
de marge als gevolg van de toename van de
Koninklijke Friesland Foods N.V. 3
Verslag concerndirectie
energiekosten. Het bedrijfsresultaat is in Europa De netto-omzet van Friesland Foods Western kunststoffles zeer succesvol en zorgt mede
gedaald met 5 procent naar 79 miljoen euro Europe ligt iets boven het niveau van het eerste voor de toename van de verkopen van Dutch
(eerste halfjaar 2005: 83). Het bedrijfsresultaat halfjaar 2005. Dat is vooral te danken aan de Lady langhoudbare melk. Op het gebied van
als percentage van de netto-omzet nam af naar goede ontwikkeling van de vruchtensappen en babyvoeding is Friso succesvol. In Vietnam is
4,4 procent (eerste halfjaar 2005: 4,6). -dranken. Zowel Appelsientje als DubbelFrisss de productiecapaciteit opnieuw uitgebreid om
presteren uitstekend. Ook Hoogesteger Fresh aan de marktvraag te kunnen voldoen. Dutch
Azië Specialist (verse vruchtensappen en fruitsalades) Lady is inmiddels uitgegroeid tot het meest
In Azië is de netto-omzet gestegen met ontwikkelt zich positief. De omzet van het bekende voedingsmerk in Vietnam. In Maleisië
28 procent naar 430 miljoen euro (eerste halfjaar zuivelassortiment stagneert echter, waarbij de en Singapore leidt de focus op een beperkter
2005: 337). De stijging is het gevolg van zowel brutomarge verder onder druk is komen te staan. assortiment tot verbetering van de resultaten
hogere volumes als hogere opbrengstprijzen. door zowel een betere kostenbeheersing als
Vooral in Vietnam, Thailand, Hong Kong en In Hongarije, Tsjechië en Slowakije verloopt de betere marktprestaties. Opvallend is het succes
Maleisië ontwikkelde de markt zich gunstig. herstructurering naar wens. Activiteiten worden van Dutch Lady Growing Up Milk. Dit product
In Indonesië zijn de resultaten verbeterd samengevoegd, het assortiment gerationaliseerd is nu absoluut marktleider in Maleisië. De
als gevolg van kostenverlaging en het beter en er is meer focus op de onderscheidende introductie van Dutch Lady 0% Fat Drinking
kunnen doorberekenen van de stijging van de merkproducten. De netto-omzet is hierdoor Yoghurt met actieve bacterieculturen voor
energiekosten in de verkoopprijzen. De stijging sterk afgenomen. Dankzij de dalende kosten een gezonde darmflora in een kunststoffles
van de netto-omzet in Azië is voor 21 miljoen is het resultaat verbeterd. In Roemenië is de speelt in op de gezondheidstrend. Toenemende
euro beïnvloed door gunstige valutakoersen. netto-omzet opnieuw verder gestegen. Vooral concurrentie en prijsacties van supermarkten
Bij constante valutakoersen zou de netto- de kwarkreep Dots en de spreads ontwikkelen zorgen wel voor een druk op de marges van
omzet in Azië met 20 procent zijn gestegen. zich goed. Ook de verkopen van ijs liggen op een standaard zuivelproducten. In Indonesië vertoont
Het bedrijfsresultaat in Azië is verbeterd met hoger niveau dan verleden jaar. In Griekenland Friesland Foods een sterk herstel ten opzichte
75 procent van 24 naar 42 miljoen euro. Het is de netto-omzet verder gestegen. Vooral de van het eerste halfjaar 2005, zowel in netto-
bedrijfsresultaat als percentage van de netto- yoghurt en baby- en kindervoeding activiteiten omzet als resultaat. Rationalisatie van het
omzet is verbeterd van 7,1 naar 9,8 procent. leiden tot een toename van de omzet. assortiment zorgt voor verbeterde efficiëntie
in de fabrieken, effectievere besteding van
Overige regio's De netto-omzet van Friesland Foods in Saoedi- reclame- en promotiegelden en uiteindelijk
Ook in de overige regio's (voornamelijk West- Arabië en de Verenigde Arabische Emiraten ook in hogere omzetten. Inmiddels wordt in
Afrika en het Midden-Oosten) is de netto-omzet ontwikkelt zich positief. Volumes nemen de productielocatie in Jakarta ook baby- en
verbeterd en wel met 21 procent van 128 naar toe en het is gelukt kostprijsstijgingen in de kindervoeding geproduceerd en verpakt. Hiermee
155 miljoen euro. In locale valuta bedraagt de verkoopprijzen door te berekenen. Opvallend is wordt ingespeeld op de toenemende vraag naar
omzetstijging 19 procent. Het bedrijfsresultaat is de toename van de verkopen van langhoudbare deze producten in de gehele regio. In de markt
gestegen met 125 procent van 8 naar 18 miljoen melk. In Nigeria is de netto-omzet belangrijk vertonen vooral Frisian Flag Growing Up Milk,
euro. Het bedrijfsresultaat als percentage van toegenomen. Dit ondanks problemen bij de gecondenseerde melk en basisvoeding met de
de netto-omzet is verbeterd naar 11,6 procent import van grondstoffen door blokkades van de claim Active Care opvallende resultaten.
