Nationale Ombudsman
Den Haag, 5 september 2006
Nederlanders in buitenland gedupeerd door slechte uitvoering
zorgverzekeringswet
Het College voor zorgverzekeringen (CVZ) heeft voor Nederlanders die
in het buitenland wonen de nieuwe Zorgverzekeringswet slecht
uitgevoerd. Dit concludeert de Nationale ombudsman, Alex
Brenninkmeijer, na onderzoek. Een grote groep van voornamelijk
gepensioneerde Nederlanders heeft door toedoen van het CVZ lang in
onzekerheid gezeten over hun zorgverzekering. Voor hen was onduidelijk
of en door wie hun medische kosten zouden worden vergoed. De Nationale
ombudsman doet het CVZ aanbevelingen om de dienstverlening aan deze
Nederlanders te verbeteren.
Nederlanders die in het buitenland wonen en zich voor ziektekosten
willen verzekeren, moeten zich volgens de nieuwe Zorgverzekeringswet
inschrijven bij het ziekenfonds van het land waar zij wonen. Daarvoor
hebben zij van het CVZ een speciaal Europees formulier nodig, het
E121-formulier. Zonder dit formulier kan iemand zich niet verzekeren.
Begin 2006 ontving de Nationale ombudsman veel klachten van vooral
gepensioneerde mensen die juist vanwege hun leeftijd afhankelijk zijn
van zorg. Doordat zij het benodigde formulier niet hadden ontvangen,
was voor hen onduidelijk of en door wie medische kosten zouden worden
vergoed.
Knelpunten
De begin 2006 ingevoerde Zorgverzekeringswet bracht voor het CVZ een
aantal nieuwe taken met zich mee ten aanzien van Nederlanders die in
het buitenland wonen. Uit onderzoek van de Nationale ombudsman blijkt
dat het CVZ geen controle had over de uitvoering van deze taken. Veel
mensen hadden geen inschrijfformulier ontvangen, omdat het CVZ bij de
invoering van de wet niet precies in beeld had op welke groep mensen
de wet betrekking had. Aanvankelijk werd aangenomen dat het ging om
50.000 mensen, terwijl het uiteindelijk bleek te gaan om ruim 90.000
mensen.
De informatie voor verzekerden in het buitenland schoot te kort en het
ging organisatorisch mis: mailings bevatten tegenstrijdige informatie;
het CVZ was telefonisch nauwelijks bereikbaar; ingestuurde formulieren
konden niet snel genoeg worden verwerkt en de heffing en inning van de
verschuldigde bijdragen was niet georganiseerd.
Trend: burger delft onderspit
Het onderzoek naar het CVZ legt een trend bloot die de Nationale
ombudsman ook bij andere grootschalige wetswijzigingen ziet: de wet
komt er wel, maar de belangen van de burgers delven het onderspit. De
Nationale ombudsman vindt dat burgers niet de dupe mogen worden van de
invoering van nieuwe wetten. In dit geval doet hij het CVZ een aantal
praktische aanbevelingen om de uitvoering te verbeteren en het belang
van de burger meer voorop te stellen.
Noot voor de redactie,