Infrabel: De stiptheid verbetert lichtjes tijdens het 1e semester van
2006
06/09/2006
Infrabel, de beheerder van de Belgische spoorinfrastructuur, heeft
tijdens het 1^e semester van 2006 een lichte verbetering vastgesteld
van de stiptheid op haar spoorwegnet. Het Belgische netwerk blijft een
van de meest stipte in Europa, ondanks enkele uitzonderlijke situaties
en de toename van spoorwerken die hun impact hebben op de
statistieken. Infrabel zet, net zoals de operatoren, haar inspanningen
verder om de stiptheid van haar netwerk te verbeteren. Ze doet dit
door een vervolg te geven aan de investering van 8 miljoen euro die
begin dit jaar werd gelanceerd.
95,2% van de treinen op tijd
Infrabel heeft tijdens het 1e semester van 2006
vastgesteld dat 95,2% van de treinen op tijd reden (of met een
vertraging van minder dan of gelijk aan 5 minuten). Het betreft een
lichte verbetering van 0,1% in vergelijking met het eerste semester
van 2005. Dit cijfer is echter beter dan het gemiddelde van de laatste
vijf jaren, namelijk 94,8%.
Zonder neutralisatie voor feiten ten laste van derden, reden tijdens
het 1^e semester van 2006 91,9% van de treinen volgens het
spoorboekje. Dit betekent een vermindering van 0,7% ten opzichte van
het 1^e semester van vorig jaar. Ook dat cijfer blijft binnen het
gemiddelde van de voorbije vijf jaren, dat werd vastgesteld op 92%.
De gebruikte norm houdt in dat een trein op tijd rijdt wanneer hij de
voorziene dienstregeling respecteert met een marge van maximum 5
minuten. Dit is een Europese referentie die wordt gebruikt door alle
spoorwegnetten en rekening houdt met de technische eisen van de
spoorwegsector. Het is namelijk niet mogelijk net zoals bij andere
vervoersmiddelen om een stiptheid tot op de minuut te garanderen. De
stiptheid (met een vertraging tot maximum vijf minuten) laat bovendien
toe om de aansluitingen te verzekeren zoals die voorzien zijn in de
dienstregelingen van de operatoren.
Talrijke uitzonderlijke feiten
De resultaten tijdens het 1e semester
van 2006 kunnen worden verklaard door een reeks verschillende
factoren:
- De stiptheid werd negatief beïnvloed door enkele belangrijke
incidenten. Het betreft enkele grote storingen tijdens de piekuren die
een serieuze impact hadden op het treinverkeer. Zo hebben tijdens dit
1e semester zes incidenten 25,7% van het totaal aantal minuten
vertraging veroorzaakt. Dit verklaart dat 35,1% van de vertragingen
tijdens het 1e semester van 2006 ten laste zijn van de
infrastructuurbeheerder tegenover 31,2% gedurende het 1^e semester van
2005. 40,5% van de vertragingen (tegenover 44,2% een jaar eerder) zijn
ten laste van de spoorwegoperator. 24,4% (tegenover 24,6% tijdens het
1^e semester in 2005) zijn een gevolg van externe oorzaken aan de
NMBS-Groep (aanrijdingen van personen, vertragingen vanuit naburige
spoornetten, ).
- Vele vertragingen zijn ook te wijten aan de winter van 2005-2006 die
strenger was dan die van de voorbijgaande jaren. Ondanks die strenge
winter is de stiptheid stabiel gebleven tijdens de maanden januari en
februari terwijl ze beter was in maart, april en mei. De mindere
resultaten tijdens de maand juni vallen te verklaren door enkele grote
incidenten.
- De vertragingen tijdens het 1e semester van 2006 zijn ook te
verklaren
door de omvang van de werken en investeringen gerealiseerd door
Infrabel met het oog op de modernisering van haar spoorwegnet. De
vertragingszones (bron van vertragingen) als gevolg van werkzaamheden
zijn eveneens gestegen met 8,9% gedurende het 1^e semester van 2006 in
vergelijking met het 1^e semester van 2005, waar er ook al een toename
viel te constateren. Vaak zijn de vertragingen de prijs die moet
worden betaald voor de modernisering van het spoorwegnet en een betere
stiptheid in de toekomst. Een van de beste resultaten in Europa
Het Belgische spoorwegnet lijft een van de meest performante in Europa
op vlak van stiptheid. De resultaten zijn merkelijk beter in
vergelijking met die van de Duitse en Franse spoorwegen. Hier zijn de
resultaten van de naburige netten (% van de treinen op tijd of met een
vertraging minder dan of gelijk aan 5 minuten) zonder neutralisatie:
Nederland
93,4%
België
91,9%
Frankrijk
82,6% (1)
Duitsland
76,6% (1)
(1) Resultaten grote lijnen
Infrabel neemt sterke maatregelen om de stiptheid te ondersteunen
Ondanks het feit dat de stiptheid op het Belgische spoorwegnet sterk
wordt beïnvloed door een aantal uitzonderlijke gebeurtenissen, heeft
het directiecomité van Infrabel, sinds begin 2006, een hele reeks
maatregelen genomen om de stiptheid te verbeteren. Specifiek voor dit
doel heeft het directiecomité een bijkomend budget van 8 miljoen euro
uitgetrokken voor het jaar 2006:
* 4 miljoen euro zal worden ingezet voor specifieke maatregelen met
het oog op de ondersteuning van lopende of reeds voorziene
investeringen;
* 3 miljoen euro zal worden gewijd aan een technisch
verbeteringsprogramma met als doel de modernisering van een aantal
kleine uitrustingen die een impact kunnen hebben op de stiptheid,
en dit vooral in en rond Brussel;
* 1 miljoen euro zal worden toegewezen aan de oprichting van
technische ploegen die stand by zal zijn voor snelle tussenkomsten
in geval van incidenten.
* De stiptheid is steeds het eerste discussiepunt op elk
directiecomité van Infrabel. Het comité maakt wekelijks een
diepgaande analyse van de resultaten van de voorbije week en een
gedetailleerde analyse van alle feiten met meer dan 300 minuten
vertraging. Bovendien volgt het directiecomité systematisch en
nauwgezet alle lopende en toekomstige actiepunten op en neemt
nieuwe beslissingen indien nodig.
* Iedere morgen houdt de directie Netwerk van Infrabel een volledige
debriefing van de voorbije twee piekmomenten, verspreidt ze de
verslagen over de incidenten en ontwikkelt ze progressieschemas en
coachingprogrammas voor het personeel. Deze inspanningen gebeuren
in nauwe en permanente samenwerking met de operatoren, onder meer
binnen de NMBS-Groep.
* Andere maatregelen om de inspanningen met betrekkingtot de
stiptheid te verhogen, zullen tijdens de komende weken door het
directiecomité van Infrabel worden voorgesteld. Meer dan ooit zal
de stiptheid in 2006 een absolute prioriteit voor Infrabel
blijven.
Het zijn maatregelen die kunnen bijdragen tot een verbetering van de
situatie op het Belgische spoorwegnet, maar de resultaten hiervan
zullen pas merkbaar zijn vanaf het volgende jaar.
""
NMBS