Uit de fractie
Raad neemt motie aan tegen privatisering Schiphol
Do 7 Sep 2006 - Redactie
Raad neemt motie aan tegen privatisering Schiphol
PvdA-woordvoerder Claus Verbrugge: "Privatisering past niet in het
streven de positie en de zeggenschap over Rotterdam Airport te
versterken, zeker niet de overhaaste beursgang die nu wordt
voorgestaan. Wij hebben daarom een motie ingediend waarin wij het
college vragen tegen het toelaten van private aandeelhouders te
stemmen. Ook willen we een onderzoek hoe de belangen van Rotterdam
Airport beter behartigd kunnen worden."
De door de PvdA ingediende motie is aangenomen.
De PvdA stelde begin deze zomer al vragen over het aandelenbezit van
de gemeente Rotterdam in Luchthaven Schiphol, waarvan Rotterdam
Airport een onderdeel is. In antwoord op die vragen geeft het college
aan dat de luchthaven Rotterdam Airport van groot publiek belang is en
dat het college zich er voor inzet om het zakelijk karakter van
Rotterdam Airport te versterken. Daar is de PvdA heel tevreden mee.
Minder blij was zij met het antwoord dat het college de privatisering
van de luchthaveninfrastructuur in Nederland niet afwijst. Het college
grijpt daarbij terug op een besluit op 22 maart 2001, waarin de raad
akkoord gaat met de verkoop van de aandelen Schiphol.
Inmiddels zijn wij in een ander tijdsbestek beland, de fractie van de
Partij van de Arbeid was toen al verdeeld, nu is zij unaniem in haar
oordeel dat privatisering van de luchthavens in Nederland en die in
Rotterdam in het bijzonder niet gewenst is. Claus Verbrugge: "Nimmer
is in de afgelopen jaren aangetoond dat de burger van Nederland beter
wordt van privatisering van overheidsbedrijven. En hoe kan de
zeggenschap over een bedrijf beter geregeld worden dan door middel van
het aandeelhouderschap."
"Ook economisch gezien is privatisering en beursgang van Schiphol niet
nodig en ongewenst", vervolgt Verbrugge.
"Niet nodig omdat Schiphol voldoende inkomsten genereert om
investeringen te financieren en er tal van financiële instrumenten
bestaan om pieken in de financieringsbehoefte op te vangen. Sterker
nog, Schiphol heeft in de afgelopen jaren zoveel geld verdiend dat een
superdividend zonder enig probleem kan worden uitgekeerd."
Monopolie
Het argument van marktwerking geldt niet, Schiphol is de enige
vliegveldexploitant van omvang in Nederland, die niet alleen Amsterdam
en Rotterdam, maar ook Eindhoven en Lelystad in haar bezit heeft. In
Nederland heeft Schiphol een monopolie, en monopolies kunnen maar
beter onder directe publieke controle staan .
Verbrugge: "Naast economisch gewin brengt het vliegveld ook lasten met
zich mee, lasten in de vorm van geluidshinder en luchtvervuiling, Een
publieke aandeelhouder zal zorgvuldiger omgaan met de belangen van de
burger dan een private aandeelhouder."
Fractie PvdA Rotterdam