Gemeente Hoogeveen

6 september 2006
Afzender: stichting Doen
Burgemeesters strijden om beste project sociale cohesie De gemeente Hoogeveen is genomineerd voor de BurgemeestersPrijs Sociale Cohesie 2006. De prijs is ingesteld ter gelegenheid van het 15-jarig jubileum van de Stichting DOEN. Alle 456 burgemeesters van Nederland zijn uitgenodigd om een project in te dienen op het gebied van sociale cohesie in hun gemeente. De winnende burgemeester ontvangt 50.000 euro voor het door hem of haar ingediende voorstel.

Uit de 32 inzendingen zijn de volgende negen genomineerd:

Alphen aan den Rijn
Amstelveen
Breda
Capelle aan den IJssel
Heerlen
Hoogeveen
Tilburg
Veenendaal
Zeist

Een onafhankelijke en deskundige jury onder voorzitterschap van Siebold Hartkamp (oud-burgemeester van Sneek) kiest op 15 september het meest belovende project dat het beste is gemotiveerd en gepresenteerd.
De winnaar van de BurgemeestersPrijs Sociale Cohesie 2006 neemt een bedrag van 50.000 euro mee naar zijn of haar gemeente om het winnende project uit te voeren.

De negen genomineerde burgemeesters presenteren 's ochtends in De Oude Molen in Utrecht persoonlijk hun project aan de jury. Die kiest de beste drie projecten uit. Deze ochtend wordt rond 12.00 uur afgesloten met de laatste selectieronde: een forumdiscussie tussen de drie overgebleven burgemeesters.

In de middag maakt de jury haar finale keuze, de winnende burgemeester van de 50.000 euro, bekend. Dit gebeurt om ongeveer drie uur tijdens het jubileumfeest van DOEN in de Central Studio's in Utrecht.

Wie zitten in de jury?

* Siebold Hartkamp, oud-burgemeester van Sneek, juryvoorzitter
* Wim van Gelder, Commissaris van de Koningin in Zeeland
* Krijn van Beek, algemeen secretaris Raad voor Maatschappelijke Ontwikkeling

* Wim van Drimmelen, voorzitter Raad van Toezicht Stichting DOEN, Directeur Koninklijke Bibliotheek* Arnoud Cornelissen, journalist AD Utrechts Nieuwsblad.

Stichting DOEN werkt aan een leefbare wereld waaraan iedereen kan meedoen. Dit doet zij door middel van het subsidiëren en financieren van initiatieven op het gebied van Duurzame Ontwikkeling, Cultuur en Welzijn. Stichting DOEN ontvangt hiervoor financiële bijdragen van de Goede Doelen Loterijen: de Nationale Postcode Loterij, de BankGiro Loterij en de Sponsor Loterij.

De negen genomineerde projecten zijn:

Hoogeveen: âTrots op Krakeelâ
Meer bewoners doen mee, gaan vooruit en zijn verantwoordelijk

Krakeel is een wijk met ruim 2.300 woningen uit de jaren zestig. Er zijn veel problemen. Om de neergang te keren heeft de gemeente een meerjarenplan opgesteld, dat is gericht op het versterken van de civil society, de bewonersgemeenschap. De komende jaren betekent dit: fors investeren in het versterken van de sociale samenhang op het niveau van buurt en straat.

De projecten treffen de bewoners op hun eigen niveau en sluiten aan op hun eigen mogelijkheden, talenten, krachten. Hoe kleiner de schaal, hoe groter de betrokkenheid. Een van de initiatieven is de Sterrendienst, waarbij bewoners elkaar om niet diensten aanbieden. Ze betalen met sterren die ze onderling kunnen ruilen. Zelfs bewoners uit de woonzorgzone, zoals mensen met een verstandelijke handicap, kunnen meedoen. Dat is uniek. Het doel van de projecten is het terugdringen van het isolement van ouderen, langdurig werklozen, mensen met een handicap en allochtonen.

Alphen aan den Rijn: 'Wijk in Beeld en Woord'
Dromen... en wakker worden in een ideale wijk

Dit project brengt een week lang radio en tv over de nieuwbouwwijk Kerk en Zanen in Alphen aan den Rijn. Het is een pilot voor andere wijken en gemeenten. Het doel: de wijk leren kennen en de onderlinge samenhang vergroten. De mensen die er wonen en werken, spelen de hoofdrol. Daarnaast komen instellingen die met de wijk te maken hebben in beeld. Met veel aandacht voor projecten in de wijk.

