WK Superbike - raceverslag 3 sept.

Volledige uitslagen en WK-standen vindt op www.worldsbk.com onder de button RESULTS

(Uitslagen van de ONK-races, copyright vrij beeldmateriaal en de High Resolution foto's van bijgevoegde thumbnails kunt u downloaden van www.tt-assen.com onder de button Pers-Press, of rechtstreeks vanaf de directe link http://www.tt-assen.com/cms/Press-Pers-965.html)

TT Circuit Assen, 3 sept. 2006

REGEN ZORGT VOOR VERRASSINGEN TIJDENS WK SUPERBIKE OP ASSEN

Ruim 41.000 motorsportfans genoten afgelopen weekeinde van het WK Superbike-weekeinde op het TT Circuit Assen. Tijdens de racedag trotseerden 31.000 fans in de ochtenduren de regen, maar de strijd en het spektakel op het asfalt maakte een hoop goed. Race 1 van de Superbikes zorgde op een kletsnatte baan voor enorm grote verrassingen. De hele top 5 uit de WK-stand: Toseland, Barros,Corser en Bayliss crashten waarna Haga soeverein aan de leiding kwam met 17 seconden voorsprong. Nitro Nori bleef echter teveel pushen en verspeelde met een schuiver op het natte asfalt de mogelijkheid om de puntenvoorsprong van Bayliss met 25 punten te reduceren. De Brit Chris Walker toonde zich de sterkste in de regen en pakte de eerste zege voor Kawasaki sinds Sugo (waar de Japanner Isuzu won) in april 2000. Het was tevens de eerste WK-overwinning voor de sympathieke Brit, die Aussie Andrew Pitt en Michel Fabrizio (ITA) voor bleef. Toseland was de enige topper die nog punten scoorde. Na een trip door de grindbak vocht hij zich van de allerlaatste plaats terug naar de 10e plaats. Nederlander Harry van Beek profiteerde van de valpartijen en pakte 2 WK-punten met een 14e plaats.

De tweede Superbike race kende direct een verrassende ontknoping. 'Pole'-man Troy Corser raakte Haga bij de start, waarbij er onderdelen van zijn voorrem van zijn Suzuki vlogen. Zonder voorrem dook hij als een speedwayrijder met een uitgestoken been de eerste bocht in, die hij met die snelheid bij lange na niet meer kon halen. In zijn 'rodeo-ride' nam hij Noriyuki Haga en James Toseland mee in zijn val, waarna in race 2 het deelnemersveld ook direct werd gedecimeerd. WK-leider Troy Bayliss leidde de race op de inmiddels opgedroogde baan, kreeg nog een paar keer 'bezoek' van Xaus, Pitt en Kagayama, maar was de fiere winnaar van de herkansingsrace, waarmee hij tot een WK-voorsprong van 100 punten op James Toseland (2e in de WK-stand) komt. Daar waar het Nederlandse Ten Kate Honda team vorig jaar met Chris Vermeulen de dubbel op Assen pakte, werd hun rijder Toseland tot twee keer aan toe buiten de baan gedrukt. In de 2e race pakte hij met een 9e plaats 1 punt méér dan in de openingsrace van de dag. Maar met 100 WK-punten voorsprong, drie evenementen en 6 Superbike races te gaan, lijkt de WK-titel niet meer uit de knuisten van de dolgelukkige Troy Bayliss te kunnen glippen. Bayliss: "In de eerste race schoof ik met 210 km/uur van de baan en blesseerde alleen een pinknagel. Dat is geluk. Dat had ik in de 2e race ook, hoewel het jammer is dat op deze manier Haga en Corser uit de strijd raakten. Assen is voor mij vaker een 'rollercoaster' geweest, maar vandaag zat alles er in, gelukkig ook de overwinning", zijn 10e van dit seizoen. Achter Bayliss pakte diens landgenoot Andrew Pitt zijn 2e 'zilver', ruim voor Fonsi Nieto (Kawa) die op sterke wijze de ervaren Superbike mannen Kagayama en Xaus voor bleef.

