Arial
PERSBERICHT EénVandaag, Hilversum, 5 september 2006
Transport & Logistiek Nederland (TLN):
'Speciale Officier van Justitie voor aanpak transportcriminaliteit'
Nederland moet de aanpak van transportcriminaliteit zo snel
mogelijk professionaliseren. Dat vindt Mich van der Harst, voorzitter
van TLN, Transport & Logistiek Nederland. "Wij weten dat er in België
een speciale Officier van Justitie is belast met ladingdiefstal,
transportcriminaliteit. Dat hebben we in Nederland niet en dat zouden
we hier ook zeer goed kunnen gebruiken", zo stelt Van der Harst van
TLN in EénVandaag.
In België zijn de belangrijkste problemen in de samenwerking en
communicatie opgelost door sinds 2003 een speciaal politieteam en een
aparte Procureur des Konings (Officier van Justitie) aan te stellen
die zich alleen met ladingdiefstal bezig houden. Maar bij de
grensoverschrijdende opsporing gaat het veelal mis en daar maken
dieven gebruik van. "Bij de politie en justitie in Nederland zijn veel
afdelingen, waardoor niet altijd duidelijk is waar je terecht kunt",
zegt de leider van het speciale Belgische politieteam, Jacques
Struijs. "Soms duurt een rechtshulpverzoek daarom wel vier maanden.
Dan is de buit natuurlijk allang verdwenen". Mich van der Harst van
Transport & Logistiek Nederland vindt dat onacceptabel: "Daar kom ik
tegen in opstand. Dat kan toch niet waar zijn!!!"
In Zuid-Nederland wordt binnenkort een speciaal politieteam opgericht
voor de aanpak van transportcriminaliteit. Maar dat is niet genoeg,
vindt Transport & Logistiek Nederland. "Dit team zou gelijk landelijk
moeten gaan werken want tussen de verschillende politiekorpsen is
sprake van onvoldoende informatie-uitwisseling. Zelfs in het noorden
weet men niet wat er in het zuiden en westen gebeurt", aldus Van der
Harst.
Volgens TLN doen politie en justitie nog veel te weinig aan de
bestrijding van transportcriminaliteit. "Probleem is dat de
Nederlandse politiekorpsen slecht met elkaar samenwerken en
communiceren", stelt voorzitter Mich van der Harst van TLN in
EénVandaag. Staatssecretaris van Economische Zaken, Karien van Gennip
beaamt dat het veel beter kan: "Er is de laatste jaren weliswaar al
veel gedaan aan verbeteringen in de communicatie, maar het kan altijd
beter. De helft van de ondernemers is slachtoffer van diefstal, van
een overval. Daar moeten we echt nog een slag slaan."
Nederland is een belangrijke doorvoerhaven, maar dreigt die functie te
verliezen als er niet kordaat wordt opgetreden. Van Gennip: "We willen
graag toegangspoort tot Europa zijn. Vanuit de haven van Rotterdam
heel veel goederen Europa invoeren. Dat betekent dat die Europese of
Aziatische bedrijven die zich hier willen vestigen, zich ook veilig
moeten voelen op de weg."
Uit het recente rapport "Zware Jongens Op De Weg", gemaakt in opdracht
van het Ministerie van Economische Zaken, blijkt dat in Nederland
jaarlijks tussen de 100 en 500 miljoen euro aan lading wordt gestolen.
"Nederland behoort samen met de regio Milaan en Londen tot de plaatsen
waar ladingdiefstal het meest voorkomt", aldus Van der Harst. "Dit
levert regelrechte schade aan onze economie en daar zijn we zeer
bezorgd over."