Stop tv-reclame ongezonde voeding en inzet kinderidolen
5 september 2006
Geen TV-reclame voor ongezonde voeding overdag en in de vroege avond.
En kinderidolen mogen alleen nog worden ingezet ter promotie van
gezonde voedingsmiddelen. Dat zijn de voornaamste aanbevelingen van de
Consumentenbond en de Nederlandse Hartstichting aan minister
Hoogervorst van Volksgezondheid om kinderen beter te beschermen tegen
reclames voor ongezonde voeding.
Namens de minister ontving plaatsvervangend directeur-generaal Van
Bolhuis eerder vandaag uit handen van enkele basisschoolleerlingen het
eerste exemplaar van `Hollands Welvaren'. Met deze brochure vragen de
Consumentenbond en de Nederlandse Hartstichting aandacht voor de wijze
waarop de jeugd wordt beïnvloed door reclame voor ongezonde voeding.
Het aantal te dikke kinderen van 4 tot 15 jaar is de afgelopen tien
jaar verdubbeld. Inmiddels is 14% van de jongens en 17% van de meisjes
te dik. Deze cijfers zijn niet los te zien van de enorme hoeveelheid
reclame voor ongezond eten en drinken. Sinds een jaar gelden er
speciale - vrijblijvende - gedragsregels voor producenten, maar
verbetering is nauwelijks merkbaar. Daarom pleiten de Consumentenbond
en de Hartstichting voor vijf concrete maatregelen:
· Geen tv-reclame voor ongezonde voeding op tijden dat kinderen tv
kijken
· Kinderidolen (ook fictieve) alleen inzetten ter promotie van gezonde
voeding
· Geen voedings- of gezondheidsclaims op een product dat veel vet,
suiker of zout bevat
· Geen spaaracties voor kinderen bij ongezonde producten
· Een duidelijke definitie voor wat gezond en wat ongezond is
Het reguleren van kindermarketing is een van de factoren in de strijd
tegen overgewicht bij kinderen. Daarnaast pleiten de Hartstichting en
de Consumentenbond ook voor een betere productsamenstelling en
zorgvuldiger etikettering, zonder vage of onjuiste gezondheidsclaims.
Op Europees niveau wordt, onder meer door de Hartstichting en de
Europese consumentenbeweging, gewerkt aan een integraal actieplan
tegen obesitas bij kinderen.
Meer informatie
Media kunnen voor informatie mailen naar: pers@consumentenbond.nl
Consumentenbond