Time : 14:07:29
Date : 05 September 2006
Sender Name: HDP
Enquête : Van thuis naar school in 15 minuten
Vanaf 1 september is een beveiligingssysteem (kinderzitje) verplicht
voor alle kinderen kleiner dan 135 cm. Een nieuwe maatregel om de
veiligheid van de kinderen te garanderen. Het traject van thuis naar
school stelt niet alleen problemen op gebied van verkeersveiligheid,
maar ook van mobiliteit en files in de omgeving van scholen.
Naar aanleiding van de start van het nieuwe schooljaar heeft het
Kinderbijslagfonds van HDP een enquête gehouden over de mobiliteit
van kinderen. Hoe gaan ze naar school? Hoe lang duurt het traject?
Vanaf welke leeftijd laten de ouders hen alleen naar school gaan?...
De enquête werd uitgevoerd bij 1.689 gezinnen, ofwel een totaal van
2.924 kinderen, waarvan 4,5% naar de kleuterschool gaat, 51% naar de
basisschool en 44% naar de secundaire school*.
Minder dan 5 kilometer en minder dan 15 minuten
63% van de kinderen gaat naar een school die op minder dan 5 km van
hen thuis ligt. Van dit percentage legt 37% minder dan 2 km per
traject af tot aan de school.
Het is niet verrassend dat hier een verschil te merken is tussen de
kinderen uit het kleuter- en het basisonderwijs, waarvan ongeveer 80%
naar een school gaat op minder dan 5 km van bij hen thuis, en de
kinderen van de secundaire school waar dat percentage tot 44% daalt.
Meer dan de helft van de kinderen uit het secundair onderwijs doet
dus meer dan 5 km om naar school te gaan.
In bijna 70% van de gevallen duurt het traject van de kinderen niet
langer dan 15 minuten. Van de leerlingen uit het secundair onderwijs
doet 53% er meer dan 30 minuten over om naar school te gaan, omdat de
afstand vaak langer is.
30% van de ouders heeft de school van hun kinderen gekozen in functie
van hun werkplaats. Voor de anderen kan die beslissing beïnvloed
worden naargelang de nabijheid van de school en/of de keuze voor een
bepaalde school.
De wagen voor de kleinsten, het openbaar vervoer voor de groten
Ruim 15% van de kinderen gebruikt meer dan één vervoermiddel om naar
school te gaan of wisselt af naargelang de dagen. Van de overige 85%
worden de kinderen van het kleuter- en het basisonderwijs meestal met
de wagen gebracht. Toch gaat 21% te voet naar de kleuterschool en 16%
naar de basisschool.
De meerderheid van de kinderen uit het secundair onderwijs gebruiken
het openbaar vervoer (31,2%), gevolgd door de fiets (21,4%). De
voornaamste openbare vervoersmaatschappijen hebben reeds een stijging
van de schoolabonnementen genoteerd bij de start van dit schooljaar.
Aan de ouders die hun kinderen met de wagen naar school brachten,
terwijl het kind met een ander vervoermiddel naar school zou kunnen
gaan, vroegen we wat daarvoor de belangrijkste reden was. De meest
gegeven antwoorden waren de veiligheid (31,5%), de te jonge leeftijd
(22,5%) en het feit dat de school op weg naar het werk van één van de
ouders ligt (18,3%).
Verhoudingsgewijs gaan de kinderen die in een stedelijke omgeving
wonen drie keer meer te voet naar school. Het gebruik van de fiets en
het openbaar vervoer is zo ongeveer gelijk. De wagen wordt meer
gebruikt in een landelijke omgeving (32,6%), maar wordt toch ook vaak
gebruikt voor het schoolvervoer in een stedelijke omgeving (25,9%).
Veilig op de weg met de fiets
Volgens de statistieken van de FOD Economie** werden in 2004 2.303
fietsers of passagiers op de fiets van 0 tot 17 jaar het slachtoffer
van een verkeersongeval. Zelfs al hebben deze statistieken niet enkel
betrekking op het traject van thuis naar school, ze zijn typerend
voor het gevaar waaraan men wordt blootgesteld. In de geanalyseerde
steekproef van HDP bleek bovendien dat 75% van de kinderen die met de
fiets naar school gaan, geen beschermende helm draagt en dat 66% geen
fluorescerende vest draagt.
Alleen of met begeleiding naar school?
Wie brengt de kinderen naar school? In iets meer dan een derde van de
gevallen (36,6%) is dat de moeder. Een derde van de kinderen gaat
alleen en de overige kinderen worden gebracht door de grootouders, de
vader... of afwisselend door verschillende personen.
Op de vraag 'Vanaf welke leeftijd kan een kind volgens u alleen naar
school gaan?', bleek de minimumleeftijd 12 jaar te zijn. Ouden geven
hun kinderen blijkbaar iets meer zelfstandigheid bij overgang naar
het secundair onderwijs.
50% van de ouders vermeldt 12 jaar als minimumleeftijd waarop hun
kind alleen het openbaar vervoer mag gebruiken.
Om alleen met de fiets te gaan, vindt 23,5% dat dit vanaf 10 jaar
kan, en 37% vanaf 12 jaar. Bijna 12% van de ouders zou hun kind
alleen te voet naar school laten gaan vanaf 8 jaar, 25% vanaf 10 jaar
en 24% vanaf 12 jaar.
In de geanalyseerde steekproef zien we dat 82% van de kinderen die
alleen naar school gaan 12 jaar of ouder zijn.
Besluit
Uit de enquête bleek dat de trajecten om naar school te gaan, en
vooral de kleuter- en de basisschool, niet lang zijn, maar dat de
wagen het meest gekozen vervoermiddel blijft zowel in een stedelijke
als een landelijke omgeving. De alternatieven zoals de schoolbus, het
carpoolen, het ophalen en brengen per fiets worden niet zo veel
gebruikt.
De fiets is wel tamelijk populair bij de leerlingen uit het secundair
onderwijs. Nochtans dragen weinig leerlingen de nodige
beschermingsmaatregelen. Uit de enquête bleek eveneens dat 12 jaar
een bepalende factor is in het feit om alleen naar school te gaan.
* De resterende 0,5% zijn mensen die de leeftijd van hun kinderen
niet meegedeeld hebben. Er werd enkel rekening gehouden met de
kinderen die naar de kleuterschool, de basis- of de secundaire school
gaan.
** Verkeersongevallen op de openbare weg met doden en gewonden, FOD
Economie, Algemene Directie Statistiek en Economische Informatie
HDP Diensten voor Ondernemers
Sinds 1997 maakt HDP Kinderbijslagfonds deel uit van de groep HDP
Diensten voor Ondernemers.
De HDP-groep heeft 700 medewerkers, verspreid over heel België. De
groep biedt aan meer dan 27.000 werkgevers, die samen ongeveer
375.000 werknemers in dienst hebben, diensten aan inzake sociaal
secretariaat, personeelsbeleid en -administratie, kinderbijslag,
preventie en bescherming op het werk, medische controle, preventieve
geneeskunde en medische expertise, sociale verzekeringen voor
zelfstandigen, organisatie van opleidingen en administratieve
formaliteiten bij het opstarten en het uitbouwen van hun bedrijf.
Surf naar www.hdp.be voor meer informatie.
Bijlage ook beschikbaar bij dit persbericht op de website
www.pressreleases.be
Contact pers
Delphine Motte
Adviseur communicatie
T 02 289 68 07
G 0475 37 32 55
E-mail : delphine.motte@hdp.be