De WK Supersport-race, die tussen de twee SBK-races wordt afgewerkt, kende nog een natte baan. Voor thuisrijder Barry Veneman en Arie Vos was dat een voordeel, waarbij ze heel goed in de punten reden (Barry 6e en Arie 8e) totdat er een rode vlag situatie ontstond na een valpartij. Na de herstart zaten de Nederlanders er wéér goed bij, nu 2-voudig Nederlands Kampioen Arie Vos vóór Barry Veneman, op een 5e plaats na 2 heats over totaal 21 ronden. Vos finishte als 5e in de bij elkaar getelde race-delen, vlak voor Veneman (6e), die beiden na fikse pech -van Arie Vos brandde zijn J&E Sports Honda zaterdag helemaal uit na een val en Hoegee-Suzuki-rijder Barry Veneman kende het afgelopen seizoen te veel pech buiten zijn schuld om- voor eigen publiek en prima performance gaven. Kenan Sofuoglu gaf het Nederlandse Ten Kate Honda team toch een overwinning, door beide heats op fraaie wijze te winnen voor Koi Borre Anderson uit het Hoegee-Suzuki team en de nieuwe WK-leider Kevin Curtain (Aus, Yamaha), die met nog 3 races te gaan 7 punten voor staat op Sebastien Charpentier (FRA, Ten Kate Honda).

J&E-Ten Kate Honda coureur Arie Vos pakt de gehoopte top-vijf klassering

Na de kwalificatietraining op vrijdag leek het een succesvol weekend voor Arie Vos te worden. Dit sloeg echter een dag later om. In de vrije training ging de Osse coureur er hard af. Vos: "Het was echt een verschrikkelijke valpartij. In de grindbak dacht ik, hier gaat mijn weekend." Met een door elkaar geschud lichaam en zijn reservemachine komt Vos in de tweede kwalificatietraining niet tot een verbetering van zijn tijd. "De laatste ronde had ik nog een goede mogelijkheid om een betere tijd op de klokken te zetten. Ik kreeg alleen een paar jongens voor me, dus bleef ik op mijn tijd van vrijdag steken", aldus Vos. "Wel was ik blij dat het gevoel direct weer terug was. Na zo'n valpartij is dat altijd maar afwachten."

Arie Vos werd met zijn kwalificatietijd van vrijdag van de zesde startplaats terug geworpen naar de dertiende plek op de starting grid. Inmiddels was ook al duidelijk dat de wedstrijd natte weersomstandigheden zou worden verreden. De hele ochtend en middag regende het op Assen. Tijdens de warming up liet de J&E-Ten Kate Honda coureur direct zien een goede regenrijder te zijn. Met kleine aanpassingen aan de motor en strak rijden zette hij een knappe zesde tijd neer. "Dat resultaat zorgde ervoor dat ik met een goed gevoel de wedstrijd in kon gaan", liet Vos weten. De start van de Supersport race verliep voor Vos redelijk. Hij kon zijn plek behouden. "Ik wilde ook niet direct teveel risico nemen. Het belangrijkste was om er op te blijven zitten. De Superbike-wedstrijd had namelijk al laten zien dat er veel jongens van hun machine vlogen." Vos kreeg gelijk. Op eigen vermogen versloeg hij enkele vaste WK-gangers en door valpartijen van enkele rijders voor hem kon Vos uiteindelijk opklimmen naar een zevende positie. De race werd met nog elf ronden voor de boeg onderbroken door een rode vlag situatie. "Blij toe, want ik was helemaal stuk. Begon kramp en spierpijn te krijgen. Voor mij was het dus fijn om even alles weer los te schudden", verklaarde Vos. Het opfrissen werkte, want de Honda-coureur schoot bij de herstart als een raket naar voren en kon zelfs aansluiten bij de kopgroep. Door een klein foutje moest Vos toezien dat hij de andere vier mannen moest laten gaan. Hij consilideerde echter de vijfde plek in de wedstrijd en ook bij de gecombineerde tijden was hij op deze positie te vinden. Daar veranderde ook niets meer aan, waardoor Vos de WK Supersport race in Assen met een prima resultaat afsloot. "Hier ben ik echt blij mee, zeker na die valpartij van gisteren", aldus een opgeluchte Vos. "Dit is voor mij een superresultaat. Over mijn toekomstplannen kan ik niet veel zeggen, ik ben zelf alleen maar met het racen bezig geweest. Mijn broer Remco heeft wel wat contacten gelegd maar ik weet echt van niets over de status daarvan."

