| 5 september 2006 |
Docentenbonussen bieden geen oplossing voor lerarentekorten

De Onderwijsbond CNV is blij met de grondige analyse in het advies Waardering voor het Leraarschap dat de Onderwijsraad vandaag presenteerde. Het pleidooi om via scholing het niveau van leraren te verbeteren en die kwaliteitsverbetering van de leraar te belonen wordt door de Onderwijsbond CNV positief beoordeeld.

Marleen Barth, voorzitter van de Onderwijsbond CNV is kritisch over het idee van docentenbonussen voor bepaalde regio's of voor vakken waarin tekorten zijn: `Waarom zou je een slechte leraar economie een opslag geven terwijl een betere leraar Nederlands die opslag niet krijgt? Dat leidt ook tot spanningen in teams die voorkomen moeten worden.'

Bonussen voor regio's hebben hetzelfde negatieve effect. `In het verleden is bijvoorbeeld gebleken dat in dergelijke regio's met tekorten de ene school meer last van tekorten had dan de andere school. Een school met een goed personeelsbeleid kan tekorten voorkomen en personeel binden. Een `slechte school' zou dan met een bonus worden gehonoreerd.'

Marleen Barth benadrukt dat het onderwijs veel meer behoefte heeft aan onderwijsbrede stimulansen zoals meer geld voor arbeidsvoorwaarden in het onderwijs, voor de verbetering van het functie- waarderingssysteem en voor de verlaging van de werkdruk.

Barth denkt dat een parlementaire enquête onnodig is:'De feiten zijn inmiddels voldoende bekend en elk Kamerlid dat wil weten hoe het zit met de lerarentekorten kan dit weten'.