Project Gemeente Westland
voor wonen, zorg en welzijn
Westland kiest voor vijf loketten voor wonen, zorg en welzijn
Stichting Welzijn Westland, woningcorporaties en gemeente werken nauw
samen
In elk van de vijf hoofdkernen van de gemeente Westland komt op
termijn een loket waar burgers terecht kunnen voor allerlei vragen en
begeleiding op het gebied van bijvoorbeeld huishoudelijke zorg,
woonzaken zoals woningaanpassing, mantelzorg, vervoersvoorzieningen en
Tafeltje dekje. Met de keuze voor vijf loketten verspreid over de
gemeente komt deze voorziening zo dicht mogelijk bij de burgers.
De stichting Welzijn Westland, de woningcorporaties en de gemeente
Westland werken hierbij nauw samen. De vijf loketten zijn een gevolg
van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) die op 1 januari 2007
in werking treedt.
Met de komst van de vijf gelijkwaardige Wmo-loketten kunnen de
diensten van de huidige om te vormen zorgloketten van de stichting
Welzijn Westland en de gemeente beter op elkaar worden afgestemd en
verbreed. Het is de bedoeling dat op 1 januari 2007 in elk geval één
loket Wmo-proof is. De rest volgt zo snel mogelijk. Dat heeft te maken
met het feit dat gekeken wordt naar de geschiktheid van de huidige
locaties. Niet alleen wordt de dienstverlening op het gebied van
wonen, zorg en welzijn in elkaar geschoven, ook centrale ligging,
goede bereikbaarheid, herkenbaarheid en toegankelijkheid spelen
hierbij een rol.
De Wmo
Uitgangspunt van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) is dat
iedereen mee kan doen in de maatschappij. De wet richt zich dan ook op
iedereen, jong of oud, gezond of met beperkingen voor ondersteuning en
om mensen juist op andere wijze te betrekken bij de maatschappij
bijvoorbeeld als vrijwilliger.
De nieuwe wet komt in de plaats voor enkele bestaande wetten, om te
voorkomen dat mensen van het kastje naar de muur worden gestuurd om
een antwoord te krijgen op hun ondersteuningsvraag. Hierbij gaat het
bijvoorbeeld om voorzieningen als hulp in het huishouden, een rolstoel
of woningaanpassing. Verder moet de informatievoorziening beter
worden, zodat bijvoorbeeld mantelzorgers op een eenvoudige manier
dichtbij huis informatie kunnen krijgen over ondersteuning.
Redactie: voor meer informatie over dit persbericht kunt u terecht bij
B.F. Assies, Communicatie-adviseur, tel 0174-673 303, e-mail:
bfassies@gemeentewestland.nl