NMa: DLC krijgt nu nog geen capaciteit van ProRail op hoofdspoor Budel-Weert
06-09-2006
ProRail kan niet verweten worden dat het geen capaciteit beschikbaar
heeft gesteld aan Dillen & Le Jeune Cargo NV voor vervoer over het
traject Budel-Weert. Dat heeft de NMa geoordeeld in een geschil tussen
goederenvervoerder Dillen & Le Jeune Cargo en de beheerder van het
spoor ProRail. Wel had ProRail DLC sneller en beter moeten informeren.
Dillen heeft al in december 2004 een aanvraag ingediend voor
capaciteit op het baanvak Budel-Weert. ProRail heeft dit verzoekt tot
dusverre niet ingewilligd vanwege de onveilige situatie op het spoor.
DLC betreurt dit omdat zij daardoor op minder efficiënte wijze
goederenvervoer over het hoofdspoor kan verrichten.
De Inspectie van Verkeer en Waterstaat onderstreept dat de situatie
onveilig is. Om de capaciteit toe te kennen op het baanvak zijn
herstelwerkzaamheden noodzakelijk, aldus de Inspectie. Voor deze
herstelwerkzaamheden, die ongeveer drie weken duren, zijn ontheffingen
nodig van onder andere de omliggende gemeenten in verband met het
geluid dat bij die tijdelijke werkzaamheden wordt geproduceerd.
Ondanks herhaaldelijke verzoeken van de betrokken aannemer en ProRail
hebben de omliggende gemeenten deze ontheffingen nog steeds niet
verstrekt. ProRail was en is daardoor tot dusverre niet in staat
gesteld om het onderhoud aan het hoofdspoor op het traject Budel-Weert
uit te laten voeren. Het traject maakt onderdeel uit van de zogenoemde
IJzeren Rijn. België heeft een verzoek gedaan aan Nederland tot
reactivering van de IJzeren Rijn.
De NMa concludeert dat ProRail weliswaar de zorg draagt voor het
toegankelijk en veilig houden van het baanvak, maar dat het haar niet
verweten kan worden dat zij deze noodzakelijke werkzaamheden nog niet
heeft laten uitvoeren. ProRail heeft alles in het werk gesteld om de
noodzakelijke werkzaamheden uit te voeren, maar heeft voor de
uitvoering geen toestemming gekregen van de betrokken overheden.
Wel is de NMa tot het oordeel gekomen dat ProRail de zogenaamde korte
termijn-aanvraag voor capaciteit in vijf dagen had moeten afhandelen
en Dillen beter had moeten informeren over de situatie rondom het
baanvak Budel-Weert. Zo had ProRail in de Netverklaring, waarin
ProRail onder andere aangeeft welke capaciteit kan worden aangevraagd,
moeten aangeven dat het baanvak niet voor gebruik beschikbaar was.
Omdat de Netverklaring inmiddels is aangepast, wordt aan ProRail geen
sanctie meer opgelegd.
Nederlandse mededingingsautoriteit (NMa)