Nederlandse Vereniging van Journalisten
Principe-akkoord AD NieuwsMedia bv - NVJ
(6 sept '06)
UITGANGSPUNT
- Het streven van beide partijen is dat de personele gevolgen van de
aangekondigde reorganisatie `2 september 2006' zo veel als mogelijk
worden opgelost door middel van vrijwillige vertrekinstrumenten zoals
beschreven in het Sociaal Plan 2005 - 2008. Er kunnen bij deze
reorganisatie geen boventalligen worden aangewezen indien er
werknemers zijn die in een uitwisselbare functiegroep hebben
aangegeven gebruik te willen maken van een vrijwillige vertrekregeling
zoals beschreven in het Sociaal Plan 2005 - 2008. Dit behoudens die
gevallen waar de hoofdredacteur heeft aangegeven het verzoek aan
betrokkenen niet te kunnen honoreren, vanwege de afspraak in het
Sociaal Plan dat de regeling onthouden kan worden aan werknemers voor
wie zij aangeeft `dat een dergelijke beëindiging van het dienstverband
een ernstig beletsel vormt voor een goede bedrijfsvoering van de
betreffende afdeling of de onderneming als geheel'.
- Voor de reorganisatie `2 september 2006 'wordt het sociaal plan
joint venture 2005 - 2008, zoals eerder door partijen overeengekomen,
volledig toegepast met inbegrip van alle daarin beschreven regelingen
en op basis van de daarin genoemde geboortejaren. Daar waar juridisch
onduidelijkheid kan ontstaan welke bepaling preferent is, Sociaal Plan
of akkoord September 2006, geldt dat de bepalingen in dit akkoord
prevaleren.
- Voor de vrijwillige regeling parttime werken oudere werknemers
worden voor deze reorganisatie de geboortejaren 1946 en 1947
toegevoegd.
- Het Sociaal Plan wordt gehandhaafd, maar voor deze specifieke
reorganisatie zijn aanvullende afspraken gemaakt die in dit document
zijn genoemd en uitgewerkt.
ALGEMENE AFSPRAKEN.
1) Partijen komen overeen het convenant te handhaven. Het verzoek van
AD NieuwsMedia het convenant open te breken op basis van de negatieve
resultaatontwikkeling wordt bij ondertekening van dit akkoord met de
NVJ ingetrokken.
2) Partijen komen, in afwijking van het eerdere voornemen van AD
NieuwsMedia, overeen dat een overtolligheidsfase wordt afgekondigd die
ingaat op 15 september aanstaande en afloopt op 30 november 2006.
3) Partijen komen overeen dat de oplossing van dreigende
boventalligheid in twee fasen zal verlopen (waarover later meer)
waarbij fase 1 minimaal een maand zal duren. Aan het einde van fase 1
zullen partijen elkaar opnieuw treffen ten einde de stand van zaken te
bespreken, in lijn met de overeen te komen procedure voor de
inschrijving voor de vrijwillige vertrekregeling. Partijen dienen vast
te stellen volgens welk criterium; LIFO (Last in first out) of FIFO
(First in, first out) de vrijwillige vertrekregelingen worden
toegekend. Partijen verplichten zich om hierover een akkoord te
bereiken. Zonder het bereiken van een akkoord hierover vervallen alle
eerder gemaakte aanvullende afspraken zoals hier beschreven.
4) AD NieuwsMedia zal zich nadrukkelijk inspannen om een zo groot
mogelijke, kan het zijn volledige oplossing van de overtolligheid in
2006 te realiseren.Mocht de oplossing van overtolligheid in 2006
onverhoopt niet worden bereikt, dan zal begin 2007 boventalligheid
worden geëffectueerd. Partijen verschillen van mening over de vraag of
de juiste interpretatie van CWI-criteria leidt tot de conclusie dat er
sprake is van 1 bedrijfsvestiging of meerdere vestigingen.
Overeengekomen is het beslechten van dit meningsverschil te verdagen
tot het moment dat er daadwerkelijk inzicht bestaat in de resultaten
van de voorinschrijving.
