6 september 2006
Afzender: stichting Doen
Burgemeesters strijden om beste project sociale cohesie
De gemeente Hoogeveen is genomineerd voor de BurgemeestersPrijs
Sociale Cohesie 2006. De prijs is ingesteld ter gelegenheid van het
15-jarig jubileum van de Stichting DOEN. Alle 456 burgemeesters van
Nederland zijn uitgenodigd om een project in te dienen op het gebied
van sociale cohesie in hun gemeente. De winnende burgemeester ontvangt
50.000 euro voor het door hem of haar ingediende voorstel.
Uit de 32 inzendingen zijn de volgende negen genomineerd:
Alphen aan den Rijn
Amstelveen
Breda
Capelle aan den IJssel
Heerlen
Hoogeveen
Tilburg
Veenendaal
Zeist
Een onafhankelijke en deskundige jury onder voorzitterschap van
Siebold Hartkamp (oud-burgemeester van Sneek) kiest op 15 september
het meest belovende project dat het beste is gemotiveerd en
gepresenteerd.
De winnaar van de BurgemeestersPrijs Sociale Cohesie 2006 neemt een
bedrag van 50.000 euro mee naar zijn of haar gemeente om het winnende
project uit te voeren.
De negen genomineerde burgemeesters presenteren 's ochtends in De Oude
Molen in Utrecht persoonlijk hun project aan de jury. Die kiest de
beste drie projecten uit. Deze ochtend wordt rond 12.00 uur afgesloten
met de laatste selectieronde: een forumdiscussie tussen de drie
overgebleven burgemeesters.
In de middag maakt de jury haar finale keuze, de winnende burgemeester
van de 50.000 euro, bekend. Dit gebeurt om ongeveer drie uur tijdens
het jubileumfeest van DOEN in de Central Studio's in Utrecht.
Wie zitten in de jury?
* Siebold Hartkamp, oud-burgemeester van Sneek, juryvoorzitter
* Wim van Gelder, Commissaris van de Koningin in Zeeland
* Krijn van Beek, algemeen secretaris Raad voor Maatschappelijke
Ontwikkeling
* Wim van Drimmelen, voorzitter Raad van Toezicht Stichting DOEN,
Directeur Koninklijke Bibliotheek* Arnoud Cornelissen, journalist
AD Utrechts Nieuwsblad.
Stichting DOEN werkt aan een leefbare wereld waaraan iedereen kan
meedoen. Dit doet zij door middel van het subsidiëren en financieren
van initiatieven op het gebied van Duurzame Ontwikkeling, Cultuur en
Welzijn. Stichting DOEN ontvangt hiervoor financiële bijdragen van de
Goede Doelen Loterijen: de Nationale Postcode Loterij, de BankGiro
Loterij en de Sponsor Loterij.
De negen genomineerde projecten zijn:
Hoogeveen: âTrots op Krakeelâ
Meer bewoners doen mee, gaan vooruit en zijn verantwoordelijk
Krakeel is een wijk met ruim 2.300 woningen uit de jaren zestig. Er
zijn veel problemen. Om de neergang te keren heeft de gemeente een
meerjarenplan opgesteld, dat is gericht op het versterken van de civil
society, de bewonersgemeenschap. De komende jaren betekent dit: fors
investeren in het versterken van de sociale samenhang op het niveau
van buurt en straat.
De projecten treffen de bewoners op hun eigen niveau en sluiten aan op
hun eigen mogelijkheden, talenten, krachten. Hoe kleiner de schaal,
hoe groter de betrokkenheid. Een van de initiatieven is de
Sterrendienst, waarbij bewoners elkaar om niet diensten aanbieden. Ze
betalen met sterren die ze onderling kunnen ruilen. Zelfs bewoners uit
de woonzorgzone, zoals mensen met een verstandelijke handicap, kunnen
meedoen. Dat is uniek. Het doel van de projecten is het terugdringen
van het isolement van ouderen, langdurig werklozen, mensen met een
handicap en allochtonen.
Alphen aan den Rijn: 'Wijk in Beeld en Woord'
Dromen... en wakker worden in een ideale wijk
Dit project brengt een week lang radio en tv over de nieuwbouwwijk
Kerk en Zanen in Alphen aan den Rijn. Het is een pilot voor andere
wijken en gemeenten. Het doel: de wijk leren kennen en de onderlinge
samenhang vergroten. De mensen die er wonen en werken, spelen de
hoofdrol. Daarnaast komen instellingen die met de wijk te maken hebben
in beeld. Met veel aandacht voor projecten in de wijk.
