Grote steun voor IFAW-campagne tegen foute souvenirs

Ifaw

Weet je wel wat je mee naar huis neemt?
Grote steun voor IFAW-campagne tegen foute souvenirs

TV presentator/dierenarts Henk Lommers en Tweede-Kamerleden Henk Jan Ormel (CDA), Krista van Velzen (SP), Janneke Snijder (VVD) en Joanneke Kruijsen (PVDA) hebben vandaag de IFAW (International Fund for Animal Welfare) Denk Goed Na-belofte ondertekend en daarbij beloofd op reis geen souvenirs te zullen kopen waarmee het voortbestaan van diersoorten wordt bedreigd.

Het IFAW krijgt voor deze campagne ook de volledige steun van de grootste reisorganisaties van Nederland:
TUI Nederland en OAD. Deze marktleiders dragen de boodschap van IFAW's Denk Goed Na-campagne uit naar hun klanten uit via brochures, website en posters. Ook andere reisorganisaties hebben aangegeven dit goede voorbeeld van hen te volgen. Op deze wijze worden in het komende jaar zeker zo'n 1.500.000 reizigers bereikt.

Met de start voor het zomerseizoen voor specifiek Zuid-Afrika wil het IFAW Nederlandse reizigers er nog eens extra op wijzen om geen souvenirs te kopen die gemaakt zijn van wilde dieren en deze mee te nemen naar Nederland.
Jaarlijks gaan bijna 150.000 Nederlanders naar Zuid-Afrika waar de handel in producten van wilde dieren floreert.
Producten gemaakt van dode wilde dieren worden overal te koop aangeboden. Van armbanden gemaakt van olifantenhaar, snijwerk van ivoor, bont van grote katten zoals leeuwen, (jacht) luipaarden en haaientanden tot producten gemaakt van stekelvarkens. Maar ook in Westers- en Centraal Afrika en landen als Kenia en Zimbabwe worden wilde dieren met deze handel bedreigd.

De verwachtingen zijn dat in het jaar 2030 twintig procent van alle dier- en plantensoorten uitgestorven zullen zijn - voor een deel als gevolg van stropersactiviteiten die de toeristenindustrie van snuisterijen voorziet.

Marcel Bertsch, directeur van het IFAW Nederland: 'Wij zijn ontzettend verheugd met de onmisbare steun van de reisbranche en politiek. Wij kunnen uitsluitend succesvol zijn als inderdaad iedereen verantwoordelijkheid neemt en bijdraagt aan het uitdragen van deze belangrijke boodschap. Iedereen dient zich te realiseren dat het mede van onze beslissing kan afhangen of een ernstig bedreigde diersoort wel of niet zal uitsterven.'

Voor veel mensen is het een schokkende ervaring te vernemen dat het aandenken dat ze van hun reis hebben meegenomen illegaal is - vooral omdat die producten in andere landen veelal open en bloot te koop worden aangeboden. Toeristen met zo'n foute souvenir riskeren bij terugkomst een gevangenisstraf van maximaal zes jaar en een hoge geldboete.

Het IFAW vraagt aandacht voor deze Denk Goed Na-campagne (Think Twice) in Duitsland, Engeland en Zuid-Afrika waarbij lokale steun van reisorganisaties, politici en bekende mensen wordt gegeven.

Einde