Resultaten netwerkanalyse gepresenteerd
Gedeputeerde Job Klaasen (verkeer en vervoer) presenteert op donderdag
7 september de uitkomsten van de netwerkanalyse aan de leden van
Provinciale Staten en de gemeenteraden van Noord-Overijssel. Minister
Peijs nam afgelopen maandag de Netwerkanalyse Noord in ontvangst van
gedeputeerde Job Klaasen. Dit is een van de vijf analyses die in
Landsdeel Oost zijn uitgevoerd. Het doel van de netwerkanalyses is om
te komen tot een samenwerkingsagenda die de bereikbaarheid van de
regioâs ten goede komt.
Op grond van de economische toplocaties zijn in de netwerkanalyses
belangrijke verbindingen/netwerken geselecteerd. Het totaaloverzicht
leidt tot een samenhangend beeld van de belangrijke netwerken in het
landsdeel Oost. De belangrijke oost-westverbindingen (Randstad â
Ruhrgebied) worden voor het (vracht)autoverkeer gevormd door de A15,
A12, A1 en A28. De noord-zuidverbindingen worden gefaciliteerd door de
A28, A50-N50, A325, A73, A35-N35, N18, N36-N34 en A37. Voor de
regionale bereikbaarheid is een fijnmaziger netwerk van belang van
stedelijke corridors en ringwegen. In feite alle grote steden worden
hiervoor knelpunten gesignaleerd en maatregelen benoemd. Wat betreft
het openbaar vervoer worden in feite alle spoorverbindingen genoemd
die de steden binnen de stedelijke netwerken en de stedelijke
netwerken onderling verbinden.
Bepaalde knelpunten worden in meerdere regioâs genoemd. In het oog
springen de A1 (Stedendriehoek, Gelderland en Twente), de A28 (Zwolle
Gelderland en Zuid-Drenthe), de N35 (Zuid-Drente, Zwolle en Twente),
de N348 (Stedendriehoek en Gelderland), de A50 bij Epe (Stedendriehoek
en Gelderland), de N34 (Zwolle en Zuid-Drente). Daarnaast komt de
stedelijke bereikbaarheid in alle regioâs als een knelpunt naar voren.
Veel reistijdverlies treedt op in de steden en op de aansluitingen met
het hoofdwegennet.
Daarnaast wordt in alle netwerkanalyses duidelijk dat met de huidige
spoorcapaciteit hogere ambities in termen van een betere bediening
niet mogelijk zijn. De beschikbare spoorcapaciteit is met de
MLT-variant in 2012 volledig benut.
Gedeputeerde Job Klaasen: âIk ben er trots op dat we gezamenlijk tot
deze netwerkanalyses gekomen zijn. Samen met de betrokken gemeenten
wil ik dit graag met minister Peijs op een constructieve manier
bespreken om de bereikbaarheid in de regioâs te vergrotenâ. In het
gesprek met de minister begin oktober komen onder andere deze vragen
aan de orde:
* welke maatregelen kunnen op korte termijn ( tot 2010)
geïmplementeerd worden 2007-2010;
* welke maatregelen kunnen op lange termijn (2011-2020)
geïmplementeerd worden: Welke verkenningen en planstudies van
regio en/of rijk;
* Verdere samenwerking Rijk en regioâs: het meerjarenprogramma
infrastructuur en transport (MIT)
U bent van harte welkom om bij de presentatie aanwezig te zijn. Deze
vindt plaats in de Nieuwe Buitensociëteit, Stationsplein 1 in Zwolle.
Aanvang 19.45 uur.
Gedeputeerde Job Klaasen begint met de presentatie van de
Netwerkanalyse. Vervolgens kunnen de raads- en Statenleden vragen
stellen aan deskundigen.
Lees de site met raporten en samenvattingen.
Provincie Overijssel