Wereldpremière voor Nissan Qashqai
(9/6/2006)
Nissan presenteert een nieuwe, compacte crossover voor de Europese
markt. Het is de Qashqai, een doorontwikkeling van de gelijknamige
conceptauto die in 2004 tijdens de Autosalon van Genève werd getoond.
De verkoop van deze stijlvolle nieuwkomer start in februari 2007.
De Qashqai is vandaag in Parijs gepresenteerd door Nissan topman
Carlos Ghosn. De auto valt op door een gedurfd dynamisch ontwerp, dat
afwijkt van andere SUVâs. Nissan wil hiermee de aandacht trekken van
mensen die wel het veelzijdige en praktische van een dergelijke auto
wensen, maar niet warmlopen voor de gangbare afmetingen en vormgeving
van compacte SUVâs.
Het ontwerp van de Qashqai stamt van Nissan Design Europe (NDE). Het
is de eerste productierijpe creatie van NDE sinds de verhuizing naar
Londen in 2003. Het ontwikkelingsprogramma stond onder leiding van het
Nissan Technical Centre Europe in Cranfield, met een substantieel
aandeel van Nissans technische basis in Japan. De auto zal in de
Nissan-fabriek in het Britse Sunderland van de band rollen. De Qashqai
zal ook vanuit Sunderland naar Japan â waar hij als Dualis wordt
verkocht â, en het Midden-Oosten worden geëxporteerd.
De Qashqai is tot crossover gedoopt omdat hij de eigenschappen van een
personenauto combineert met de functionaliteit van een ruime MPV en
het stoere karakter van een 4X4. Met betrekking tot het ontwerp is de
bovenste helft van de Qashqai gelijk aan dat van een dynamische
personenauto, met een elegante en gedurfde uitstraling. De
uitgesproken schouderlijn loopt naar achteren toe omhoog, zoals dat
ook bij de Murano het geval is.
Het onderste deel van de carrosserie appelleert met zijn
geprononceerde wielkasten, licht verhoogde grondspeling en
zelfverzekerde houding aan de kracht en de robuustheid van een SUV.
Het dashboard heeft de vorm van een cockpit. De diep ingebouwde
instrumenten geven een sportief gevoel aan de bestuurder â een indruk
die nog eens extra wordt versterkt door de verhoogde middensconsole.
Desondanks is het interieur voor de bestuurder en de passagiers
ontworpen voor een luchtige, ruimtelijke en ontspannen ambiance.
Met zijn afmetingen valt de Qashqai tussen hatchbacks uit het
C-segment en de SUVâs. De wielbasis bedraagt 2.630 mm, de lengte 4.310
mm, de breedte 1.780 mm en de hoogte 1.610 mm. Daarmee is hij ongeveer
100 mm langer dan een gemiddelde hatchback en 150 mm korter dan een
gemiddelde SUV. Daarnaast is de Qashqai tussen de 100 en 150 mm hoger
dan de meeste hatchbacks, maar weer circa 130 mm lager dan de meeste
SUVâs.
Er zijn vier krachtbronnen beschikbaar: twee diesel- en twee
benzinemotoren. De 1,6-liter benzinemotor levert 115 pk en 160 Nm
koppel, de 2,0-litermotor is goed voor 140 pk en 200 Nm. De
dieselmotoren â een 1.5 en een 2.0 â leveren 106 en 150 pk en
respectievelijk 240 Nm en 320 Nm aan koppel.
Afhankelijk van de gekozen motor, zijn verschillende transmissies
leverbaar. Het aanbod bestaat uit een handgeschakelde vijf- of
zesversnellingsbak, een nieuwe zestrapsautomaat en een Continu
Variabele Transmissie (CVT) die ook handmatig te schakelen is.
De 2,0-litermotoren zijn leverbaar in combinatie met Nissans
vooruitstrevende ALL-MODE 4X4-systeem, dat bij verlies aan grip voor
extra veiligheid en stabiliteit zorgt.
Carlos Ghosn zei tijdens de introductie in Parijs: âDe Europeaanse
klanten zijn veeleisend en willen een aansprekend ontwerp, dynamische
rijeigenschappen en een aantrekkelijk premium-interieur.
De Qashqai heeft het allemaal in zich en daarom zal deze auto een
toonaangevende rol spelen bij de verkoopgroei in Europa en de groei in
de erkenning van Nissan als een aantrekkelijk, doordacht en innovatief
Japans merk. We verwachten een jaarlijks verkoopaantal van meer dan
100.000 in Europa, waarvan 80 procent aan mensen die voor het eerst
een Nissan kopen. Vóór de Qashqai reed deze groep in een
premiummodel uit het C-segment, een compacte 4x4 of een auto uit het
D-segment.â
BedrijfsautoRAI.nl
Open Lieverdedealer.nl in een nieuw venster
AutoRai