Hoegee-Suzuki-racing: Podium voor Kai Børre Andersen en 6e plaats Barry Veneman
Vandaag heeft Kai Børre Andersen een super race gereden op het circuit van Assen. De supersport race werd in twee gedeeltes gereden en hierbij behaalde Andersen en Hoegee Suzuki Racing hun eerste podium! Barry Veneman deed het ook erg goed en wist zijn beste klassering van het jaar te halen door als zesde de finishlijn te passeren. Jarno van der Marel wist niet de finish te halen in de FIM Cup 1000. In de laatste ronde viel van der Marel uit door een valpartij.
Barry Veneman (6e positie): "De race ging vandaan niet zoals ik wilde. Natuurlijk is een zesde positie erg goed maar er had vandaag meer in gezeten. In de Warm up training van vanochtend gleed ik nog even onderuit waardoor ik op de reserve motor moest starten. Deze motor is gelijk aan mijn eerste maar het haalt je toch uit het ritme. Wat ook erg jammer is dat er een rode vlagsituatie ontstond. In het eerste gedeelte ging het goed en kon ik meestrijden om de vierde positie. In het tweede gedeelte werd de baan te snel droog en kon ik niet echt meer meekomen. Ik probeerde mijn vijfde positie vast te houden maar helaas kwam Arie Vos nog voorbij zodat ik uiteindelijk als zesde finishte. Ik wil wel mijn teamgenoot Kai Børre feliciteren want hij heeft echt een geweldige race gereden en ik ben erg blij voor hem met het eerste podium voor hem en het team."

Joan Veijer viel helaas uit in de Supersport wedstrijd. "Ik ben daar natuurlijk niet tevreden over maar wel over de vooruitgang die ik, maar ook het team, hebben behaald dit weekeinde. Een voorbeeld daarvan is de bandenspanning, daarmee hebben we eigenlijk het hele seizoen niet geëxperimenteerd maar dit weekeinde heeft bewezen dat we daarmee nog wel wat kunnen winnen, dat is een waardevolle ervaring."

Nigel Walraven werd zesde bij de Superstock 600 en eigenlijk was hij in één zin klaar: "Alles liep SUPER, Ik zei na de zaterdag dat ik hier met een glimlach wilden vertrekken en dat is zeker gelukt. Door de uitloop van het tijdschema was de spanning wel wat opgelopen maar ik had natuurlijk niets te verliezen. De start was goed, halverwege de wedstrijd begon het een beetje te druppelen en coureurs om mij heen hielden een beetje in, ik heb toen besloten wat extra risico te nemen en dat pakte goed uit. Een zesde positie is voor mij heel erg goed ik heb veel geleerd dit weekeinde."

Ronald Ter Braake: "Balen van die eerste bocht. Ik reed achter Ten Napel en voor ons kwam iemand naast de baan waar we allebei voor uit moesten wijken en in de grindbak kwamen. Daarna wisten we goede rondetijden neer te zetten die wellicht iets sneller waren geweest als de start goed was geweest. Over het algemeen ben ik tevreden met mijn prestatie alleen het resultaat is wat minder. Ik ga me nu weer helemaal richten op het kampioenschap in het ONK Superstock."

WK superbike statistieken

EERSTE WINST VOOR WALKER - Bij zijn 131e poging heeft Chris Walker zijn eerste race gewonnen, waarmee hij de 53e winnaar wordt in de SBKTM historie en degene die daarvoor het grootste aantal races nodig had.

Onderstaand de lijst van coureurs die meer dan 50 races nodig hadden voor zo hun eerste overwinning behaalden:
|Coureur      |Starts nodig voor|
|             |de eerste        |
|             |overwinning      |
|C.Walker     |131              |
|J.Reynolds   |72               |
|N.Hodgson    |70               |
|J.Toseland   |60               |
|M.Lucchiari  |57               |
|C.Edwards    |55               |

Dankzij deze overwinning is Chris bevrijd van de dreigende schaduw van coureur met de meeste podium finishes zonder winst. Voor deze overwinning stond hij tweede in de ranglijst met 11 podiums (and geen overwinning) achter Gregorio Lavilla, die in zijn SBKTM carrière 12 podium plaatsen heeft behaald zonder ooit de eerste plaats te behalen. Op de tweede plaats staat nu Simon Crafar met 10 podia en op de derde plaats staan Steve Martin en Malcolm Campbell, met elk 5 podia en geen overwinning.

KAWASAKI WINT - Het is de 34e overwinning voor Kawasaki, die niet gewonnen hadden sinds 30 april 2000, toen Hitoyasu Izutsu de dubbel pakte in SUGO met de ZX 7-RR.
Kawasaki scoorde een podium in beide races, een feit wat niet meer was voorgekomen sinds Monza 2001, toen Akira Yanagawa 2 tweede plaatsen scoorde.

