Time : 12:12:40
Date : 06 September 2006
Sender Name: Delhaize Group
Nieuwe winkelconcepten in de vernieuwde Delhaize-Supermarkt van Waterloo
Delhaize verwelkomt vanaf morgen haar klanten in Waterloo in een
volledig vernieuwde winkel. De winkel is niet zomaar aangepast aan de
moderne noden, maar bevat tal van innovatieve concepten die zullen
worden toegepast in toekomstige winkelrenovaties. Zo is de indeling
van de winkel nog beter afgestemd op het winkelgedrag van onze
klanten en hebben verschillende afdelingen een nieuwe look gekregen.
Bovendien kan de klant in de Delhaize-supermarkt van Waterloo
winkelen en betalen zonder langs een traditionele kassa te passeren
of kan hij cash geld afhalen in een speciaal daarvoor bestemde
automaat. Met deze vernieuwingen wil Delhaize een bezoek aan de
supermarkt nog aangenamer maken voor haar klanten.
Een volledig vernieuwde, ruimere winkel
In april dit jaar werden de verbouwingswerken aan de supermarkt in
Waterloo aangevat. De winkel bestaat al sinds 1967 maar verhuisde pas
in 1989 naar de huidige locatie en was ondertussen toe aan
vernieuwing. Delhaize heeft ervoor gekozen om het concept van de
winkel grondig te herdenken. Waterloo biedt dan ook een voorsmaakje
van hoe de toekomstige supermarkten er zullen uitzien.
Door de vernieuwingswerken aan de winkel werd niet alleen de
inrichting onder handen genomen, maar nam ook de verkoopsoppervlakte
gevoelig toe. Voor de werken bedroeg die 2199 m². Ondertussen is de
verkoopsoppervlakte uitgebreid tot 2428 m².
De mening van onze klanten telt
De indeling van de winkel heeft een grondige verandering ondergaan.
Hierbij werd rekening gehouden met het winkelgedrag van onze klanten.
In de voorbereidingsfase werden de plannen en ideeën voorgelegd aan
panels van klanten uit zowel Vlaanderen als Wallonië. Op basis
hiervan werden bepaalde ideeën bijgeschaafd om zo goed mogelijk in te
spelen op de wensen van de klanten.
Nadruk op convenience in de verschillende afdelingen
De verschillende afdelingen van de supermarkt van Waterloo zijn onder
handen genomen. Hierbij staat steeds het winkelgemak van de klant
centraal. De klanten komen eerst langs het onthaal, waar een aparte
zone is voorzien voor diensten die de klant zelf kan afhandelen,
zoals het afdrukken van digitale foto's of het nemen van fotokopieën.
Aan de onthaalbalie werden ook een postpunt* en een lotto-balie
geïntegreerd. Hierdoor kan de klant ook voor postzegels,
(aangetekende) verzendingen of het kopen en valideren van
loterijbiljetten bij Delhaize terecht.
Aan de ingang van de winkel bevindt zich tot slot ook een afhaalpunt
voor contant geld zodat men gemakkelijk geld kan afhalen zonder langs
de kassa te passeren. De toepassing van dit systeem binnen een
supermarkt is een primeur voor België.
De afdeling fruit en groenten bevindt zich zoals steeds aan de ingang
van de winkel en biedt de klanten een ruime keuze aan verse,
kwalitatieve groenten en fruit.
Verder in de winkel worden voor het eerst alle afdelingen gegroepeerd
die producten aanbieden rond het thema brood en beleg. De bakkerij,
de kaasafdeling, de charcuterieafdeling en de self-traiteur staan bij
elkaar. Hierdoor vindt de klant alles wat hij nodig heeft om een
broodmaaltijd samen te stellen of kan hij kiezen uit klaargemaakte
belegde broodjes. In de self-traiteurafdeling vindt men bovendien
naast verse salades en broodjes ook een selectie dranken en
dessertjes terug waardoor de klanten alle producten bij de hand
hebben om een snack samen te stellen.
