Unicef
Unicef 'shirtsponsor' FC Barcelona
07 september 2006, Genève - Futbol Club Barcelona en Unicef zijn
vandaag een wereldwijd partnerschap aangegaan om kinderen in
ontwikkelingslanden te helpen. De eerste begunstigden zijn kwetsbare
kinderen met hiv en aids in Swaziland. Tijdens de
bekendmakingsbijeenkomst onthulde de legendarische sportclub het
nieuwe shirt voor 2006-2007 met het logo van Unicef op de voorkant.
Het is de eerste keer in de 107-jarige geschiedenis van de club dat er
een logo op het tenue wordt geplaatst.
Logo FC Barcelona
Logo FC Barcelona
Naast het plaatsen van het Unicef-logo heeft Futbol Club Barcelona
afgesproken de komende vijf jaar minimaal anderhalf miljoen euro per
jaar te doneren aan Unicef-projecten voor kinderen over de hele
wereld. De donatie van het eerste jaar zal ten goede komen aan
projecten in Swaziland die erop gericht zijn de hiv-besmetting van
moeder op kind te voorkomen, kinderen met aids te behandelen,
hiv-infecties onder jongeren te voorkomen en kwetsbare aidswezen te
verzorgen en te ondersteunen.
Hoop voor duizenden kinderen
"Met dit partnerschap tussen Unicef en FC Barcelona wordt een deur vol
hoop geopend voor duizenden kinderen", zegt Ann N. Veneman, directeur
van Unicef Internationaal, tijdens de bekendmaking van het nieuwe
partnerschap bij de Verenigde Naties. "Barcelona laat ons zien dat
sport een sterke, positieve kracht voor kinderen kan zijn."
De filantropische geschiedenis van de voetbalclub is ook terug te
vinden in haar stichting, Fundació Futbol Club Barcelona, die zich
bezighoudt met sociale, culturele, educatieve en humanitaire
activiteiten in Catalonië. De stichting is de afgelopen jaren
internationaal flink gegroeid onder het motto 'Meer dan een club'.
"Bij FC Barcelona zijn we ons bewust van het wereldwijde bereik van
voetbal. Het aantal supporters en fans van FC Barcelona over de hele
wereld is de afgelopen vijf jaar spectaculair toegenomen. De club is
verplicht om met een antwoord te komen op deze enorm positieve
ontwikkeling. Het beste antwoord is voetbal als middel te gebruiken om
miljoenen kwetsbare en behoeftige kinderen op de hele wereld nieuwe
hoop te geven", aldus de heer Joan Laporta, president van Futbol Club
Barcelona.
Swaziland
Tijdens het eerste jaar van de overeenkomst worden kinderen met aids
in Swaziland gesteund. Swaziland doet veel om aids een halt toe te
roepen, maar heeft met enorme belemmeringen te maken. Men vermoedt dat
het land het hoogste percentage mensen met hiv heeft. In 2004 had 43
procent van de vrouwen die een kliniek voor aanstaande moeders
bezochten een positieve uitslag op de hiv-test. Slechts iets meer dan
tien procent van de zwangere vrouwen met hiv krijgt medicijnen om hun
baby's tegen besmetting met het virus te beschermen.
De donatie van het eerste jaar zal het leven van kinderen in Swaziland
op vele punten verbeteren. Er zal veel aandacht zijn voor onderwijs en
sportprogramma's om wezen en kwetsbare kinderen meer bescherming, zorg
en steun te bieden. Door diezelfde programma's en andere
welzijnsprojecten zullen mensen zich er meer bewust van zijn dat de
verspreiding van aids beperkt moet worden. Kinderen en hun moeders
kunnen eenvoudiger aan medicijnen komen die hiv-besmetting en
gevaarlijke infecties van het virus voorkomen. Ook kunnen ze in
aanmerking komen voor antiretrovirale behandelingen die hun levens
kunnen verlengen.
Unicef en FC Barcelona
Met de wereldwijde campagne Unite for children, Unite against aids wil
Unicef ervoor zorgen dat er in de reactie op het aidsprobleem genoeg
aandacht is voor kinderen met hiv en aids.
FC Barcelona is een van de meest geliefde en succesvolle clubs in het
betaalde voetbal. Meer dan zestig miljoen fans volgen de club - die 57
grote nationale en internationale titels heeft gewonnen - op de voet.
De geschatte waarde van het logo op het shirt bedraagt 20 miljoen
dollar. Voor Unicef is het echter een donatie die voetbalfans over de
hele wereld eraan zal herinneren dat kinderen op de eerste plaats
komen.