Kerk en Zanen is een typische nieuwbouwwijk. Is in deze individualistische omgeving nog wel plaats voor verbondenheid met de wijk? Ken je de mensen, je buren en weet je wat er speelt? Dat is de centrale vraag in 20 radio- en 6 tv-programmaâs van Alphen Stad FM/TV, de publieke lokale omroep die wordt gerund door vrijwilligers. De omroep bereikt alle 15.000 wijkbewoners en ook de andere 65.000 inwoners van Alphen.

Amstelveen: 'TomTommen'
Digital tool voor sociale ontmoeting en ondersteuning

Amstelveen ontwikkelt een digitaal instrument, een 'tool' voor burenhulp. Het systeem wisselt digitale informatie uit op buurtniveau: vraag en aanbod van vrijwilligersdiensten en buurtactiviteiten. Met behulp van Tomtommen is deze informatie ook actief te managen en te matchen.

Het project TomTommen brengt digitale informatie in elke huiskamer. Op persoonlijk leefniveau: wie kookt eens per week voor een alleenstaande moeder, senior zoekt partners voor hobby rozenkweken, wie heeft hulp nodig van een buurtwerker, welke jongere zet graag thee voor de oudere buurvrouw, wat gebeurt er op het Stadsplein? De burger leert vraag en aanbod in zijn wijk kennen en wordt geprikkeld te participeren, als gebruiker of aanbieder. Op een centrale plek volgt een buurtwerker de informatie en helpt zonodig om vraag en aanbod bij elkaar te brengen. Het bedrijfsleven, de universiteit, het welzijnswerk en de gemeente zijn actief betrokken bij dit project.

Breda: 'Ketting en Kracht'
Vrouwen bereiken vrouwen

Breda traint vrouwelijke ambassadeurs van diverse afkomst en zet ze in om een brede doelgroep in Breda Noord-Oost te bereiken. De ambassadeurs stimuleren hun âzustersâ in de wijk om vorm te geven aan hun burgerschap. Ze leggen contact tussen bewoners met uiteenlopende culturele achtergronden. Zo zetten ze hun kracht in ten behoeve van elkaar en van de sociale cohesie in de buurt. Ketting en Kracht is een praktische invulling van het coalitieakkoord Kiezen voor elkaar.

De ontmoeting tussen vrouwen van allerlei pluimage heeft niet integratie als hoofdthema, maar gaat uit van concrete zaken die iedereen aangaan. Zoals verbetering van de eigen positie en van de leefbaarheid in de buurt, en meer welzijn voor de vrouwen zelf en hun gezinnen. Ketting en Kracht maakt de stem van de allochtone bewoners beter hoorbaar. Om allerlei redenen blijken de vrouwen het goede aanspreekpunt.

Capelle aan den IJssel: 'De Tafelmix'
Dialoog over alle geuren en kleuren

Capelle aan de IJssel organiseert de dialoog. De tafelgesprekken die burgers met elkaar voeren zijn verdiepend en leveren ideeën op om de leefbaarheid te vergroten. Onder de titel 'De Tafelmix' vinden 20 Ã 30 gesprekken plaats. Het doel: contacten tussen verschillende bevolkingsgroepen verstevigen en de onderlinge samenwerking stimuleren. Ook moeten de dialogen deelnemers inspireren om verantwoordelijkheid te nemen voor hun leefomgeving en in actie te komen.

Dit eerste jaar is het thema: de geur en kleur van Capelle. Organisaties, instellingen, bedrijven en particulieren uit de buurt dekken hun eigen tafel. De organisatie is in handen van een platform en actieve allochtone organisaties. Zij nodigen deelnemers uit, kleden de locatie aan en bereiden en multiculturele maaltijd. De Tafelmix gesprekken zijn bij mensen thuis of in een buurthuis. Bij mooi weer wordt er gepicknickt of gebarbecued. Een getraind gemeenteraadslid zit de tafel voor.

Heerlen: 'Samen spelen, samen sporten & samenleven' To (l)earn respect

De sociale campagne â(L)earn respect, yes I willâ is geïnitieerd vanuit het straatvoetbalproject van de Buurtsport. De centrale boodschap van deze campagne is: respect kun je verdienen met prestaties, binnen en buiten de lijnen. Respect is echter ook een sociale competentie. Kinderen kunnen leren respecteren in de Buurtsport. Respect is de basis voor de manier waarop we met elkaar omgaan. In Heerlen en daarbuiten.

