Symposium 'Van hopplant tot koploper'
Of: Hoe zet je een duurzaam product in de markt?
De Gulpener Bierbrouwerij is op het gebied van duurzaamheid een echte
koploper in Nederland. In het productieproces wordt scherp op het
energieverbruik gelet en het is de enige brouwerij in Nederland die
zijn eigen hop op milieuvriendelijke wijze verbouwt. Ook gebruikt
Gulpener milieuvriendelijk verbouwde gerst. Voor hun inspanningen op
het vlak van maatschappelijk verantwoord ondernemen ontvingen zij
diverse prijzen. Sinds twee jaar werkt Stichting Natuur en Milieu
samen met Gulpener in het programma Economie Light. Naar aanleiding
hiervan heeft de brouwer zijn productieproces nog verder verduurzaamd.
Maar er moet ook geld verdiend worden. Hoe zet je zon duurzaam product
succesvol in de markt? En welke rol kunnen maatschappelijke
organisaties daarbij spelen? Moet je zoals Dierenbescherming als proef
doet met diervriendelijk varkensvlees je logo aan een product
verbinden? Of kies je ervoor, zoals Solidaridad met bijvoorbeeld
Kuyichi, om een hippe broek in de markt te zetten en het duurzame
verhaal pas later te vertellen?
Supermarktketen Super de Boer ook partner van Natuur en Milieu is
eveneens bezig de slag naar duurzaamheid te maken. Hoe geef je de
branding van een heel concern vorm?
Op een inspirerende dag bij Gulpener in Zuid-Limburg willen we graag
op zoek gaan naar antwoorden op deze vragen en de deelnemers nieuwe
ideeën aan de hand doen. Bedrijven, NGOs, wetenschappers, politici,
overheden of anderen met interesse in de marketing van duurzaam
ondernemen zijn van harte welkom.
Klik hier voor het programma en het aanmeldingsformulier.
Publicatiedatum: 05-09-2006
Stichting Natuur en Milieu