Arial

PERSBERICHT EénVandaag, Hilversum, 5 september 2006

 

Transport & Logistiek Nederland (TLN):

'Speciale Officier van Justitie voor aanpak transportcriminaliteit'

Nederland moet de aanpak van transportcriminaliteit zo snel mogelijk professionaliseren. Dat vindt Mich van der Harst, voorzitter van TLN, Transport & Logistiek Nederland. "Wij weten dat er in België een speciale Officier van Justitie is belast met ladingdiefstal, transportcriminaliteit. Dat hebben we in Nederland niet en dat zouden we hier ook zeer goed kunnen gebruiken", zo stelt Van der Harst van TLN in EénVandaag.

In België zijn de belangrijkste problemen in de samenwerking en communicatie opgelost door sinds 2003 een speciaal politieteam en een aparte Procureur des Konings (Officier van Justitie) aan te stellen die zich alleen met ladingdiefstal bezig houden. Maar bij de grensoverschrijdende opsporing gaat het veelal mis en daar maken dieven gebruik van. "Bij de politie en justitie in Nederland zijn veel afdelingen, waardoor niet altijd duidelijk is waar je terecht kunt", zegt de leider van het speciale Belgische politieteam, Jacques Struijs. "Soms duurt een rechtshulpverzoek daarom wel vier maanden. Dan is de buit natuurlijk allang verdwenen". Mich van der Harst van Transport & Logistiek Nederland vindt dat onacceptabel: "Daar kom ik tegen in opstand. Dat kan toch niet waar zijn!!!"

 

In Zuid-Nederland wordt binnenkort een speciaal politieteam opgericht voor de aanpak van transportcriminaliteit. Maar dat is niet genoeg, vindt Transport & Logistiek Nederland. "Dit team zou gelijk landelijk moeten gaan werken want tussen de verschillende politiekorpsen is sprake van onvoldoende informatie-uitwisseling. Zelfs in het noorden weet men niet wat er in het zuiden en westen gebeurt", aldus Van der Harst.

Volgens TLN doen politie en justitie nog veel te weinig aan de bestrijding van transportcriminaliteit. "Probleem is dat de Nederlandse politiekorpsen slecht met elkaar samenwerken en communiceren", stelt voorzitter Mich van der Harst van TLN in EénVandaag. Staatssecretaris van Economische Zaken, Karien van Gennip beaamt dat het veel beter kan: "Er is de laatste jaren weliswaar al veel gedaan aan verbeteringen in de communicatie, maar het kan altijd beter. De helft van de ondernemers is slachtoffer van diefstal, van een overval. Daar moeten we echt nog een slag slaan."

 

Nederland is een belangrijke doorvoerhaven, maar dreigt die functie te verliezen als er niet kordaat wordt opgetreden. Van Gennip: "We willen graag toegangspoort tot Europa zijn. Vanuit de haven van Rotterdam heel veel goederen Europa invoeren. Dat betekent dat die Europese of Aziatische bedrijven die zich hier willen vestigen, zich ook veilig moeten voelen op de weg."

Uit het recente rapport "Zware Jongens Op De Weg", gemaakt in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken, blijkt dat in Nederland jaarlijks tussen de 100 en 500 miljoen euro aan lading wordt gestolen. "Nederland behoort samen met de regio Milaan en Londen tot de plaatsen waar ladingdiefstal het meest voorkomt", aldus Van der Harst. "Dit levert regelrechte schade aan onze economie en daar zijn we zeer bezorgd over."