Met het Buurtsport project, de zaalvoetbalvereniging en de sociale campagne wil de gemeente Heerlen de basis leggen om samen te spelen, samen te sporten en samen te leven. Sport is het middel bij uitstek om verschillen te overbruggen en verschillen te accepteren. In het Buurtsport project wordt sport ingezet als een maatschappelijk en educatief bindmiddel. Heerlen wil laten zien dat âhet ook echt anders kanâ in deze samenleving. Als je maar gelooft in je eigen kracht.

Tilburg: 'De Union'
Samen bouwen aan een sterke samenleving

De Union is een organisatie voor en door bewoners van de Kruidenbuurt, een wijk met 7.000 inwoners en veel problemen. Alles begon met de vraag: "Wat is je droom - voor jezelf en deze wijk?" De dromen gingen over armoede, werk en opvoeding. Bewoners wilden ook werken aan verwezenlijking van hun droom: een sterke lokale samenleving bouwen. Ze sturen hun ontwikkeling zelf aan.

De Union ondersteunt hen met mogelijkheden en middelen waarmee mensen (weer) kunnen meedoen in de maatschappij. Kinderen komen samen in het eigen Huis van de Union. Met hangjongeren wordt gezocht naar een zinvolle invulling van hun dag. Voor moeders is een catering van culturele maaltijden opgezet. Er is huiswerkbegeleiding en sport. Mannen maken zelf de wijk schoon. Iedereen is welkom, iedereen ontmoet elkaar. Mensen aanspreken op hun talenten blijkt zeer positief te werken op de sociale cohesie.

Veenendaal: 'De initiatiefmakelaar'
Een levensloopbestendige woonwijk

In Veenendaal-Oost (3.200 nieuwe woningen) beschouwen we de bewoner als pionier en producent van zijn eigen omgeving. De opbouwwerker is hier de initiatievenmakelaar tussen de bewoners en andere betrokkenen in de nieuwe wijk. Het gebouw van het informatiecentrum is zijn uitvalsbasis.

De initiatievenmakelaar betrekt buurtbewoners bij de vormgeving en de leefbaarheid van wijk en buurt. Hij is procesbegeleider en bruggenbouwer bij het invullen van witte vlekken in het ruimtelijke plan. Zoals ontmoetingsplekken en voorzieningen voor kunst en cultuur. Hij begeleidt en stimuleert initiatieven die de leefbaarheid bevorderen: buurtvereniging, buurtwaakzaamheid, straatspeeldag, loket zorg en welzijn, et cetera.
Bewoners van een nieuwbouwwijk zijn pioniers. Het is belangrijk om hen te ondersteunen, het ondernemende in mensen te faciliteren en hen te gidsen in het woud van instanties. Bewoners aanspreken als producent van hun fysieke en sociale woonomgeving past bij het starten in een nieuwbouwwijk.

Zeist: 'Samen voor Zeist'
Maatschappelijk Betrokken Ondernemen

Samen voor Zeist is het netwerk van bedrijven en organisaties die Maatschappelijk Betrokken Ondernemen willen stimuleren, ontwikkelen en uitdragen. Met als doel de samenwerking en sociale binding in Zeist te vergroten. Samen voor Zeist brengt maatschappelijke instellingen en bedrijven met elkaar in contact en is een sociaal makelaar, bruggenbouwer en netwerker. Samen voor Zeist brengt werelden bij elkaar, inspireert, adviseert, levert creatieve ideeën. Het netwerk ondersteunt bedrijven, vrijwilligersorganisaties en maatschappelijke instellingen bij het opzetten van projecten.

Sinds 2004 is al erg veel bereikt. Talrijke partijen zijn op een vernieuwende manier met elkaar verbonden. Het initiatief wordt gedragen en gefinancierd door bedrijven en maatschappelijke organisaties. Voorbeelden van win-win activiteiten zijn: de Zeister Beursvloer bij PGGM (handelen in betrokkenheid), de âMake a DifferenceâDagen en de kennisworkshops bij bedrijven voor maatschappelijke organisaties. In 2007 wil âSamen voor Zeistâ een maatschappelijke talentenbank ontwikkelen.