Gemeente Utrecht

2006 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
102 Vragen van de dames drs. K.E.M. Monnik, M.M.L.H. Mossel, S.M.L. Bottse en de heer M. van Ditmarsch

(vragen binnengekomen op 7 september 2006)

De basisscholen in Utrecht zijn weer begonnen. Veel ouders hebben heel bewust voor een bepaalde school gekozen. De PvdA, de SP, GL en het CDA vinden dit goed. Wij vinden dat ouders de ruimte moeten hebben om een school te kiezen die bij hen en hun kind past. Gelukkig zijn er in de verschillende buurten van Utrecht dan ook scholen met diverse verschillende identiteiten.

In Leidsche Rijn zien wij dat een aantal populaire scholen bijzonder groot wordt. Zo start één school dit jaar met 10 kleutergroepen, terwijl andere scholen juist erg klein blijven. Deze scheefgroei vinden wij onwenselijk. Dit is een ontwikkeling die je heel vaak ziet ontstaan in nieuwbouwwijken: de kleine, vaak 'zwarte', scholen kunnen soms ternauwernood overleven, terwijl de grote, overwegend 'witte' scholen in de regel 'versnipperd' raken: een deel van de leerlingen wordt ondergebracht in andere schoolgebouwen. Deze aanpassing van huisvesting en de plaatsing van noodlokalen brengt bovendien extra kosten met zich mee. Ouders klagen erover dat ze hun kinderen naar verschillende locaties moeten brengen en dat deze soms zover weg zijn dat er nauwelijks nog sprake is van een 'buurtschool'. Ook ervaren ze een toename aan anonimiteit.

De problemen rond de scheefgroei in nieuwbouwwijken kunnen worden aangepakt door met scholen een maximumaantal leerlingen overeen te komen en vervolgens aan oplossingen te werken voor een mogelijke wachtlijstproblematiek die dan wellicht zal ontstaan. In de wijk Lombok zijn de scholen op dit terrein goed bezig: kinderen mogen pas vanaf de leeftijd van 2 jaar worden ingeschreven, de scholen hanteren geen van allen een wachtlijst, zodat de ouders meteen weten waar ze aan toe zijn.

Hoewel een behoorlijk verschil in grootte tussen basisscholen een bekend fenomeen is in nieuwbouwwijken blijft het belangrijk om te weten om welke redenen sommige scholen heel groot zijn en andere juist heel klein. Het imago van een school kan de scheefgroei tussen scholen versterken. Er kan dan een neerwaartse spiraal ontstaan, waardoor het imago van bepaalde scholen nog slechter wordt en een, op zich prima school zelfs opgeheven moet worden! Maar ook verschillen in de kwaliteit van de scholen, in de kwaliteit van de huisvesting of in onderwijskundig concept kunnen ervoor zorgen dat bepaalde scholen veel populairder zijn bij ouders dan andere scholen. Aan deze zaken valt gelukkig ook wat te doen!

Het bovenstaande leidt bij de PvdA, de SP GL en het CDA tot de volgende vragen:


1. Bent u op de hoogte van de grote verschillen in aantal leerlingen tussen de verschillende basisscholen in Leidsche Rijn?
2. Deelt u de analyse van de PvdA, de SP en GL en het CDA dat deze verschillen problemen met zich meebrengen zoals versnipperde huisvesting, maar ook toenemende anonimiteit en versterking van segregatie?
3. Hoewel het een bekend fenomeen is dat openbare scholen in nieuwbouwwijken kleiner zijn dan christelijke scholen kunnen er ook 'unieke' redenen spelen die dit versterken of afzwakken. a. Heeft de gemeente onderzocht wat de oorzaken zijn van de grote verschillen tussen de basisscholen in Leidsche Rijn wat betreft aantallen leerlingen? b. Zo ja, welke zijn dit?
c. Zo nee, bent u bereid dit na te gaan? Zo ja, wanneer verwacht u de resultaten te kunnen presenteren?
4. Ziet u voor de gemeente een rol om oorzaken voor de verschillen in grootte aan te pakken en zo ja, wat zou het college willen doen?
5. De scholen in Leidsche Rijn zijn gebouwd op een bepaald aantal leerlingen. Dit aantal zouden scholen als maximumaantal kunnen nemen. Leerlingen die dan niet geplaatst kunnen worden kunnen terecht op een andere buurtschool. a. Bent u het met de PvdA, de SP, GL en het CDA eens dat het stellen van een maximaal aantal leerlingen, zoals hierboven beschreven, voordelen biedt? b. Zo ja, zijn er op dit moment afspraken over het maximum aantal leerlingen? c. Zo nee, bent u bereid zich in te zetten voor afspraken met de schoolbesturen over een maximum aantal leerlingen per school? En zo ja, op welke termijn?
6. Wanneer scholen niet meer kunnen of willen groeien zitten ze op een bepaald moment 'vol'. In de 'oude stad' zijn er scholen die om die reden lange wachtlijsten hebben. Ouders die dit fenomeen kennen schrijven hun kind al zeer jong in. Andere ouders vissen (dus) achter het net. Het college heeft in haar programma aangegeven dit probleem ook te zien en te willen oppakken. In Lombok hebben de scholen onderling afspraken gemaakt: kinderen worden pas ingeschreven vanaf 2 jaar en de basisscholen hanteren geen wachtlijsten: ouders krijgen direct duidelijkheid over een plaats. Wij vinden dat dergelijke afspraken ook in de rest van de stad gemaakt moeten worden. a. Bent u bereid om voor het komende masterplan PO afspraken te maken met de scholen over de inschrijving van leerlingen? b. Bent u het met de PvdA, de SP, GL en het CDA eens dat het goed is daarbij aan te sluiten bij de praktijk en het voorbeeld van Lombok; pas inschrijven vanaf 2 jaar en géén wachtlijsten, (voorlopig) als uitgangspunt te nemen?

---- --