Arbeidsomstandigheden worden serieus genomen door Aldi
05-09-2006
Begin augustus hebben we u gevraagd om te reageren op een groot aantal
klachten die wij van u hadden ontvangen over Aldi. Er zijn flink wat
reacties binnengekomen. CNV Dienstenbond heeft dat direct opgepakt en
één en ander inmiddels besproken met de directie van Aldi. De directie
van Aldi neemt de klachten serieus en heeft toegezegd één een en ander
op korte termijn te lossen.
De klachten
De belangrijkste klachten door u aan ons gemeld waren:
* Toegenomen werkdruk; vooral filiaalleiders zouden weken maken van
rond de 50 uur of meer.
* Lage bezetting van de winkel; soms zelfs zo laag dat er maar twee
tot drie medewerkers in een filiaal aanwezig zijn. Dit veroorzaakt
grote werkdruk.
* Overplaatsingen; in geval van overplaatsing hoort men soms slechts
enkele dagen vooraf dat men bij een ander filiaal moet gaan
werken.
* Slechte sfeer; men geeft aan het gevoel te hebben dat men
bovenstaande punten niet vrijelijk kan aankaarten bij de
leidinggevende.
* RVU sparen; soms is het voor werknemers niet mogelijk om aan deze
regeling deel te nemen.
Reactie Aldi
De directie van Aldi heeft in een gesprek met CNV Dienstenbond
aangegeven dat zij bovenstaande klachten serieus neemt. De directie
geeft aan dat er naar meer efficiëncy gezocht wordt, maar het niet kan
dat dat ten koste gaat van personeel en de afspraken die er zijn met
betrekking tot de Arbeidstijdenwet, de Arbowet en de VGL-CAO, waar
Aldi ook partij is. CNV Dienstenbond heeft met Aldi afgesproken dat
Aldi de komende maand orde op zaken zal stellen.
Eind september zullen wij samen met u de balans opmaken. De komende
maand wil CNV Dienstenbond graag van u horen of u op de werkvloer
verbeteringen ziet of juist niet. Laat het ons weten en neem contact
op met uw bestuurder: Agostino Di Giacomo Russo tel 055 577 26 40 of
per e-mail: a.digiacomorusso@cnvdibo.nl
Samen staan wij sterk, houdt deze informatie dan ook niet voor uzelf
maar deel het met uw collegas en maak ze lid.
Dienstenbond CNV