5) AD NieuwsMedia zal tot het einde van 2006 contracten voor bepaalde
duur laten aflopen ten einde de sociale problematiek in de vorm van
gedwongen ontslagen zoveel mogelijk te beperken dan wel te voorkomen.
Indien zich meer journalisten aanmelden voor een vrijwillige
vertrekregeling dan strikt noodzakelijk is om de boventalligheid op te
lossen dan heeft de hoofdredactie de vrijheid om meer inschrijvers
voor de vrijwillige vertrekregeling toe te kennen om aldus tijdelijke
contracten te behouden.
SPECIFIEKE AFSPRAKEN OVER DE OVERTOLLIGHEIDSFASE
a) We splitsen de overtolligheidsfase in twee delen/termijnen;
b) Voor de hierna uit te werken fasen 1 en 2 voor de oplossing van
eventuele boventalligheid is leidend dat een vertrek op vrijwillige
basis uitsluitend wordt toegestaan als dit bijdraagt aan het oplossen
van eventuele boventalligheid;
c) Voor het definitief toekennen van een (geclausuleerde) vrijwillige
vertrekregeling dient nog een criterium te worden overeengekomen.
Partijen hebben hun zienswijzen uitvoerig aan elkaar toegelicht en
hebben enkele scenario's de revue laten passeren. De NVJ stelt zich op
het standpunt dat FIFO het juiste criterium is om toe te passen. ADN
is van mening dat op basis van financiële overwegingen een behoedzamer
aanpak nodig is en LIFO dient te worden gehanteerd. Overeengekomen
wordt het beslechten van dit meningsverschil te verdagen tot het
moment dat daadwerkelijk inzicht bestaat in de resultaten van de
voorinschrijving en de daarmee gemoeide kosten;
d) In fase 1 is de vrijwillige vertrekregeling geclausuleerd op basis
van in totaal zes bedrijfsvestigingen (de centrale redactie, de
magazineredactie, multimedia,
Rotterdam/Dordrecht, Rijswijk/Alphen a/d Rijn en Houten/Amersfoort),
de leeftijdscohorten en de groep uitwisselbare redactionele functies
te weten: applicatiebeheer, vormgeving, beeldredactie en schrijvende
redactie. Tevoren zal aan alle belanghebbenden duidelijk worden
gemaakt hoe groot de dreigende boventalligheid in welke delen is. Ook
zal duidelijk worden gemaakt hoe de aanmeldingsprocedure verloopt
opdat de grootst mogelijke vertrouwelijkheid omtrent een inschrijving
kan worden gewaarborgd. Het daadwerkelijke vertrek van degenen die
zich in fase 1 melden, willen wij stellen op 15 oktober aanstaande en
voor de magazineredacteuren in overleg en indien gewenst zo mogelijk
eerder;
e) In fase 1 en 2 staan alle in het sociaal plan beschreven
regelingen, met hun beschreven beperkingen en aangegeven beperkingen
qua geboortejaren open. Voor de vrijwillige regeling parttime werken
oudere werknemers (paragraaf 11, pagina 11 van het sociaal plan)
spreken wij in aanvulling af dat ook die collega's die zijn geboren in
de jaren 1946 en 1947 hiervan gebruik kunnen maken.
f) In fase 2 geldt nog als enige clausulering de overtolligheid in de
groep van uitwisselbare functies (applicatiebeheer, vormgeving,
beeldredactie en schrijvende redactie). In deze fase kunnen kandidaten
met geboortejaar 1945 of eerder zich melden voor de ouderenregeling
(zie paragraaf 10 van het sociaal plan) of voor de vrijwillige
regeling parttime werken oudere werknemers (zie paragraaf 11 van het
sociaal plan) die openstaat voor werknemers die zijn geboren in de
jaren 1946, 1947, 1948 en 1949. Het daadwerkelijke vertrek van degenen
die zich melden in fase 2 willen wij stellen op 30 november.
In de eventuele fase die hier op volgt, de zogenoemde fase 3 zal er
sprake kunnen zijn van overplaatsingen op de redactie, mogelijk
verplicht, ten einde de bezetting en nieuwe formatie met elkaar in
overeenstemming te brengen. (Op bepaalde plekken kunnen in de tweede
fase journalisten in een bepaalde vestiging vertrokken zijn wiens plek
nu opgevuld moet worden door een journalist uit een andere vestiging).
