Gemeente Alphen aan den Rijn
Raad start op 7 september met nieuw vergadermodel
(05 september 2006)
Persbericht van de gemeenteraad Alphen aan den Rijn
31 augustus 2006
RAAD START OP 7 SEPTEMBER 2006 MET NIEUW VERGADERMODEL
Naar aanleiding van het initiatiefvoorstel van de raadsleden Gebel
(VVD) en De Leuw (Alphen Lokaal) start met ingang van september een
nieuw vergadermodel voor gemeenteraad en raadscommissie. De eerste
vergadering nieuwe stijl is op 7 september 2006. De clusters van de
raadscommissie zullen dan parallel vergaderen in de commissiekamers II
en III. Beide vergaderingen starten om 20.00 uur.
Waarom een nieuw model?
Het nieuwe vergadermodel biedt de ruimte voor meer betrokkenheid met
de inwoners en organisaties, beter contact met de ambtenaren, meer
informele momenten en meer duidelijkheid. Met ingang van september
start een vaste cyclus van 4 donderdagen. Af en toe zal worden
afgeweken van de vaste dagen vanwege vakanties en feestdagen. Alle
vergaderingen starten voortaan om 20.00 uur.
Indeling van de cyclus
Op de eerste donderdag van de cyclus kunnen alle genodigden,
geïnteresseerden, raadsleden, ambtenaren en pers gezamenlijk (op eigen
kosten en na aanmelding bij de griffie) eten tussen 18.00 en 19.00
uur. Om 19.00 uur start een informatiemarkt. Tijdens deze markt kunnen
medewerkers uit de organisatie informatie over bijvoorbeeld startende
of lopende projecten geven. Maar ook bewoners, vertegenwoordigers van
organisaties kunnen informatie geven. Verder is er voor alle
aanwezigen ruimte om elkaar in informele sfeer te ontmoeten, te
overleggen en informatie uit te wisselen. Daarna start om 20.00 uur
een hoorzitting of een opiniërende vergadering.
Op de tweede donderdag van de cyclus zullen de clusters van de
raadscommissie parallel vergaderen (om 20.00 uur) in de
commissiekamers II en III.
De derde donderdag van de cyclus wordt aangehouden als reservedatum.
Op de vierde donderdag van de cyclus vergadert de raad (om 20.00 uur).
Het nieuwe vergaderschema kunt u vinden op de gemeentelijke website.
Inspreken
Met ingang van september 2006 zal het inspreekrecht versoepelen.
Tijdens de vergaderingen kunnen commissieleden vragen stellen aan de
insprekers naar aanleiding van hun toelichting.
Werkbezoeken
Omdat werkbezoeken waardevolle contacten en achtergrondinformatie
kunnen opleveren wordt voor de raad een programma opgezet. Dit
programma kan worden gekoppeld aan de planning van de thema's en
activiteiten door het jaar heen.
De verslagen
De raad heeft ingestemd met een proefperiode voor audioverslaglegging
van de vergaderingen. Er is afgesproken dat het komend half jaar de
vergaderingen op audioverslag gecombineerd met een beknopte
besluitenlijst worden vastgelegd. Daarnaast zal het verslag zoals
gewoonlijk (uitgebreid) schriftelijk worden vastgelegd. Als het
audioverslag met de beknopte besluitenlijst goed bevalt, zal het
uitgebreide schriftelijke verslag komen te vervallen.
Gast van de raad
Om bewoners nog meer te betrekken bij het werk van de raad worden elke
maand 50 inwoners door de raad uitgenodigd als gast van de raad. De
Gasten worden een kwartier voor aanvang van de vergadering ontvangen
door enkele raadsleden, ondersteunt door een medewerker van de
griffie. De Gasten wordt de gang van zaken tijdens de vergadering
uitgelegd en de onderwerpen op de agenda worden toegelicht. Na afloop
van de vergadering worden ze uitgenodigd om na te praten en hun mening
te geven.
Achtergrond
Het initiatiefvoorstel is ingediend door de heer Gebel en de heer de
Leuw op 9 december 2005. Tijdens de bespreking hiervan op februari
2006 is besloten na de verkiezingen een werkgroep samen te stellen die
in mei 2006 een advies aan de raad zou uitbrengen. Tijdens de
raadsvergadering van 6 juli jl. heeft de raad het advies aangenomen
voor de wijziging van het vergadermodel. Bij het project over de
kwaliteit van de Alphense Samenleving, de totstandkoming van de
Stadsvisie en tijdens de verkiezingscampagnes is regelmatig aangegeven
dat Alphenaren vinden dat de raadsleden te ver van bewoners en
organisaties afstaan. Het voorgestelde model biedt extra mogelijkheden
om de afstand tussen raad, bewoners en organisaties te verkleinen en
de besluitvorming transparanter te maken.