Kerk en Zanen is een typische nieuwbouwwijk. Is in deze
individualistische omgeving nog wel plaats voor verbondenheid met de
wijk? Ken je de mensen, je buren en weet je wat er speelt? Dat is de
centrale vraag in 20 radio- en 6 tv-programmaâs van Alphen Stad FM/TV,
de publieke lokale omroep die wordt gerund door vrijwilligers. De
omroep bereikt alle 15.000 wijkbewoners en ook de andere 65.000
inwoners van Alphen.
Amstelveen: 'TomTommen'
Digital tool voor sociale ontmoeting en ondersteuning
Amstelveen ontwikkelt een digitaal instrument, een 'tool' voor
burenhulp. Het systeem wisselt digitale informatie uit op buurtniveau:
vraag en aanbod van vrijwilligersdiensten en buurtactiviteiten. Met
behulp van Tomtommen is deze informatie ook actief te managen en te
matchen.
Het project TomTommen brengt digitale informatie in elke huiskamer. Op
persoonlijk leefniveau: wie kookt eens per week voor een alleenstaande
moeder, senior zoekt partners voor hobby rozenkweken, wie heeft hulp
nodig van een buurtwerker, welke jongere zet graag thee voor de oudere
buurvrouw, wat gebeurt er op het Stadsplein? De burger leert vraag en
aanbod in zijn wijk kennen en wordt geprikkeld te participeren, als
gebruiker of aanbieder. Op een centrale plek volgt een buurtwerker de
informatie en helpt zonodig om vraag en aanbod bij elkaar te brengen.
Het bedrijfsleven, de universiteit, het welzijnswerk en de gemeente
zijn actief betrokken bij dit project.
Breda: 'Ketting en Kracht'
Vrouwen bereiken vrouwen
Breda traint vrouwelijke ambassadeurs van diverse afkomst en zet ze in
om een brede doelgroep in Breda Noord-Oost te bereiken. De
ambassadeurs stimuleren hun âzustersâ in de wijk om vorm te geven aan
hun burgerschap. Ze leggen contact tussen bewoners met uiteenlopende
culturele achtergronden. Zo zetten ze hun kracht in ten behoeve van
elkaar en van de sociale cohesie in de buurt. Ketting en Kracht is een
praktische invulling van het coalitieakkoord Kiezen voor elkaar.
De ontmoeting tussen vrouwen van allerlei pluimage heeft niet
integratie als hoofdthema, maar gaat uit van concrete zaken die
iedereen aangaan. Zoals verbetering van de eigen positie en van de
leefbaarheid in de buurt, en meer welzijn voor de vrouwen zelf en hun
gezinnen. Ketting en Kracht maakt de stem van de allochtone bewoners
beter hoorbaar. Om allerlei redenen blijken de vrouwen het goede
aanspreekpunt.
Capelle aan den IJssel: 'De Tafelmix'
Dialoog over alle geuren en kleuren
Capelle aan de IJssel organiseert de dialoog. De tafelgesprekken die
burgers met elkaar voeren zijn verdiepend en leveren ideeën op om de
leefbaarheid te vergroten. Onder de titel 'De Tafelmix' vinden 20 Ã
30 gesprekken plaats. Het doel: contacten tussen verschillende
bevolkingsgroepen verstevigen en de onderlinge samenwerking
stimuleren. Ook moeten de dialogen deelnemers inspireren om
verantwoordelijkheid te nemen voor hun leefomgeving en in actie te
komen.
Dit eerste jaar is het thema: de geur en kleur van Capelle.
Organisaties, instellingen, bedrijven en particulieren uit de buurt
dekken hun eigen tafel. De organisatie is in handen van een platform
en actieve allochtone organisaties. Zij nodigen deelnemers uit, kleden
de locatie aan en bereiden en multiculturele maaltijd. De Tafelmix
gesprekken zijn bij mensen thuis of in een buurthuis. Bij mooi weer
wordt er gepicknickt of gebarbecued. Een getraind gemeenteraadslid zit
de tafel voor.
Heerlen: 'Samen spelen, samen sporten & samenleven'
To (l)earn respect
De sociale campagne â(L)earn respect, yes I willâ is geïnitieerd
vanuit het straatvoetbalproject van de Buurtsport. De centrale
boodschap van deze campagne is: respect kun je verdienen met
prestaties, binnen en buiten de lijnen. Respect is echter ook een
sociale competentie. Kinderen kunnen leren respecteren in de
Buurtsport. Respect is de basis voor de manier waarop we met elkaar
omgaan. In Heerlen en daarbuiten.
