datum: 7 september 2006
Investeren in de kwaliteit van het onderwijspersoneel,
investeren in ambitieus onderwijs en in het onderwijsbestel dat zijn
de drie hoofdpijlers van het verkiezingsmanifest van de Algemene
Onderwijsbond. De AOb stelt de leraar als professional centraal. Hij
of zij staat in de klas, heeft contact met de leerlingen, weet wat
nodig is om goed onderwijs mogelijk te maken en levert daarmee de
grootste bijdrage aan het felbegeerde predicaat âNederland
Kennislandâ. Daarom start de AOb de actie Onderwijsakkoord2006.nl. Aan
meer dan 76.000 leden zal gevraagd worden waar zij kansen zien, wat
zij ervaren als de grootste struikelblokken in het onderwijs zijn en
hoe zij onderwijsgelden verdeeld willen hebben.
De Algemene Onderwijsbond vindt dat werken in het onderwijs
aantrekkelijker gemaakt moet worden. Het gaat dan om een combinatie
van concurrerende salarissen, goede werkomstandigheden, mogelijkheden
om je als onderwijsprofessional te ontwikkelen, voldoende
ondersteuning en professionele vrijheid in de uitoefening van het
beroep. In de komende kabinetsperiode vraagt dat om een forse
investering in de arbeidsvoorwaarden. Enkele punten:
⢠Salarisstijging naar een marktconform niveau, zodat de
onderwijssalarissen hun achterstand ten opzichte van het bedrijfsleven
goedmaken.
⢠Invoering volledige dertiende maand, zoals al vijf jaar gelden
aanbevolen door de commissie Van Rijn om de achterstand op de
marktsector in te lopen.
⢠Aanstelling van plusleraren boven de formatie om lesuitval door
ziekte te voorkomen, zodat het onderwijsproces door kan gaan.
⢠Geef onderwijspersoneel het recht om na een aantal jaren werken een
vervolgopleiding op een hoger niveau te volgen.
Investeren in ambitieus onderwijs. In de discussies over de
kenniseconomie gaat de aandacht vaak eenzijdig uit naar selectieve
top-masters en de ontwikkeling van concurrerende kennisinstituten.
Vergeten wordt dat de meeste winst te halen valt door een algemene
ophoging van het kennisniveau. Dat betekent onder andere:
⢠Extra investeren in peuters en kleuters, de voor- en vroegschoolse
educatie, onder meer door betere koppeling met de basisschool.
⢠Het herstellen van doorgroeimogelijkheden voor laatbloeiers en
achterstandskinderen.
⢠Alles op alles moet gezet worden om de deelname van allochtone
studenten te vergroten. Deze groep heeft een forse
deelname-achterstand, die begint in het voortgezet onderwijs en zo
doorwerkt naar mbo, hbo en universiteit.
In de afgelopen dertig jaar is Nederland steeds minder van haar
welvaart aan onderwijs gaan besteden. Werd er in 1975 nog zeker 7
procent van het bruto nationaal product aan onderwijs uitgegeven, in
2005 is dat maar net iets meer dan 5 procent. Een wonderlijke
ontwikkeling, want investeringen in onderwijs leveren een hoog
rendement op. Nederland geeft ook internationaal gezien weinig uit aan
onderwijs. De Algemene Onderwijsbond vindt dat in de komende
kabinetsperiode gewerkt moet worden aan het verhogen van de
onderwijsinvesteringen van de huidige 5,2 naar 6 procent van het bruto
nationaal product. Op basis van het bbp in 2005 komt dat neer op een
extra impuls van 4,5 miljard euro.
Het verkiezingsmanifest kunt hieronder downloaden.
Algemene Onderwijsbond