Nederlandse Kano Bond
4 september 2006
Non stop 11 stedentocht 2006 per zeekano
Alle gegevens en foto's zijn te vinden op http://www.onderdewadden.nl
Vrijdagmorgen 9.00 uur vertrekken 37 kanoers onder gunstige
weersomstandigheden uit
Franeker om in een non-stop kayaktocht binnen 36 uur de 11 steden via
het water te
gaan bezoeken.
Oorspronkelijk zijn er 40 aanmeldingen maar 3 peddelaars zien er al
voor de start
vanaf..
206 kilometer peddelen met een gemiddelde snelheid van iets minder dan
7 kilometer
per uur.... Is dat leuk? Blijkbaar wel want een aantal deelnemers
heeft al meerdere
keren aan deze monstertocht meegedaan. Een goede conditie en veel
training gaan hier
aan vooraf.
Wil men vóór zaterdagavond 21.00 uur de finish bij het clubgebouw van
kanovereniging
"Onder de Wadden" in Franeker bereiken dan is het mogelijk om korte
pauzes te houden
maar gezien de gemiddelde snelheid is het dan vrijwel niet mogelijk
om te slapen.
Maar de 31 mannen en 6 vrouwen hebben er zin in en na een Le Mans
start gaan de
deelnemers er in hoog tempo vandoor. Onder de deelnemers een
Fransman (boot nr 2
Julien Grouteau) en een Zweed (nr 1 Mattias Altin) die nu in Engeland
wonen en lid
zijn van de Londonse Tower Hamlets Canoe Club. Tevens is dit het
eerste traject van
Ronnie den Boer¸ zelf astmapatiënt¸ die in het kader van een
sponsortocht voor het
Astmafonds 550 kilomers peddelt¸ eerst 206 kilometer binnen 36 uur¸ en
dan in de
komende week naar huis naar Hansweert in Zeeland (zie voor zijn schema
http://www.bloggen.be/kanosponsortocht/) Ronnie is een sterke
peddelaar die de
tocht vaart met zijn vrouw Mathanje¸ die er op haar beurt in slaagt
als eerste
vrouwelijke deelneemster de eindstreep van deze 11 stedentocht te
behalen in 31 uur
en 22 minuten¸ waarbij ze als tweede team de Franeker eindstreep over
komen .
De eerste uitvaller (boot nr 33 Remon Dijkstra) meldt zich bij de
eerste passage van
Birdaard¸ en bij de tweede passage¸ op de route Dokkum-Leeuwarden
houdt nr 38¸
Mariko Veger het voor gezien. Pols- en schouderklachten blijven
dragelijk door
massage en de blaren op de handen kunnen met sporttape worden
voorkomen¸ maar het is duidelijk dat er soms ook pijn wordt geleden.
De controleposten zien steeds toe of
het verantwoord is om nog door te gaan. In Leeuwarden vallen Eduard
Workala (nr 12)
André Zandee (nr17) en Elia ter Wisscha (nr 26) uit¸ en vanaf daar
peddelen 32
deelnemers het donker in op de route naar Sneek en Ijlst.
Ze zijn te herkennen aan hun rondschijnend witte verlichting¸ op
creatieve wijze
aangebracht op kleding of kayak. Want een kano heeft natuurlijk geen
mast.In Ijlst
stappen Birgit Wezelenburg (nr15) en Eddo Kloosterman (nr 9) uit de
kayak en
beeindigen de tocht met spierpijn en motivatiegebrek. De kayakkers
worden op
afstand in hun verrichtingen gevolgd. Er wordt veel aandacht besteed
aan
veiligheidsafspraken en het coordinatiecentrum in Franeker is 36 uur
paraat.Zo wordt
ook al vrij snel vastgesteld dat er iets mis moet zijn met het team
van "nr 13 en
14" Vlak voor het Slotermeer maken Jelle Postma en Erik Compagner een
navigatiefoutje waar ze pas in Spannenburg achter komen. Ondanks de 15
kilometer die
ze daardoor extra moeten varen komen ze (twee uur achter op hun
schema) in goede
conditie aan bij de controlepost in Sloten¸ waarna ze snel verdwijnen
over het
Slotermeer en in de donkere Luts¸ vastbesloten om de nu 221 kilometer
nog binnen de
gestelde tijd te varen.
In Stavoren valt Wim Beers (nr 18) als laatste uit door
schouderklachten. En de
overige 29 varen de tocht uit.Hoewel het geen wedstrijd is¸ blijkt dat
enkele
kopgroepjes steeds van plaats wisselen hetgeen er op wijst dat het een
erezaak is
wie er als eerste gaat aankomen.
Een aantal peddelaar zakt af en wisselt bij een controlepost van
groepje¸ een ander
ziet zijn kans schoon en sluit na overleg met groep en tochtleiding
aan bij een
groepje dat wat sneller vaart. Want alleen varen is in het kader van
de veiligheid
verboden en leidt tot uitsluiting van de tocht.
Voor een aantal is het echt afzien maar toch weten de peddelaars hun
tempo te
handhaven en nemen ze genoegen met 15 tot 20 minuten pauze bij een
controlepost.
De eerste deelnemers arriveren na 30 uur en 22 minuten den de laatste
na 33 uur en
55 minuten.
Martin Mol
NKB Bondsbureau
Postbus 2656
3430 GB Nieuwegein
030 7513750 / info@nkb.nl
Copyright