Ingezonden persbericht
Economische betekenis van
Groene Hart, kloppend hart
In de afgelopen maanden heeft er een onderzoek plaatsgevonden in het kader van het laden van het merk "Groene Hart" als toeristische bestemming met een eigen beleving en in het bijzonder geschikt voor een korte vakantie.
Het onder auspiciën van het Toeristisch Recreatief Platform Groene Hart, kloppend hart uitgevoerde onderzoek was in eerste instantie gericht op de huidige, economische betekenis van het verblijfs- annex plattelandstoerisme en als een cijfermatige onderbouwing voor de start op 1 januari 2007 van de campagne "Groene Hart, kloppend hart - De plek waar Holland echt Holland is".
Het gebied dat zich kenmerkt door laaggelegen veenweiden, grazende koeien, uitgestrekte polders, meren en fraaie luchten plus een keur aan cultuurhistorische steden met heerlijke streekproducten. Kortom, een veelzijdige en boeiende streek omringd door de grote steden Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht.
De onderzoeksgegevens zullen vanzelfsprekend worden vergeleken met de uitkomsten van een onderzoek, dat op termijn zal worden gehouden om inzage te krijgen over het resultaat van de campagne.
Basisgegevens van het onderzoek
ZKA Consultants & Planners heeft een zogenaamde 'nulmeting' verricht naar de economische betekenis van het huidige verblijfstoerisme in het Groene Hart. Maar liefst 150 van de 250 bedrijven met logiesmogelijkheid deden mee. Een respons van 60% mag op zich hoog worden genoemd. De uitslag spreekt voor zich.
In 2005 vonden in het Groene Hart bijna 1,2 miljoen overnachtingen plaats, voornamelijk op campings (42%) en in hotels (39%). Het Groene Hart biedt bijna 42.000 slaapplaatsen, verdeeld over circa 250 bedrijven.
Met dit aantal overnachtingen heeft het Groene Hart een marktaandeel van 1,5% in het totaalaantal verblijfstoeristische overnachtingen in Nederland. Opvallend is dat ruim één op de drie gasten uit het buitenland komt en ongeveer één op de vijf uit het Groene Hart zelf. Eenzelfde aantal geldt ook voor toeristen uit de rest van de Randstad. Bijna 30% komt uit de rest van Nederland. Men komt dan vooral naar het Groene Hart vanwege de Hollandse omgeving (47%) en om te fietsen (47%). Ook bezoek aan omliggende steden, watersport en rust en ruimte scoren hoog (20-30%).
Vertaald in euro's levert dat het volgende beeld op. Verblijfstoeristen gaven in 2005 gezamenlijk ruim ¤ 110 miljoen uit in het Groene Hart, het meeste aan verblijf (41%) en horeca (27%).
Hotelgasten waren goed voor circa 63% van de bestedingen. Zij geven relatief veel per persoon/dag uit. Kampeergasten waren goed voor circa 29% van de bestedingen.
Hierdoor werd werkgelegenheid gecreëerd voor circa 1.450 arbeidsplaatsen, ofwel parttime- en seizoenwerk voor circa 2.000 personen. Met deze cijfers scoort het Groene Hart ongeveer even hoog als de regio's Arnhem-Nijmegen (o.a. het Rijk van Nijmegen en de Veluwezoom) en Flevoland (met onder andere veel kampeeraanbod, een grote vestiging van CenterParcs en het Six Flags pretpark).