Citroën C4 WRC: van concept tot competitie
(9/6/2006)
De Citroën C4 WRC: Het nieuwe wapen van Citroën Sport beleeft op 5
september zijn première. Vlak voor zijn debuut in het nieuwe World
Rally Championship (WRC) seizoen 2007, is de Citroën C4 WRC een van
de belangrijkste attracties van de Mondial de lâAutomobile in Parijs
(28 september â 15 oktober).
Als concept car stond de Citroën C4 Sport bij zijn introductie
symbool voor de vernieuwing van het merk. Het studiemodel was het
resultaat van een innige samenwerking tussen ingenieurs van de design-
en sportafdeling. Aanvankelijk ging het project voorbij aan alle
reguliere eisen. De Citroën C4 Sport was dan ook een pure
stijloefening, een futuristische visie van een nieuwe auto. Een auto
ter vervanging van de Xsara WRC, die van 2003 tot en met 2005 drie
maal de constructeurstitel in de wacht sleepte. Eenmaal in de
deskundige handen van de ingenieurs van Citroën Sport in Versailles
Satory transformeerde de Citroën C4 Sport concept car uiteindelijk
tot de Citroën C4 WRC.
Aanpassen aan reglementen
Hoewel de oorspronkelijke styling grotendeels behouden bleef, diende
de auto te worden aangepast om aan de internationale reglementen te
voldoen. Dat was het moment dat de designafdeling van Citroën Sport
zich ermee ging bemoeien. De projectgroep kwam met een eerste rijdend
model van de Citroën C4 WRC, die al sterk afweek van het
oorspronkelijke concept. Zo was het dak niet langer vervaardigd uit
glas, aangezien dit in de rallysport niet is toegestaan. Ook de voor-
en achterspatborden, de bumpers en de spoilers werden aangepast om aan
de reglementen te voldoen. Om tijd en geld te besparen werden
verschillende carrosseriedelen in een schaal 1 op 4 in een windtunnel
getest, voordat deze onderdelen aan het eind van het project op ware
grootte werden vervaardigd.
De hoofdlijnen van het ontwikkelingsprogramma
De rol van het ontwikkelingsprogramma was om de door de designafdeling
ontwikkelde onderdelen en mechanische subsystemen te valideren.
Betrouwbaarheid kwam op de eerste plaats, de prestaties op de tweede.
Om het gewenste resultaat te bereiken werden diverse tests
noodzakelijk, zowel op asfalt als op gravel. Het technische team van
Citroën Sport vergeleek vervolgens de prestaties van de C4 WRC met
die van de Xsara, die als absolute standaard gehandhaafd bleef. Hoewel
de Citroën C4 WRC nog in ontwikkeling is, heeft hij een enorm
potentieel laten zien. Nu kunnen zijn prestaties slechts onder
serieuze wedstrijdomstandigheden worden getest.
Verwachtingen en doelstellingen
De technici, ingenieurs en overige teamleden van Citroën Sport kunnen
bijna niet wachten om te zien hoe de C4 WRC zich in een officiële
rally staande houdt. De C4 WRC rijdt net zo plezierig en is even
betrouwbaar als de Xsara WRC, maar de eisen ten aanzien van efficiency
en prestaties liggen zelfs hoger. Met de C4 WRC stelt Citroën zich
komend seizoen ten doel opnieuw de WRC-titels in het rijdersklassement
en het constructeursklassement in de wacht te slepen.
Belangrijkste technische kenmerken van de Citroën C4 WRC
Net als zijn illustere voorganger Xsara, beschikt ook de Citroën C4
WRC over vierwielaandrijving en een 2,0 liter turbomotor. Deze wordt
gecombineerd met een dwars geplaatste zesversnellingsbak. Met een
lengte van 4,20 meter is de C4 WRC langer dan de Xsara. Conform de
voorschriften is de C4 WRC daarom ook breder, met een totale breedte
van 1,80 m (Xsara WRC 1,70 m). Door deze gewijzigde afmetingen blijkt
de nieuwe C4 WRC met name in bochten stabieler. In het nieuwe
wedstrijdreglement is ook vastgelegd dat het gebruik van elektronische
hulpsystemen sterk wordt beperkt. Deze maatregel was voor de Xsara WRC
2006 al van kracht. In het kader van de reglementair verlaagde
budgetten zijn bovendien de verschillende subsystemen â zoals motoren,
versnellingsbakken, voor-, midden- en achterdifferentieel en
schokdempers â ontwikkeld met het oog op een langere levensduur en
grotere betrouwbaarheid.
BedrijfsautoRAI.nl
Open Lieverdedealer.nl in een nieuw venster
AutoRai