15 GEFINISHED - De moeilijke omstandigheden in race 1 zorgden ervoor dat er slechts 15 coureurs, van de 28 die aan de start komen, aan de finish kwamen (53.5%). Sinds Phillip Island 2005 race 2, toen er slechts 14 finishten (uit 28 gestart, 50%) dat het aantal zo laag was. De race met het procentueel laagste aantal coureurs aan de finish in SBKTM historie was de A-1 ring in 1999 race 1, waarin 46,4% van de gestarte rijders de eindstreep haalden (13 uit 28). Terwijl de race met het laagste aantal coureurs aan de finish Laguna Seca 2003 race 2 is, met slechts 10 geclassificeerde rijders (uit de 21 gestart, 47,6%).

EEN RECORD DAT NOG STAAT - De uitglijder in race 1 van Troy Bayliss heeft er voor gezorgd dat de Aussie die kans om Doug Polen's record van 17 overwinningen in een seizoen te evenaren door zijn vingers zag glippen. Troy kan, met nog maar 6 races te gaan en 10 overwinningen tot nu toe in 2006, Polen niet meer achterhalen. De balans van overwinningen is dit jaar voor Bayliss toch wel positief, aangezien het slechts 8 keer eerder is voorgekomen dat een coureur 10 of meer overwinningen in een seizoen haalde. Onderstaand de lijst van deze coureurs:
|Coureur|Ja|Overwinnin|
|       |ar|gen       |
|D.Polen|19|17        |
|       |91|          |
|T.Bayli|20|14        |
|ss     |02|          |
|C.Fogar|19|13        |
|ty     |95|          |
|N.Hodgs|20|13        |
|on     |03|          |
|C.Fogar|19|11        |
|ty     |93|          |
|C.Fogar|19|11        |
|ty     |99|          |
|C.Edwar|20|11        |
|ds     |02|          |
|C.Fogar|19|10        |
|ty     |94|          |

SNELSTE RONDE VOOR XAUS - De Spaanse coureur scoorde de 13e snelste ronde van zijn cariere in race 1, waarmee hij op de zelfde hoogte komt met Fabrizio Pirovano op de 13e plaats in de ranglijst aller tijden.

EERSTE PODIUM PLAATS VOOR NIETO - Fonsi Nieto scoorde zijn eerste podium plaats in race 2 na zijn 37e start en wordt daarmee de 95e coureur in SBKTM historie die op zijn minsts één race bij de eerste drie eindigt.

EEN VEILIGE MARGE - Bij de SBK zijn close finishes schering en inslag, vandaar dat het gat gemeten tussen Bayliss en Pitt in race 2 erg uitzonderlijk is. 9"342 was het verschil tussen de twee aan het einde van de race, het grootste verschil sinds Valencia 2005 race 1, toen Corser 9"116 klokte tussen hemzelf en Vermeulen. In de 451 races verreden in de SBKTM historie waren er slechts 47 waarbij de race gewonnen werd met een grotere marge.

CORSER + HAGA = 4 OPGAVES - In het recente verleden was de Japanse coureur zeer constant, het is dan ook een uitzondering voor hem om een dubbele opgave in de boeken te laten noteren. Zijn laatste opgave was in Phillip Island 2005.
Voor Corser wordt de balans nu erg zwaar, na de races in Assen heeft hij 6 opgaves achter zijn naam staan. Tijdens zijn carrière had Troy alleen meer pech in 2003 toen hij aan het einde van het seizoen maar liefst 8 opgaves noteerde. In het afgelopen seizoen moest Corser geen enkele keer opgeven en eindigde hij alle races in de punten, waarvan 18 podium plaatsen.

80 KEER OP DE EERSTE RIJ - Dankzij zijn 37e pole position behaalde Troy Corser voor de 80e keer een plaats op de eerste startrij. Troy was al de leider in dit klassement, maar nu is het gat tussen hem en de nummer twee, Carl Fogarty met 60, maar liefst 20.

100 PUNTEN - Het gat tussen Bayliss en zijn rivalen voor de titel heeft de 100 punten grens weer bereikt. Voor de Aussie is deze marge groot genoeg om stiekem al te hopen op de winst van het kampioenschap. In de SBK historie is het slechts twee keer eerder voorgekomen dat na 18 races de koploper een grotere voorsprong had, in 2003 toen Hodgson 140 punten meer had dan Xaus, en in 1995 toen Fogarty 128 punten boven Corser stond. In beide gevallen was de leider in het klassement ook de eindoverwinnaar.

Volledige uitslagen en WK-standen vindt op www.worldsbk.com onder de button RESULTS

****************