(eerste halfjaar 2005: 6,3). De activiteiten haven en bij de opschaling van de productie als
van Friesland Colombia S.A. zijn in liquidatie. gevolg van de sterke volumegroei. Vooral de 25 Kaas
Besprekingen met bedrijven over een overname grams zakjes melkpoeder Peak zijn een enorm De netto-omzet van de productcategorie kaas
hebben niet tot overeenstemming geleid. succes. is met 1 procent gestegen tot 545 miljoen euro
(eerste halfjaar 2005: 541).
Aan de sterke groei van de omzet van
Ontwikkeling per productcategorie Friesland Foods in Zuidoost-Azië dragen alle Hoewel er meer kaas is geproduceerd vanwege
landenorganisaties bij. In Thailand zorgen de stijgende vraag is de omzet toch nauwelijks
Verse en langhoudbare consumentenproducten zowel bestaande als nieuwe concepten voor gestegen als gevolg van dalende verkoopprijzen.
De netto-omzet van verse en langhoudbare de groei. Opvallende successen zijn Foremost Vooral de export van kaas is toegenomen.
consumentenproducten is met 10 procent langhoudbare melk, Hi-5 (sojamelk) en de Daarbij neemt met name de vraag naar laagvette
toegenomen tot 1.312 miljoen euro (eerste kleine flesjes drinkyoghurt verrijkt met Omega varianten toe. De Frico-merkproducten in
halfjaar 2005: 1.188). 3. In Vietnam is de in 2005 geïntroduceerde Duitsland en een aantal andere exportlanden
4 Halfjaarbericht 2006
doen het goed. In Nederland zet de in 2005 rijke omzetgroei. Alle productsegmenten concurrentie en doorlopende contracten kunnen
geïntroduceerde Frico Halfvoller de stijgende ontwikkelden zich positief. Opvallend is de deze kostenstijgingen slechts gedeeltelijk in de
lijn voort en kan het rekenen op een goede sterke groei in het segment Food Specialties. verkoopprijzen worden doorberekend.
waardering van supermarkten en consumenten. Wel staan de marges onder druk als gevolg van
In maart 2006 is aangekondigd dat de opslag- toenemende concurrentie en het mede daardoor Friesland Foods Butter wordt volop geconfron-
en veredelingsactiviteiten uit de vestiging van niet volledig kunnen doorberekenen van de teerd met dalingen van de opbrengstprijzen
Friesland Foods Cheese in Meppel uiterlijk medio gestegen energiekosten. De in 2005 geopende voor boter, het lagere interventieniveau en de
2007 zullen zijn verplaatst naar andere locaties productievestiging in Salatiga (Indonesië) afbouw van restituties. Hoewel de melkaanvoer
van Friesland Foods Cheese. Daarnaast zal een functioneert boven verwachting, zowel in product- in Lochem 60 miljoen kilo hoger is dan in het
deel van de opslagactiviteiten worden uitbesteed kwaliteit, volume als efficiëntie. Voor een groot eerste halfjaar 2005 bleef de netto-omzet gelijk.
aan een gespecialiseerd bedrijf, dat daarvoor internationaal voedingsmiddelenconcern is een Dit is het gevolg van de lagere boterprijzen.
opslagcapaciteit zal bouwen bij Friesland Foods nieuw melkschuimpoeder ontwikkeld. Het resultaat ligt dan ook op een lager niveau.