Zie hiervoor het procedurevoorstel in bijlage 2. Deze fase zal duren
vanaf 1 december 2006 tot en met 21 december 2006.
g) In het geval van resterende overtolligheid op 1 januari 2007 zal
sprake zijn van het effectueren van boventalligheid. Partijen hebben
over de wijze waarop dit geschiedt, al dan niet met gebruikmaking van
bedrijfsvestigingen, adviezen ingewonnen en met elkaar van gedachten
gewisseld. Partijen zijn overeengekomen dit onderwerp pas te
behandelen indien dit aan de orde komt. AD is van mening dat uitgegaan
dient te worden van meerdere bedrijfsvestigingen. De NVJ volgt de
redactie die in een plenaire motie heeft gesteld dat het om 1
vestiging dient te gaan.
h) De inschrijving voor de vrijwillige vertrekregeling geschiedt in
fase 1 en in fase 2 door middel van een melding aan P&O. Partijen zijn
overeengekomen dat de hoofdredactie geen inzicht dient te krijgen in
alle aanmeldingen en dat aanmelding voor een regeling niet opgenomen
kan en mag worden in het personeelsdossier. P&O overhandigt in beide
fasen een lijst van kandidaten die in aanmerking komen voor een
regeling op basis van de gestelde criteria. De hoofdredactie kan,
conform de afspraken in het Sociaal Plan, de regeling onthouden aan
werknemers voor wie zij aangeeft dat een dergelijke beëindiging van
het dienstverband een ernstig beletsel vormt voor een goede
bedrijfsvoering van de betreffende afdeling of de onderneming als
geheel.
INHOUD VAN DE REGELING
Hierbij gaan we uit van de regeling zoals opgenomen in Sociaal Plan
2005 - 2008, het betreft een uitkering berekend op basis van de
kantonrechterformule (1,0 en gewogen dienstjaren).
Wat betreft de resterende verlofdagen (zijnde vakantiedagen,
seniorendagen, compensatiedagen, bevroren dagen) spraken partijen af
dat diegenen die gebruikmaken van de vrijwillige vertrekregeling
maximaal het equivalent uitbetaald krijgen van twee keer een regulier
jaartegoed aan vakantiedagen. Dat wil zeggen maximaal 2x25 dagen bij
een fulltime dienstverband.
HANDLEIDING Fase 1
Wie kan zich aanmelden in de eerste fase; 15 september - 15 oktober
2006?
In fase 1 is de vrijwillige vertrekregeling geclausuleerd op basis van
drie criteria:
1 De zes bedrijfsvestigingen (de centrale redactie; de
magazineredactie; de redactie multimedia; Rotterdam/Dordrecht;
Rijswijk/Alphen a/d Rijn; Houten/Amersfoort;
2. De leeftijdscohorten: 15 t/m 24 jaar; 25 t/m 34; 35 t/m 44; 45 t/m
54; 55 t/m 64 jaar.
3. De groep uitwisselbare redactionele functies: applicatiebeheer,
vormgeving, beeldredactie en schrijvende redactie (dit zijn
verslaggevers, eindredacteuren; bureauredacteuren; lezersredacteuren).
Wie krijgt de vertrekregeling toegewezen?
Dat is op voorhand niet duidelijk, op basis van leeftijdscategorieën
binnen je vestiging, binnen je functiegroep wordt een aantal
vertrekregelingen toegestaan. Indien zich binnen 1 leeftijdgroep meer
journalisten aanmelden dan vooraf bepaald in die groep dan dient op
basis van of LIFO (Last in first out) of basis van FIFO (First in
first out) een selectie te worden gemaakt. Of het FIFO of LIFO wordt
daarover moeten NVJ en AD het nog eens worden op basis van de daarmee
gemoeide kosten.
