Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801 2509 LV Den Haag der Staten-Generaal Anna van Hannoverstraat 4 Binnenhof 1a Telefoon (070) 333 44 44 Telefax (070) 333 40 33 2513 AA `s-Gravenhage

Uw brief Ons kenmerk
2050616490 AI/IO/2006/61919

Onderwerp Datum
Kamervragen Koopmans 1 september 2006

Op 13 juli 2006 heeft het lid Koopmans (CDA) aan mij en aan de staatssecretaris van Economische Zaken Kamervragen gesteld over blootstelling aan dieseluitlaatgassen. Hierbij bied ik u, mede namens de staatssecretaris van Economische Zaken, de antwoorden op deze Kamervragen aan.

Hoogachtend,
de Staatssecretaris van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,

(H.A.L. van Hoof)

Bijlage: Beantwoording van de Kamervragen Koopmans

2050616490

Vragen van het lid Koopmans (CDA) aan de staatssecretarissen van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en van Economische Zaken over blootstelling aan dieseluitlaatgassen. (Ingezonden 13 juli 2006)


1
Hebt u kennisgenomen van de inhoud van de column "Dieseluitlaatgassen verboden" in het Eindhovens Dagblad van 6 juli 2006 inzake tijdelijke blootstelling aan dieseluitlaatgassen door naar binnen of buiten rijdende dieselauto's of vrachtwagens? 1)

Ja.


2
Zijn er vaker klachten, opmerkingen of reacties geweest van bedrijven over deze regelgeving?
SZW en EZ hebben eerder brieven ontvangen met vragen en opmerkingen over de regelgeving en de handhaving van dieselmotoremissies.


3
Is deze regelgeving een één op één vertaling van Europese richtlijnen? Is deze richtlijn direct vertaald in een Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB)? Of is deze vertaald in een eigen interne instructie van de Arbeidsinspectie?

De nationale regelgeving voor kankerverwekkende stoffen (in het Arbobesluit) is een 1:1 implementatie van de Europese regelgeving terzake. Basis voor de hieronder vallende stoffen en processen is de lijst van kankerverwekkende stoffen en processen. De lijst van Nederland/SZW is langer dan die van de EU. Reden is de destijds gemaakte en breed gedragen keuze om, vanwege het trage beoordelingstempo door de EU, ook nationale beoordelingen door de Gezondheidsraad te laten uitvoeren. Dieselmotoremissies (DME) is een voorbeeld van een nationaal beoordeelde stof en deze beoordeling leidde tot plaatsing van DME in 1995 op de SZW-lijst van kankerverwekkende stoffen. Bovendien wordt, ondanks dat er nog geen EU-classificatie is, DME internationaal ook als kankerverwekkend gezien. Veel landen eisen vanuit dit uitgangspunt maatregelen van bedrijven. De EU is bij haar raadpleging van sociale partners over de richtlijn 2004/37/EG (betreffende de bescherming van de werknemers tegen de risico's van blootstelling aan carcinogene of mutagene agentia op het werk), die twee jaar geleden is gestart, namelijk uitgegaan van de kankerverwekkendheid van DME. Ook de IARC (International Agency for Research on Cancer) heeft DME in 1988 als kankerverwekkend geclassificeerd.In de door de Arbeidsinspectie opgestelde en publiek (via Internet) toegankelijke interne instructie "Dieselmotoremissies (DME) in omsloten ruimten" zijn de uitgangspunten voor het handhavingsbeleid ten aanzien van dieselmotoremissies in binnenruimten opgenomen.


4
Gaat de Rijksoverheid deze regelgeving ook toepassen bij brandweer- of ambulancegarages? Moeten auto's daar eerst naar buiten worden geduwd? Of worden minuten kostbare tijd genomen voor de aan- en ontkoppeling van mobiele roetfilters?

De paraatheid van noodhulpdiensten staat voorop. Uit de risico-inventarisatie en -evaluatie moet blijken óf en op welke wijze er maatregelen getroffen moeten worden. Als eerste maatregel komt het vervangen van DME door een niet-kankerverwekkend alternatief. Als

3

dat technisch niet mogelijk is, is er een inspanningsverplichting om conform de stand van de techniek zodanige maatregelen te treffen dat de blootstelling zo laag mogelijk is.


5
Bent u bereid deze regelgeving aan te passen zodat bedrijven op een voor hun passende wijze de tijdelijke blootstelling aan uitlaatgassen kunnen verminderen?


6
Kan de Kamer een aangepaste regeling tegemoet zien die in overleg met het bedrijfsleven is opgesteld, voordat het debat in de Kamer in september 2006 plaatsvindt over vermindering van de inspectiedruk?

De regelgeving laat bedrijven de ruimte om op basis van de resultaten van de risico- inventarisatie en -evaluatie (RI&E) te kiezen voor een passende wijze om de blootstelling te voorkomen of te minimaliseren. De Arbeidsinspectie houdt in haar inspecties rekening met de specifieke bedrijfsomstandigheden die van belang zijn bij het verminderen van de DME ­blootstelling. Hiermee wordt in het kader van de handhaving maatwerk nagestreefd. Er is derhalve geen noodzaak de (uit de EU-afkomstige) regelgeving ten aanzien van dergelijke risicovolle stoffen aan te passen.


1) Eindhovens Dagblad, 6 juli 2006