Met het Buurtsport project, de zaalvoetbalvereniging en de sociale
campagne wil de gemeente Heerlen de basis leggen om samen te spelen,
samen te sporten en samen te leven. Sport is het middel bij uitstek om
verschillen te overbruggen en verschillen te accepteren. In het
Buurtsport project wordt sport ingezet als een maatschappelijk en
educatief bindmiddel. Heerlen wil laten zien dat âhet ook echt anders
kanâ in deze samenleving. Als je maar gelooft in je eigen kracht.
Tilburg: 'De Union'
Samen bouwen aan een sterke samenleving
De Union is een organisatie voor en door bewoners van de Kruidenbuurt,
een wijk met 7.000 inwoners en veel problemen. Alles begon met de
vraag: "Wat is je droom - voor jezelf en deze wijk?" De dromen gingen
over armoede, werk en opvoeding. Bewoners wilden ook werken aan
verwezenlijking van hun droom: een sterke lokale samenleving bouwen.
Ze sturen hun ontwikkeling zelf aan.
De Union ondersteunt hen met mogelijkheden en middelen waarmee mensen
(weer) kunnen meedoen in de maatschappij. Kinderen komen samen in het
eigen Huis van de Union. Met hangjongeren wordt gezocht naar een
zinvolle invulling van hun dag. Voor moeders is een catering van
culturele maaltijden opgezet. Er is huiswerkbegeleiding en sport.
Mannen maken zelf de wijk schoon. Iedereen is welkom, iedereen ontmoet
elkaar. Mensen aanspreken op hun talenten blijkt zeer positief te
werken op de sociale cohesie.
Veenendaal: 'De initiatiefmakelaar'
Een levensloopbestendige woonwijk
In Veenendaal-Oost (3.200 nieuwe woningen) beschouwen we de bewoner
als pionier en producent van zijn eigen omgeving. De opbouwwerker is
hier de initiatievenmakelaar tussen de bewoners en andere betrokkenen
in de nieuwe wijk. Het gebouw van het informatiecentrum is zijn
uitvalsbasis.
De initiatievenmakelaar betrekt buurtbewoners bij de vormgeving en de
leefbaarheid van wijk en buurt. Hij is procesbegeleider en
bruggenbouwer bij het invullen van witte vlekken in het ruimtelijke
plan. Zoals ontmoetingsplekken en voorzieningen voor kunst en cultuur.
Hij begeleidt en stimuleert initiatieven die de leefbaarheid
bevorderen: buurtvereniging, buurtwaakzaamheid, straatspeeldag, loket
zorg en welzijn, et cetera.
Bewoners van een nieuwbouwwijk zijn pioniers. Het is belangrijk om hen
te ondersteunen, het ondernemende in mensen te faciliteren en hen te
gidsen in het woud van instanties. Bewoners aanspreken als producent
van hun fysieke en sociale woonomgeving past bij het starten in een
nieuwbouwwijk.
Zeist: 'Samen voor Zeist'
Maatschappelijk Betrokken Ondernemen
Samen voor Zeist is het netwerk van bedrijven en organisaties die
Maatschappelijk Betrokken Ondernemen willen stimuleren, ontwikkelen en
uitdragen. Met als doel de samenwerking en sociale binding in Zeist te
vergroten. Samen voor Zeist brengt maatschappelijke instellingen en
bedrijven met elkaar in contact en is een sociaal makelaar,
bruggenbouwer en netwerker. Samen voor Zeist brengt werelden bij
elkaar, inspireert, adviseert, levert creatieve ideeën. Het netwerk
ondersteunt bedrijven, vrijwilligersorganisaties en maatschappelijke
instellingen bij het opzetten van projecten.
Sinds 2004 is al erg veel bereikt. Talrijke partijen zijn op een
vernieuwende manier met elkaar verbonden. Het initiatief wordt
gedragen en gefinancierd door bedrijven en maatschappelijke
organisaties. Voorbeelden van win-win activiteiten zijn: de Zeister
Beursvloer bij PGGM (handelen in betrokkenheid), de âMake a
DifferenceâDagen en de kennisworkshops bij bedrijven voor
maatschappelijke organisaties. In 2007 wil âSamen voor Zeistâ een
maatschappelijke talentenbank ontwikkelen.
Gemeente Hoogeveen