HANDLEIDING Fase 2
Wie kan zich aanmelden in de tweede fase: 18 oktober - 30 november
2006
Iedereen, dus welke vestiging dan ook, werkzaam in de redactionele
functies: applicatiebeheer, vormgeving, beeldredactie en schrijvende
redactie (dit zijn verslaggevers, eindredacteuren; bureauredacteuren;
lezersredacteuren). Dit is dus toegevoegd begrijp ik: De enige
restrictie is dat er binnen de eigen functiegroep nog altijd sprake is
van dreigende boventalligheid.
Wie krijgt de vertrekregeling toegewezen?
Dat is nu nog niet duidelijk. Als er zich precies genoeg of minder
mensen aanmelden als dat er nog uit te delen vertrekregelingen zijn
dan iedereen. Als het er meer zijn dan op basis van LIFO of FIFO.
In de eerste fase had ik mij aangemeld voor een vertrekregeling, maar
die is niet toegewezen. Kan ik nu weer mee doen?
Ja.
Krijg ik voorrang in die tweede fase?
Nee.
Bijlage 1
Procedure Overtolligheidsfase 1
1) Op donderdag 7 of vrijdag 8 september een bericht op Intranet met
mail-alert aan alle redactieleden met de inhoud:
a) Openstelling Overtolligheidsfase 15 september 2006 tot en met 15
oktober 2006
b) Voor de functies:
i) Schrijvende redactiefuncties (verslaggevers, eindredacteuren,
bureauredacteuren, lezersredacteuren) in alle vestigingen
ii) Beeldredacteuren in de regio's
iii) Vormgevers in alle vestigingen
iv) Applicatiebeheerders
c) Met vermelding per functiegroep, per bedrijfsonderdeel (centraal,
regio), per leeftijdscluster van het aantal FTE's dat nog gereduceerd
moet worden
d) En vermelding dat met bovenstaande beperkingen het Sociaal Plan
Joint Venture 2005 - 2008 onverkort van toepassing is met als enige
bijzonderheid, dat de "Vrijwillige Regeling Parttime Werken Oudere
Werknemers ook toegankelijk is voor werknemers die geboren zijn in de
jaren 1946 en 1947
e) En de uitnodiging aan de functievervullers van genoemde functies om
ZICH IN TE SCHRIJVEN voor het gebruik van ondermeer de
Vertrekstimuleringsregeling zoals beschreven onder 7.2 van het Sociaal
Plan door dit per mail kenbaar te maken op peno.socplanfase1@ad.nl
f) Waarna op 17 oktober 2006 bepaald zal worden aan wie gebruik van de
regeling toegekend zal worden.
2) Eveneens op 15 september 2006 worden de zieke werknemers en de
werknemers, die met verlof (welke vorm dan ook) zijn, door het eigen
hoofdredactielid van het bovenstaande in kennis gesteld
3) Op 16 oktober 2006 vindt overleg plaats tussen de directie
enerzijds en de NVJ, Ondernemingsraad en Redactiecommissie anderzijds
(= zg kleine commissie) over de toepassing van LIFO of FIFO als
selectiemethode voor toekenning van de het gebruik van de regeling
4) Door P&O worden de gegevens zodanig verwerkt, dat op dinsdag 17
oktober 2006:
a) In een vergadering van de hoofdredactie en P&O vastgesteld kan
worden aan wie gebruik van de regeling wordt toegekend (hoofdredactie
krijgt geen volledig inzicht in de lijst van aanmeldingen, bij
overinschrijving is het P&O die de criteria toepast)
b) Aansluitend de brieven over toekenning van het gebruik van de
regeling en einde dienstverband per 1 november 2006 (of zoveel later
als door de hoofdredactie gewenst in bijzondere situaties) opgesteld
worden
c) De brieven ter hand gesteld worden aan de leden van de
hoofdredactie ter uitreiking aan betrokkenen
d) En vastgesteld kan worden of er nog een Overtolligheidsfase 2 moet
worden afgekondigd
5) Indien 4d met JA beantwoord wordt:
Op woensdag 18 oktober een bericht op Intranet met mail-alert aan alle
redactieleden van alle vestigingen met de inhoud:
a) Openstelling Overtolligheidsfase 2 van 18 oktober 2006 tot en met
30 november 2006
b) Voor de functies (voor zover nog overtolligheid bestaat):
i) Schrijvende redactiefuncties (verslaggevers, eindredacteuren,
bureauredacteuren, lezersredacteuren)
ii) Beeldredacteuren
iii) Vormgevers
iv) Applicatiebeheerders
c) En vermelding dat met bovenstaande beperkingen het Sociaal Plan
Joint Venture 2005 - 2008 onverkort van toepassing is met als enige
bijzonderheid, dat de "Vrijwillige Regeling Parttime Werken Oudere
Werknemers ook toegankelijk is voor werknemers die geboren zijn in de
jaren 1946 en 1947
d) En de uitnodiging aan de functievervullers van genoemde functies om
ZICH IN TE SCHRIJVEN voor het gebruik van ondermeer de
Vertrekstimuleringsregeling zoals beschreven onder 7.2 van het Sociaal
Plan door dit per mail kenbaar te maken op peno.socplanfase2@ad.nl
6) Door P&O worden de gegevens zodanig verwerkt, dat op vrijdag 1
december 2006:
a) In een vergadering van de hoofdredactie en P&O vastgesteld kan
worden aan wie gebruik van de regeling wordt toegekend (hoofdredactie
krijgt geen volledig inzicht in de lijst van aanmeldingen, bij
overinschrijving is het P&O die de criteria toepast)
b) Aansluitend de brieven over toekenning van het gebruik van de
regeling en einde dienstverband per 15 december (of zoveel later als
door de hoofdredactie gewenst in bijzondere situaties) opgesteld
worden
c) De brieven ter hand gesteld worden aan de leden van de
hoofdredactie ter uitreiking aan betrokkenen
d) En vastgesteld kan worden of er nog een fase 3 en eventueel
boventalligheid per 1 januari 2007 moet worden afgekondigd
Bijlage 2
Procedure `gedwongen' overplaatsing.
Rechtspositioneel kader:
v CAO voor Dagbladjournalisten;
Ø Artikel 8.1 Werkverdeling en gezagsverhouding, lid 1, sub b "het
behoort tot de taak van de hoofdredactie de journalisten aanwijzigen
en voorschriften omtrent de te verrichten journalistieke arbeid te
geven";
Ø Artikel 8.1, lid 3 "de journalist is verplicht bij voorkomende
gelegenheden op aanwijzing van de hoofdredacteur journalistieke arbeid
te verrichten op ander terrein dan waarvoor hij is aangesteld"
v Sociaal Plan Joint Venture 2005 - 2008;
Ø Hoofdstuk 13 "regeling bij verandering standplaats"
§ H13.1 Reiskosten woon-werkverkeer
§ H13.2 Basisregeling reiskosten woon-werkverkeer
§ H13.3 Bijzondere reiskostenregeling
§ H13.4 Ongemakkentoeslag
§ H13.5 Pensionkosten
Ø Hoofdstuk 14 "regeling bij verhuizing"
§ H14.1 Algemeen
§ H14.2 Verhuiskosten en inrichtingskosten
§ H14.3 Woonkosten
§ H14.4 Tijdelijke verblijfskosten
§ H14.5 Diverse kosten
Procedure:
o Uitgangspunt is de bezetting in relatie tot de toegekende formatie
na de twee overtolligheidsfase's
o Indien de bezetting van de groep uitwisselbare functies hoger is dan
de daaraan toegekende formatie is er sprake van dreigende
boventalligheid
o Indien de bezetting van de groep uitwisselbare functies per
bedrijfsvestiging lager is dan de toegekende formatie is er sprake van
onderschrijding/ vacatureruimte.
o Vacatures zullen via publicatie op de "borden" en Intranet gedurende
10 werkdagen primair worden opengesteld voor medewerkers die werkzaam
zijn op een kostenplaats waar boventalligheid dreigt, om op deze wijze
de dreigende boventalligheid op vrijwillige basis te doen afnemen
o Indien er vervolgens nog dreigende boventalligheid resteert, kan de
hoofdredactie besluiten tot gedwongen overplaatsing van die
medewerkers die werkzaam zijn op een kostenplaats waar boventalligheid
dreigt.