Persbericht van de Universiteit Utrecht
Faculteit Geowetenschappen
6 september 2006
Webwinkeliers onderzocht over digitaal betaalsysteem
iDEAL is snel en veilig, maar duur
Webwinkeliers die gebruik maken van het nieuwe betaalsysteem iDEAL, waarmee consumenten producten op het internet direct kunnen betalen via hun bankrekening, zijn redelijk tevreden over deze nieuwe manier van betalen. Het systeem werkt snel en veilig. De winkeliers vinden de transactiekosten echter nog wel te hoog en ze zijn niet tevreden over de promotie voor het betaalsysteem. Dat blijkt uit het afstudeeronderzoek van economisch geografen Tania Rademaker en Mong-Nee Khaw van de Universiteit Utrecht onder 218 webwinkels.
Twee miljoen
De webwinkeliers zijn voor een groot deel positief over iDEAL. Ze roemen het feit dat er direct betaald kan worden, de veiligheid en de grote potentiële klantengroep van het door ING/Postbank, Rabobank en ABN-AMRO opgezette systeem. IDEAL kent sinds de lancering in oktober 2005 een snel groeiend klantenbestand dat nu bestaat uit bijna 2000 webwinkels. Ongeveer 13% van alle webbetalingen gaan momenteel via iDEAL en de tweemiljoenste transactie is bijna bereikt.
De snelle ontwikkeling van iDEAL, ofwel betalen via je internetbankrekening, schrijven de onderzoekers toe aan de snelheid en zekerheid van het systeem voor de detaillist. Er wordt direct betaald en de betaling kan niet gestorneerd worden. De betaalmogelijkheid is ook gunstig voor de consumenten, omdat het wachten tot de bestelling in huis is minimaal wordt, in tegenstelling tot andere betaalmogelijkheden bij het winkelen via internet. Ook voeren zij zelf de betaalopdracht uit en hoeven zo niet steeds opnieuw rekeninggegevens door te geven. Voor beide partijen voelt de ruime ervaring met het internetbankieren en de veelvuldige uitgevoerde controles als veiliger.
Hoge kosten
De webwinkeliers zijn niet te spreken over de in hun ogen te hoge kosten van het systeem (rond de 70 cent per transactie). Ook zijn ze nog niet tevreden over de geringe naamsbekendheid onder consumenten en de problemen bij installatie. De geringe naamsbekendheid van iDEAL kan verklaard worden doordat er niet veel aan reclame voor de consument is gedaan. De oprichters vinden dat grootschalige promotie zich niet terugverdient en ze vinden het effectiever als de detaillisten zelf de consumenten op de hoogte brengen van het systeem. Promotie van iDEAL door banken gebeurde tot nu toe vooral in de vorm van 'banners'. De detaillisten vinden dat de banken deze taak meer op zich zouden moeten nemen. Naast het vergroten van de naamsbekendheid pleiten de detaillisten voor prijsdaling van de transacties.
Meer informatie
Afdeling voorlichting Geowetenschappen, (030) 253 7403.
Universiteit Utrecht