Ingezonden persbericht


Amsterdam, 19 juli 2006

Rijksmuseum presenteert foto's uit eigen collectie in het Van Gogh Museum

Van 8 september tot en 3 december is de presentatie De straat. Pioniers van de 20ste-eeuwse fotografie te zien in het Van Gogh Museum. Het is de tweede expositie van een reeks die wordt georganiseerd tijdens de verbouwing van het Rijksmuseum. Dit jaar is het thema straatfotografie. Hoe keken fotografen naar het leven en de mensen op straat en hoe veranderde deze visie, die in de late 19de eeuw ontstond, in de loop van de 20ste eeuw? Een groot aantal belangrijke namen uit de fotocollectie van het Rijksmuseum komen in de tentoonstelling langs: van de vroegste straatfotografen Thomas Annan en John Thomson tot George Breitner, Andre Kertész, Henri Cartier-Bresson, Diane Arbus, William Klein, Weegee en Emmy Andriesse.

Straatfotografie kreeg in Nederland een nieuwe impuls door de schilder/fotograaf Breitner (1857-1923). Hij zwierf met zijn camera door Amsterdam en fotografeerde wat zich bij toeval aan hem voordeed. In die zin kan hij worden beschouwd als de 'ontdekker' van de straatfotografie. Breitner introduceerde een nieuwe manier van kijken die in de 20ste-eeuwse fotografie steeds meer in zwang raakte. Hij benaderde zijn onderwerpen met een dynamische, bijna filmische blik en koos ongebruikelijke invalshoeken.

Binnen de straatfotografie is er in de loop van de 20ste eeuw een duidelijke ontwikkeling van 'stadsgezicht' naar de bewoners van de stad. De steeds sterkere focus, het inzoomen op de mens, is de hoofdlijn van de tentoonstelling die wordt gegroepeerd vanuit diverse invalshoeken waardoor de mogelijkheid ontstaat om te contrasteren en te vergelijken. Klassieke fotoboeken zoals Street Life in London van John Thomson, Paris de Nuit van Brassaï en Sweet Life van Ed van der Elsken vullen het beeld aan.

In de loop van de 20ste eeuw kroop de fotograaf steeds dichter op de huid van de mens en bracht daarmee, gewild of ongewild, groot en klein menselijk drama in beeld. Zo is de straat als de belangrijkste vindplaats van menselijk verkeer een eigen genre en een vast thema in de moderne fotografie geworden.

----------


Ingezonden persbericht