Cheese in Workum. De verkooporganisatie voor
de Benelux wordt in de loop van 2006 verplaatst Friesland Foods Domo herstelt zich goed van het Foodservice producten
van Raamsdonksveer naar Nijkerk. moeizame voorgaande jaar. Omzet en resultaat De netto-omzet van Friesland Foods Professional
ontwikkelen zich positief. De extra aandacht is met 4 procent toegenomen tot 144 miljoen
Ingrediënten voor technologische ontwikkeling verbetert de euro (eerste halfjaar 2005: 138). Ook het
De netto-omzet van de productcategorie prestaties. De capaciteit voor de productie van resultaat is verder verbeterd. Dit is vooral het
Ingrediënten is met 5 procent gestegen tot een aantal onderscheidende producten wordt gevolg van scherpe kostenbeheersing. De
311 miljoen euro (eerste halfjaar 2005: 295). verder uitgebreid. De weipoederprijzen vertonen opbrengstprijzen van slagroom en producten voor
dit eerste halfjaar een stijgende lijn. Ook de het fast food segment staan onder druk.
Friesland Foods Kievit realiseerde een belang- energiekosten zijn sterk gestegen. Als gevolg van
Koninklijke Friesland Foods N.V. 5
Geconsolideerde halfjaarcijfers
Geconsolideerde winst- en verliesrekening Eerste halfjaar 2006 Eerste halfjaar 2005
