| 5 september 2006 |
Docentenbonussen bieden geen oplossing voor lerarentekorten
De Onderwijsbond CNV is blij met de grondige analyse in het advies
Waardering voor het Leraarschap dat de Onderwijsraad vandaag
presenteerde. Het pleidooi om via scholing het niveau van leraren te
verbeteren en die kwaliteitsverbetering van de leraar te belonen wordt
door de Onderwijsbond CNV positief beoordeeld.
Marleen Barth, voorzitter van de Onderwijsbond CNV is kritisch over
het idee van docentenbonussen voor bepaalde regio's of voor vakken
waarin tekorten zijn: `Waarom zou je een slechte leraar economie een
opslag geven terwijl een betere leraar Nederlands die opslag niet
krijgt? Dat leidt ook tot spanningen in teams die voorkomen moeten
worden.'
Bonussen voor regio's hebben hetzelfde negatieve effect. `In het
verleden is bijvoorbeeld gebleken dat in dergelijke regio's met
tekorten de ene school meer last van tekorten had dan de andere
school. Een school met een goed personeelsbeleid kan tekorten
voorkomen en personeel binden. Een `slechte school' zou dan met een
bonus worden gehonoreerd.'
Marleen Barth benadrukt dat het onderwijs veel meer behoefte heeft aan
onderwijsbrede stimulansen zoals meer geld voor arbeidsvoorwaarden in
het onderwijs, voor de verbetering van het functie- waarderingssysteem
en voor de verlaging van de werkdruk.
Barth denkt dat een parlementaire enquête onnodig is:'De feiten zijn
inmiddels voldoende bekend en elk Kamerlid dat wil weten hoe het zit
met de lerarentekorten kan dit weten'.