Centraal in de winkel staat de afdeling wijn, die een eigen
sfeerverlichting heeft. De beenhouwerij en de visafdeling zijn voor
het eerst beiden ateliers die slechts door glazen wanden worden
gescheiden van de klanten om de koudeketen te verzekeren. Hierdoor
ziet de klant hoe de vakmensen het vlees en de vis vers bereiden.
Maar er zijn nog meer vernieuwingen. Zo is de diepvriesafdeling een
afzonderlijk universum dat een beter overzicht biedt van het
volledige aanbod. Alle diepvriestoestellen zijn bovendien afgesloten
met doorzichtige deuren of schuifdeksels waardoor een constante
temperatuur gegarandeerd is en er minder energie verloren gaat. Tot
slot is ook in de afdeling verzorgingsproducten voor een nieuwe look
gekozen waarbij glazen schappen worden gebruikt en is er vlakbij de
kassa's een apart meubel dat alle plus-kaartaanbiedingen presenteert.
De ruimtes voor het personeel werden eveneens onder handen genomen.
De aandacht voor comfort is immers niet alleen van toepassing op onze
klanten, maar evenzeer op ons personeel. De rust- en eetruimtes
hebben dan ook een nieuwe, aangenamere aankleding gekregen.
Betaal zoals je wil
In de supermarkt van Waterloo heeft de klant voortaan de keuze uit
meerdere betaalsystemen. Er zijn niet alleen de klassieke kassa's,
maar er is ook een heel systeem van self-scanning uitgewerkt. De
klant kan bij het begin van zijn boodschappen een self-scanner nemen
en de producten die hij koopt tijdens het winkelen inscannen. Hij kan
op het einde kiezen voor een bemande kassa om zijn aankopen te
betalen of voor een systeem waarbij hij zelf elektronisch de betaling
regelt. Tot slot zijn er ook kleine kassa's waar klanten zelf hun
producten kunnen inscannen en betalen om zo de eventuele wachttijd
aan de gewone kassa's te vermijden.
Aandacht voor innovatie
Voor Delhaize is de voortdurende uitbreiding en vernieuwing van het
netwerk een strategische prioriteit. Er worden zowel nieuwe winkels
geopend als bestaande winkels opgeknapt. De vernieuwingen die
Delhaize in de supermarkt van Waterloo doorvoert, zullen de basis
vormen voor de winkelrenovaties die volgen.
Bovendien is innovatie cruciaal om een sterke marktpositie te
behouden. "We zijn voortdurend op zoek naar verbeteringen aan de
bestaande technologieën en winkelconcepten. Innovatie maakt dan ook
deel uit van onze dagelijkse job", aldus Philippe-Henri Heymans,
Architect, Design and Maintenance Director. "Het belang dat we aan
innovatie hechten, komt niet alleen in de vernieuwe supermarkt van
Waterloo tot uiting, maar ook in de winkel van de toekomst die we
momenteel bouwen in samenwerking met Living Tomorrow". De winkel van
de toekomst opent binnen enkele maanden zijn deuren in Vilvoorde en
zal futuristische winkelconcepten aan het grote publiek tonen.
Over Delhaize België
Eind juni 2006 bestond het netwerk van Delhaize België uit 822
winkels, waarvan 791 in België, 29 in het Groothertogdom Luxemburg en
2 in Nordrhein-Westfalen (Duitsland). Met haar verschillende
winkelformaten (Delhaize supermarkten, AD Delhaize, Delhaize City,
Proxy Delhaize, Shop'n Go, Di, Tom&Co) realiseerde Delhaize België in
2005 een omzetcijfer van 4 miljard euro. Delhaize heeft in 2005 een
marktaandeel in België van 26%*. De onderneming telt 16.000
medewerkers. Delhaize België maakt deel uit van Delhaize Groep die
actief is in acht landen op drie continenten. Eind juni 2006 bestond
het
verkoopnetwerk van Delhaize Groep uit 2.663 winkels. De groep stelde
136.000 mensen te werk in 2005.
* Bron: AC Nielsen
Persinformatie
Catherine Alexandre
Senior VP Marketing & Communication
Tel. 02/412 82 57
calexandre@delhaize.be
Katrien Verbeke
Communication Specialist
Tel. 02/412 82 39
kverbeke@delhaize.be
URL: http://www.delhaize.be