Ingezonden persbericht
Het Eurovision Creative Forum is een nieuw platform voor format-uitwisseling, exclusief voor publieke omroepen in Europa. Dit forum is het initiatief van een aantal Europese publieke omroepen (SVT (Zweden), ZDF (Duitsland), VRT (België), NPB (Nederland), RTV SLO (Slovenië), STV (Groot-Brittannië) en CTV (Tsjechië)) in samenwerking met de European Broadcasting Union (EBU).
Het eerste Eurovision Creative Forum is een twee dagen durend evenement en vindt op 5 en 6 september 2006 plaats in de ICC Messe in Berlijn.
Dit unieke forum biedt deelnemende landen - een maand vóór de televisiebeurs in Cannes - de gelegenheid de meest recente TV-formats uit te wisselen, om samen te werken, productie- en studiofaciliteiten te delen, en op pan-Europees niveau, maar toch op hanteerbare schaal hun creatieve potentieel te bundelen. Het Forum stelt de deelnemers in staat nauw en naar eigen behoefte samen te werken; tevens biedt het betere toegang tot internationale markttrends in de format-industrie.
Het doel is dat het Eurovision Creative Forum gaat bijdragen aan de totstandkoming van een netwerk van Europese publieke omroepen die vernieuwende televisie willen brengen.
Dit evenement biedt een groot aantal format-presentaties in uiteenlopende categorieën, maar ook paneldiscussies met de belangrijkste spelers in de wereldmarkt over diverse onderwerpen die van belang zijn voor zendgemachtigden (tv-trends, interactief, mobiele televisie, etc.)
Roek Lips, Netcoördinator van Nederland 3, is vanuit de Publieke Omroep Nederland verantwoordelijk voor dit initiatief: "Ruim een jaar geleden hebben we met een aantal landen afgesproken dat er veel kansen liggen als we meer gaan samenwerken op het gebied van formatontwikkeling en uitwisseling. Dat inmiddels ruim 40 landen zich hebben aangemeld voor het Eurovision Creative Forum 2006 geeft aan hoe groot het enthousiasme (en ook de noodzaak) is" .
Eurovision Creative Forum - Kernpunten
. Gezamenlijke ontwikkeling, uitwisseling en productie van nieuwe en
innovatieve formats.
. Een Europees netwerk, exclusief voor EBU-leden.
. Aanbod van creatief talent.
. Toegang tot de laatste internationale trends in de format-industrie.
. Bijdragen van grote spelers op de mediamarkt.
. Extra middelen voor EBU-leden om hun marktpositie te versterken.
Nederlandse inzendingen
Vanuit Nederland zullen 5 en 6 september in Berlijn twee formats worden gepresenteerd: 'Over mijn lijk' (BNN) en 'De nationale wetenschapsquiz' (VPRO).
---- --