Ingezonden persbericht
Plekken van verbeelding en willekeur uit alledaags Iran, Turkije, Marokko en Syrië
Contemporary Barbarism- Ellert Haitjema
Plekken van verbeelding en willekeur uit alledaags Iran, Turkije, Marokko en Syrië.
Opening 8 september 2006 om 21.00 met DJ Nathalie Bruys. Tentoonstelling te bezoeken van 9 september t/m 20 oktober 2006. Zie: www.debalie.nl , www.ellerthaitjema.nl
De reizen die Ellert Haitjema maakte naar Syrië, Marokko, Turkije en Iran hebben veel intrigerende foto's van voorwerpen opgeleverd. De gefotografeerde spullen vertellen verhalen over de gebruikers en de omstandigheden waarin zij verkeren. Specifiek gebruik van de voorwerpen en tal van geïmproviseerde reparaties zorgen ervoor dat je ze niet direct herkent. De tijd en aandacht die mensen stoppen in de reparatie, het improvisatievermogen dat ze daarbij aan de dag leggen en het persoonlijke karakter die de voorwerpen krijgen, interesseren Haitjema. Bovenal openen ze een wereld aan verbeelding. In de tentoonstelling Contemporary Barbarism toont Haitjema ook foto's van steden en dorpen in alledaags Iran, Turkije, Marokko en Syrië. Op Isfahan (2001) geen clichébeeld van de stralende Perzische stad die het ooit was maar de doffe 'achterkant' die je nooit ziet. Als je de foto bekijkt sta je direct in het alledaagse leven.
Ellert Haitjema (1958) is opgeleid aan de Gerrit Rietveld Academie en de Rijksakademie van beeldende kunsten in Amsterdam. Vanaf 1991 had hij diverse tentoonstellingen bij onder andere Galerie Fons Welters, Museum Jan Cunen, W139 en de Beurs van Berlage. Sinds 1995 is hij als docent verbonden aan de Rietveld Academie. Oorspronkelijk beeldhouwer maar daarnaast altijd fotograferend, kijkt Haitjema met een 'sculpturale blik' naar de wereld om zich heen. Een goed voorbeeld daarvan is Straw (2004). Alle sporen die wijzen naar de plek waar de foto genomen is, zijn weggelaten. Door het voorwerp beeldvullend te fotograferen, wordt de aandacht gevestigd op de vorm, het materiaal en op het vakmanschap van de maker. Haitjema laat een ezelzadel, waarvan er in het Atlas gebergte honderden zijn, zien als sculptuur. Hij toont daarmee zijn bewondering voor de vaardigheden van de anonieme maker.
De titel van de tentoonstelling is Contemporary Barbarism. Deze daagt de bezoeker uit het woord barbaars opnieuw te definiëren. Barbaars wordt tegenwoordig te pas en te onpas gebruikt en is een uitgehold begrip. De titel heeft betrekking op hoe het Westen vaak naar het Midden-Oosten kijkt en stelt vragen bij vooroordelen.
Contemporary Barbarism is de laatste tentoonstelling in een serie over de spanning tussen dominante en alternatieve beeldcultuur in (semi-) totalitaire samenlevingen. Fotografie in De Balie presenteert hierin beeldenmakers die gegrepen zijn door de mogelijkheid van het andere verhaal, de andere metaforen, tradities, gebruiken en uitingen dan de 'officiële' lezingen. Hierin confronteren de fotografen de kijker ook met eigen 'vooroordelen' over dit soort samenlevingen en het beeld dat de westerse media ons voorspiegelt.
--------------------