Internetbellen: tevredenheid maar ook problemen
Consumentenbond opent meldpunt 'Klachten over internetbellen'
De meerderheid van de internetbellers is over het algemeen tevreden.
Maar vooral bij het installeren, maar soms ook bij de kwaliteit van de
verbinding lopen mensen wel degelijk tegen problemen aan. Dat blijkt
uit onderzoek van de Consumentenbond, die voor meer helderheid over
het aanbod pleit. Vandaag opent de bond een klachtenmeldpunt.
Meer dan een miljoen Nederlandse huishoudens belt inmiddels via
internet; een `booming business' dus. Hoe het is gesteld met de
kwaliteit van de verbindingen, kon tot nu toe niemand zeggen. Voor
consumenten is het dus een lastige afweging: zeg ik mijn vaste
telefoon bij KPN op en stap ik over op het relatief goedkope
internetbellen, of niet? De Consumentenbond heeft daarom een enquête
gehouden onder internetbellers, waaraan 1.500 mensen hebben
meegedaan. De resultaten van dit onderzoek publiceert de bond vandaag
in zijn tijdschrift de Digitale Consument.
De meeste ondervraagden vinden de gesprekskwaliteit in het algemeen
niet verschillen van de oude situatie. Maar één op de vijf mensen
merkt wel een verslechtering van de kwaliteit. Van alle ondervraagden
vindt 8% dat storend. De helft heeft recentelijk een keer of vaker een
slechte kwaliteit ondervonden. Ook constateert een derde dat de
verbinding vaker dan vroeger niet tot stand komt of tijdens het
gesprek wordt verbroken. Het installeren verloopt lang niet altijd
vlekkeloos.
Opmerkelijk is dat het vaker misgaat als juist wél een monteur is
ingehuurd. En als het misgaat, gaat het ook écht goed mis: mensen
zitten dan bijvoorbeeld maanden zonder telefoon. 14% heeft zelfs spijt
van zijn overstap. Tot slot, de verschillen tussen de aanbieders van
internettelefonie zijn significant groot: sommigen scoren boven het
gemiddelde, anderen scoren daar duidelijk onder.
De Consumentenbond opent vandaag - naast zijn telefonische advieslijn
- via zijn website het meldpunt 'Klachten over internetbellen'. Gezien
de stormachtige groei van internettelefonie wil de bond de vinger aan
de pols houden en zal zo nodig in actie komen.
Verder pleit de bond ervoor dat de aanbieders in hun uitingen
duidelijk maken wat mensen kunnen verwachten als ze instappen: krijgen
ze wel of niet dezelfde mogelijkheden en kwaliteit als bij de vaste
telefonie van KPN?
Meer informatie
Media kunnen voor informatie mailen naar: pers@consumentenbond.nl
Consumentenbond