Subaru


Evenementen

Subaru Legacy en Outback met 3.0-H6 krachtbron
"si-drive": 3 verschillende motorkarakteristieken Aalsmeer, 31 augustus 2006

De topversies van Subaru's nieuwe Legacy en Outback, dat wil zeggen alle uitvoeringen met zescilinder 3.0-H6 krachtbron (handgeschakeld en automaat), zijn nu standaard uitgerust met een geavanceerd elektronisch systeem dat Subaru 'si-drive', oftewel Subaru Intelligent Drive noemt.

''si-drive'': 3 verschillende motorkarakteristieken Dit systeem is ontwikkeld om de motorprestaties, de controle, schakelmomenten en de efficiency te maximaliseren, met een ongekende rijervaring tot gevolg. In feite gaat het om een variabel motormanagementsysteem met drie standen, waarmee de motorkarakteristiek middels het verstellen van één schakelaar optimaal aan de wensen van individuele bestuurders kan worden aangepast. De verschillen tussen de drie keuzemogelijkheden zijn zó voelbaar, dat Subaru in relatie tot si-drive spreekt over 'drie verschillende motoren in één model'.

si-drive kent drie standen:

1. Intelligent (I), die gekozen wordt wanneer de bestuurder zo zuinig en relaxed mogelijk wil rijden. De I-stand is de ideale stand voor gezinsgebruik of voor iedere bestuurder die in alle rust naar zijn bestemming wil rijden. Subaru claimt dat het brandstofverbruik, indien er bewust met deze Intelligent-stand wordt omgegaan, op hetzelfde niveau kan komen te liggen als dat van een tweeliter, viercilinder krachtbron. Overigens krijgt de bestuurder hierbij hulp van de ECO-meter die is ondergebracht in de snelheidsmeter.


2. Sport (S), voor allround rijden met het volledige motorvermogen paraat voor elke situatie. In deze stand reageert de motor dynamischer op de commando's, waarmee het de optimale keuzemogelijkheid is voor, bijvoorbeeld, snelweggebruik.


3. Sport Sharp (S#), voor zo sportief mogelijk rijden waarbij de motor razendsnel reageert op de commando's die via het gaspedaal worden gegeven, ongeacht de snelheid en het toerental. In deze stand wordt het enorme potentieel van de 3.0-H6 krachtbron volledig aangesproken.

De draaiknop voor si-drive is opgenomen in de middenconsole. Wanneer er tussen de drie standen overgeschakeld wordt krijgt de bestuurder hiervan een melding gedurende drie seconden te zien in het multifunctionele display dat is opgenomen in de toerenteller. Vervolgens toont een grafische weergave in de display over de status.