Grote steun voor IFAW-campagne tegen foute souvenirs
Ifaw
Weet je wel wat je mee naar huis neemt?
Grote steun voor IFAW-campagne tegen foute souvenirs
TV presentator/dierenarts Henk Lommers en Tweede-Kamerleden Henk Jan Ormel (CDA), Krista
van Velzen (SP), Janneke Snijder (VVD) en Joanneke Kruijsen (PVDA) hebben vandaag de IFAW
(International Fund for Animal Welfare) Denk Goed Na-belofte ondertekend en daarbij
beloofd op reis geen souvenirs te zullen kopen waarmee het voortbestaan van diersoorten
wordt bedreigd.
Het IFAW krijgt voor deze campagne ook de volledige steun van de grootste reisorganisaties
van Nederland:
TUI Nederland en OAD. Deze marktleiders dragen de boodschap van IFAW's Denk Goed
Na-campagne uit naar hun klanten uit via brochures, website en posters. Ook andere
reisorganisaties hebben aangegeven dit goede voorbeeld van hen te volgen. Op deze wijze
worden in het komende jaar zeker zo'n 1.500.000 reizigers bereikt.
Met de start voor het zomerseizoen voor specifiek Zuid-Afrika wil het IFAW Nederlandse
reizigers er nog eens extra op wijzen om geen souvenirs te kopen die gemaakt zijn van
wilde dieren en deze mee te nemen naar Nederland.
Jaarlijks gaan bijna 150.000 Nederlanders naar Zuid-Afrika waar de handel in producten van
wilde dieren floreert.
Producten gemaakt van dode wilde dieren worden overal te koop aangeboden. Van armbanden
gemaakt van olifantenhaar, snijwerk van ivoor, bont van grote katten zoals leeuwen,
(jacht) luipaarden en haaientanden tot producten gemaakt van stekelvarkens. Maar ook in
Westers- en Centraal Afrika en landen als Kenia en Zimbabwe worden wilde dieren met deze
handel bedreigd.
De verwachtingen zijn dat in het jaar 2030 twintig procent van alle dier- en
plantensoorten uitgestorven zullen zijn - voor een deel als gevolg van
stropersactiviteiten die de toeristenindustrie van snuisterijen voorziet.
Marcel Bertsch, directeur van het IFAW Nederland: 'Wij zijn ontzettend verheugd met de
onmisbare steun van de reisbranche en politiek. Wij kunnen uitsluitend succesvol zijn als
inderdaad iedereen verantwoordelijkheid neemt en bijdraagt aan het uitdragen van deze
belangrijke boodschap. Iedereen dient zich te realiseren dat het mede van onze beslissing
kan afhangen of een ernstig bedreigde diersoort wel of niet zal uitsterven.'
Voor veel mensen is het een schokkende ervaring te vernemen dat het aandenken dat ze van
hun reis hebben meegenomen illegaal is - vooral omdat die producten in andere landen
veelal open en bloot te koop worden aangeboden. Toeristen met zo'n foute souvenir
riskeren bij terugkomst een gevangenisstraf van maximaal zes jaar en een hoge geldboete.
Het IFAW vraagt aandacht voor deze Denk Goed Na-campagne (Think Twice) in Duitsland,
Engeland en Zuid-Afrika waarbij lokale steun van reisorganisaties, politici en bekende
mensen wordt gegeven.
Einde