Ingezonden persbericht
Utrecht/Delft, 4 september 2006
Fietsersbond start praktijkmeting gezondheid en fietsgebruik in Delft
Minister Peijs doet aftrap onderzoek luchtkwaliteit, gezondheid en
fietsvoorzieningen
Op woensdag 6 september doet Minister Peijs in Delft de aftrap van een
nieuwe serie praktijkmetingen van de Fietsersbond. De Fietsersbond wil met
dit unieke onderzoek de relatie luchtkwaliteit, gezondheid en
fietsvoorzieningen in Nederlandse gemeenten in kaart brengen. Voor de
meting van de persoonlijke blootstelling van automobilisten en fietsers
aan ultra fijn stof is speciale meetapparatuur ontwikkeld in samenwerking
met de Wetenschapswinkel Biologie Universiteit Utrecht. Minister Peijs
ontvangt in Delft een rapport over de ontwikkeling van deze meetmethode en
de conclusies na 150 proefmetingen. Hieruit blijkt dat fietsers vooral
last hebben van de uitstoot van brommers, optrekkend verkeer, files,
dieselbusjes en vrachtauto's. Delft is een van de elf gemeenten die in
2006 worden onderzocht en in voorjaar 2007 een rapport met resultaten
ontvangen. In 2007 volgen nog twintig gemeenten. Eind 2007 presenteert de
bond de totale onderzoeksresultaten en de aanbevelingen.
Van 2000 tot 2004 fietsten onderzoekers van de Fietsersbond in totaal
10.000 kilometer op speciaal ontwikkelde meetfietsen voorzien van
computerapparatuur, microfoon en camera om het fietsklimaat in 125
gemeenten in kaart te brengen. In dit vervolgonderzoek, Fietsbalans-2,
worden gemeenten weer beoordeeld op de tien aspecten uit het eerste
onderzoek en wordt bekeken welke vooruitgang er
geboekt is. Het onderzoek is echter uitgebreid met nieuwe aspecten
waaronder luchtkwaliteit en de gezondheidseffecten van het fietsgebruik.
De Fietsersbond wil o.a. de concentraties schadelijke uitlaatgassen in de
auto en daar buiten, op de fiets, onderzoeken. Doel van de Fietsbalans-2
is gemeenten hele specifieke informatie te verschaffen over verschillende
vormen van gezondheidswinst die er te behalen zijn bij een verhoging van
het fietsgebruik en bij aanpassing van het verkeersbeleid. Wat gemeenten
precies kunnen doen om die gezondheidswinst binnen te halen, staat in het
eindrapport met onderzoeksgegevens en daaraan gekoppelde aanbevelingen. In
2007 wordt voor de derde keer de titel Fietsstad uitgereikt.
Luchtkwaliteit en gezondheidsaspecten wegen daarbij extra mee.
---
Gemeente Delft