Subaru
Evenementen
Subaru Legacy en Outback met 3.0-H6 krachtbron
"si-drive": 3 verschillende motorkarakteristieken
Aalsmeer, 31 augustus 2006
De topversies van Subaru's nieuwe Legacy en Outback, dat wil zeggen
alle uitvoeringen met zescilinder 3.0-H6 krachtbron (handgeschakeld en
automaat), zijn nu standaard uitgerust met een geavanceerd
elektronisch systeem dat Subaru 'si-drive', oftewel Subaru Intelligent
Drive noemt.
''si-drive'': 3 verschillende motorkarakteristieken Dit systeem is
ontwikkeld om de motorprestaties, de controle, schakelmomenten en de
efficiency te maximaliseren, met een ongekende rijervaring tot gevolg.
In feite gaat het om een variabel motormanagementsysteem met drie
standen, waarmee de motorkarakteristiek middels het verstellen van één
schakelaar optimaal aan de wensen van individuele bestuurders kan
worden aangepast. De verschillen tussen de drie keuzemogelijkheden
zijn zó voelbaar, dat Subaru in relatie tot si-drive spreekt over
'drie verschillende motoren in één model'.
si-drive kent drie standen:
1. Intelligent (I), die gekozen wordt wanneer de bestuurder zo zuinig
en relaxed mogelijk wil rijden. De I-stand is de ideale stand voor
gezinsgebruik of voor iedere bestuurder die in alle rust naar zijn
bestemming wil rijden. Subaru claimt dat het brandstofverbruik,
indien er bewust met deze Intelligent-stand wordt omgegaan, op
hetzelfde niveau kan komen te liggen als dat van een tweeliter,
viercilinder krachtbron. Overigens krijgt de bestuurder hierbij
hulp van de ECO-meter die is ondergebracht in de snelheidsmeter.
2. Sport (S), voor allround rijden met het volledige motorvermogen
paraat voor elke situatie. In deze stand reageert de motor
dynamischer op de commando's, waarmee het de optimale
keuzemogelijkheid is voor, bijvoorbeeld, snelweggebruik.
3. Sport Sharp (S#), voor zo sportief mogelijk rijden waarbij de
motor razendsnel reageert op de commando's die via het gaspedaal
worden gegeven, ongeacht de snelheid en het toerental. In deze
stand wordt het enorme potentieel van de 3.0-H6 krachtbron
volledig aangesproken.
De draaiknop voor si-drive is opgenomen in de middenconsole. Wanneer
er tussen de drie standen overgeschakeld wordt krijgt de bestuurder
hiervan een melding gedurende drie seconden te zien in het
multifunctionele display dat is opgenomen in de toerenteller.
Vervolgens toont een grafische weergave in de display over de status.