Bestuursdienst
Concerncommunicatie
Bezoekadres: Stadhuis
Coolsingel 40 Rotterdam
Postadres: Postbus 70012
3000 KP Rotterdam
Nr. 162
5 september 2006
Betere doorstroming voor fietsers
Om het fietsen in de stad aantrekkelijker te maken presenteert Rotterdam maatregelen die fietsers sneller van A naar B moeten laten komen. Deze doorstromingsverbeteringen voor de fiets, moeten Rotterdammers stimuleren om nog vaker de fiets te pakken en de auto te laten staan. De maatregelen staan in het plan van aanpak 'Doorstroming Fiets', dat tot stand is gekomen in samenwerking met de Rotterdamse afdeling van de Fietsersbond. Het vormt onderdeel van het 100 dagenprogramma van het college van Rotterdam.
Alternatief
De laatste jaren wordt er in Rotterdam meer gefietst en is ook het fietsbezit toegenomen. Uit onderzoek is gebleken dat de keuze voor de fiets onder meer afhangt van de gemiddelde snelheid waarmee de afstand kan worden afgelegd. Om de concurrentie met de auto aan te gaan, is het belangrijk dat de fietser in de stad niet teveel opgehouden wordt. Bovendien heeft het fietsen veel voordelen. Het is een van de snelste manieren om te reizen in de stad. Daarnaast zorgt de fiets voor een goede lichaamsbeweging, is het een milieuvriendelijk alternatief voor de auto en kan op de fiets de stad beter worden beleefd.
Maatregelen
In de eerste 100 dagen van dit college is een inventarisatie gemaakt van alle maatregelen die ertoe kunnen bijdragen dat de doorstroming, het comfort en de veiligheid voor fietsers wordt vergroot. Voorbeelden van maatregelen zijn verbeteren van de logische volgorde waarin fietslichten op groen springen, afstanddetectie waardoor het fietslicht langer op groen blijft als er fietsers in aantocht zijn, het plaatsen van fietsonderlichten of het doortrekken van rood asfalt bij een oversteek waar de fietser voorrang heeft. Zo is deze week bij het industrieterrein 't Roer in Zevenkamp rood asfalt en een drempel aangebracht bij de fietsdoorsteek. De komende tijd wordt gekeken welke de belangrijkste fietsroutes zijn door de stad en welke locaties met voorrang aangepakt moeten worden.
noot voor de redactie/
Gemeente Rotterdam