verkort, in miljoenen euro's
Netto-omzet 2.327 2.178
Bedrijfsresultaat 119 98
Resultaat uit geassocieerde deelnemingen 1 2
Financieringsbaten en -lasten - 18 - 21
Belastingen - 29 - 25
Winst uit voortgezette bedrijfsactiviteiten 73 54
Winst toe te rekenen aan minderheidsbelangen - 15 - 9
Winst toe te rekenen aan eigen aandeelhouders 58 45
Gewone winst per aandeel (in euro's) 5,87 4,74
Verwaterde winst per aandeel (in euro's) 5,87 4,56
Geconsolideerde balans 30 juni 2006 31 december 2005
verkort, in miljoenen euro's
Activa
Vaste activa
Grond, gebouwen en installaties 814 837
Immateriële activa 587 606
Latente belastingvorderingen 18 18
Geassocieerde deelnemingen 9 11
Financiële activa 14 15
1.442 1.487
Vlottende activa
Voorraden 495 455
Handelsdebiteuren en overige vorderingen 509 467
Liquide middelen 132 134
Overige vlottende activa 33 19
1.169 1.075
Activa beschikbaar voor verkoop 14 18
Totaal activa 2.625 2.580
Passiva
Eigen vermogen
Eigen vermogen toe te rekenen aan eigen aandeelhouders 810 796
Minderheidsbelangen 59 66
869 862
Langlopende schulden
Perpetuele obligatielening 124 124
Pensioenen en andere lange termijn personeelsbeloningen 84 73
Latente belastingschulden 35 18
Voorzieningen 10 5
Overige langlopende rentedragende schulden 449 449
702 669
Kortlopende schulden
Schulden aan financiers 310 266
Handelscrediteuren en overige schulden 694 705
Overige kortlopende schulden 50 78
1.054 1.049
Totaal passiva 2.625 2.580
Aansprakelijk vermogen 1 993 986
Nettoschuld 2 627 581
1 Het aansprakelijk vermogen is het totaal van eigen vermogen en perpetuele obligatielening.
2 De nettoschuld betreft overige langlopende schulden en schulden aan financiers minus liquide middelen.
6 Halfjaarbericht 2006
Geconsolideerd kasstroomoverzicht Eerste halfjaar 2006 Eerste halfjaar 2005
verkort, in miljoenen euro's
Operationele activiteiten 41 10
Investeringsactiviteiten - 45 - 60
Financieringsactiviteiten 3 41
Netto kasstromen - 1 - 9
Liquide middelen begin boekjaar 134 132
Netto kasstromen - 1 - 9
Koersverschillen liquide middelen - 1 4
Liquide middelen eind eerste halfjaar 132 127
Geconsolideerd overzicht vermogensmutaties Eerste halfjaar 2006 Eerste halfjaar 2005
in miljoenen euro's
Begin boekjaar 862 758
Mutatie niet-gerealiseerde resultaten 8 1
Valuta-omrekenverschillen - 32 22
Winst uit voortgezette bedrijfsactiviteiten 73 54
Totaal baten en lasten 49 77
Uitbetaald dividend aan eigen aandeelhouders - 36 - 28
Uitgifte aandelen B 1
Aan minderheidsbelangen betaald dividend - 6 - 6
Eind halfjaar 869 802
Nieuw ontwikkelde creamer van Kievit voor instant soepen.
Koninklijke Friesland Foods N.V. 7
Toelichting op de geconsolideerde halfjaarcijfers
Grondslagen
De geconsolideerde financiële overzichten zijn opgesteld in overeenstemming met International Financial Reporting Standards (IFRS)
voor zover aanvaard door de Europese Unie en de interpretaties daarvan zoals vastgesteld door de International Accounting Standards Board (IASB).
Voor de waardering en resultaatbepaling zijn dezelfde grondslagen gehanteerd als die voor de laatst verschenen jaarrekening (2005).
Segmentatie naar geografische locatie van de activa Eerste halfjaar 2006
in miljoenen euro's Eliminatie en niet
Europa Azië Overige toegerekend Totaal
Netto-omzet derden 1.745 427 155 2.327
Interne leveringen 65 3 - 68
Totaal netto-omzet 1.810 430 155 - 68 2.327
Bedrijfsresultaat 79 42 18 - 20 119
Bedrijfsresultaat als % netto-omzet 4,4 9,8 11,6 5,1
Eerste halfjaar 2005
Eliminatie en niet
Europa Azië Overige toegerekend Totaal
Netto-omzet derden 1.717 334 127 2.178
Interne leveringen 80 3 1 - 84
Totaal netto-omzet 1.797 337 128 - 84 2.178
Bedrijfsresultaat 83 24 8 - 17 98
Bedrijfsresultaat als % netto-omzet 4,6 7,1 6,3 4,5
Netto-omzet naar productgroep Eerste halfjaar 2006 Eerste halfjaar 2005 Mutatie %
in miljoenen euro's
Verse en langhoudbare consumentenproducten 1.312 1.188 10%
Kaas 545 541 1%
Ingrediënten 311 295 5%
Foodservice producten 144 138 4%
Overige 15 16 - 6%
2.327 2.178 7%
Per aandeel van EUR 46,00 Eerste halfjaar 2006 Eerste halfjaar 2005 Jaar 2005
in euro's
Gewone winst per aandeel 5,87 4,74 10,74
Betaald dividend per aandeel A over voorgaand boekjaar 2,57 2,16 2,16
Betaald dividend per aandeel B over voorgaand boekjaar 5,32 4,32 4,32
De niet uit de balans blijkende verplichtingen wijken niet materieel af van die welke zijn opgenomen in de laatst verschenen jaarrekening (2005).
Op de in dit bericht vermelde halfjaarcijfers is geen accountantscontrole toegepast.
Meppel, 1 september 2006
Koninklijke Friesland Foods N.V.
Blankenstein 142
7943 PE Meppel
T +31 (0)522 27 62 76
F +31 (0)522 27 64 44
mail@frieslandfoods.com
www.frieslandfoods.com
8 Halfjaarbericht 2006
---- --