Plantaardige eiwitten kunnen plaats
veroveren op menu van bedrijfsrestaurants (Persbericht)
7 sep 2006
Onderdeel: LEI
Plantaardige eiwitproducten kunnen een plaats veroveren op de
menukaart van bedrijfsrestaurants, als ze worden gepresenteerd met
bijzondere aandacht voor smaak, gezondheid en maatschappelijk
verantwoord consumeren. Een deel van de restaurantbezoekers wordt door
zo'n 'feel good' positionering beïnvloed, en schuift op van
vleesconsumptie in de richting van plantaardige eiwitproducten. Het
uitsluitend benadrukken van gezondheidsaspecten heeft minder effect,
en het uitsluitend benadrukken van smaakaspecten levert zelfs weinig
of geen resultaat op. Dat blijkt uit een testonderzoek door het LEI en
de Universiteit van Leiden. Een opvallende uitkomst is dat
plantaardige variaties op een vleeshoudend product het in de test
beter doen dan compleet nieuwe plantaardige eiwitproducten. Ander
consumentenonderzoek leidt vaak tot de conclusie dat een product juist
weinig kans maakt als het als vleesvervanger wordt gepresenteerd.
Â
De boodschap: lekker, gezond en goed
Â
Hoe stimuleer je bezoekers van een bedrijfsrestaurant om iets te eten
dat is gemaakt uit plantaardige eiwitproducten? Welke boodschap moet
je ze doorgeven? Dat was de centrale vraag bij dit onderzoek, dat
werd uitgevoerd samen met Schouten Europe BV (producent van
plantaardige eiwitten), Sodexho (cateringorganisatie) en DeliXL
(horecagroothandel).
In een test in tien bedrijfsrestaurants zijn plantaardige kroketten,
hamburgers, ciabattaburgers en pasta's met plantaardig gehakt en ham
aan de consument aangeboden. Daarbij zijn verschillende manieren
vergeleken om het product te positioneren. Een positionering als
gezond product (rijk aan ijzer, goed voor je cholesterol, laag
vetgehalte, en aanwezigheid van onverzadigde vetzuren) bleek redelijk
succesvol. Maar positionering als Feel Good product werkte beter.
Daarbij worden smaak, gezondheid, maatschappelijke
verantwoordelijkheid en je lekker voelen allemaal tegelijk benadrukt.
Met die boodschap kon een deel van de restaurantbezoekers enthousiast
worden gemaakt om het product te proberen en te accepteren. Het werkt
het best als de kok of cateringmedewerker zelf zijn verhaal doet. Ook
de naam van het product is belangrijk, waarbij het woord 'vegetarisch'
beter kan worden vermeden.
In sommige van de restaurants die meededen aan de test heeft de
plantaardige kroket en hamburger het vleeshoudende alternatief voor 10
tot 30% verdrongen en is er een constante vraag ontstaan naar deze
plantaardige eiwitproducten.
Â
_______________________________________
Rapport 5.06.07: Ketenproject vervanging vleesproducten door
plantaardige eiwitproducten in bedrijfsrestaurants
LEI