Gemeente Eersel
Nieuwsberichten
04-09-2006
Centrumplan Eersel
Het centrum van Eersel gaat veranderen. Dat heeft u in diverse
krantenartikelen kunnen lezen. Waarom, zult u zich nu afvragen. Het
antwoord is omdat de Parel van de Kempen weer de glans verdient die
het afgelopen jaren langzaam verloren heeft. De Nieuwstraat staat door
de grote hoeveelheid autoverkeer onder druk, in het centrum is het
parkeren ongestructureerd en zorgt voor een negatieve belevingswaarde
van ons mooie centrum.
Om het centrum van Eersel weer op orde te krijgen heeft het college
dit 'Centrumplan Eersel' gedoopt.
De volgende vijf projecten vormen de bouwstenen voor het 'Centrumplan
Eersel':
· herinrichting omgeving gemeentehuis
· parkeervoorziening met natuurontwikkeling aan de oostzijde van de
Markt
· blauwe zone inrichting op een gedeelte van de Markt- Hint, gedeelte
Dijk en Nieuwstraat.
· vernieuwen straatmeubilair Markt - Hint
· herinrichting Nieuwstraat
Samenhang
Het sleutelen aan een dorp is een precaire aangelegenheid. Alles wat
je doet heeft direct effect, zowel in positieve als in negatieve zin.
Het doel is om in het centrum van Eersel een flinke kwaliteitsslag te
maken. Daarom is het van belang om er voor te zorgen dat er samenhang
tussen de voorgestelde projectmaatregelen bestaat. Het inpassen van
verkeersmaatregelen in een historische dorpskern vraagt om een
zorgvuldige aanpak. De identiteit van het dorp mag niet onder druk
komen te staan, maar moet zich juist op een positieve wijze kunnen
ontwikkelen. Alle centrumprojecten zijn er dan ook op gericht om de
dorpse kwaliteiten van Eersel maximaal te beschermen.
Parkeren
De automobilist die in Eersel wil komen winkelen, verblijven of werken
zal in de toekomst een grote keuze aan parkeermogelijkheden krijgen.
Deze parkeermogelijkheden zijn allemaal op een zorgvuldige wijze in de
omgeving ingepast. Iedere parkeermogelijkheid is afgestemd op de
directe omgeving. Het woon- werkklimaat, de verkeersveiligheid alsmede
de beeldkwaliteit van het centrum zal hierdoor verbeteren.
Hoe gaan we dat doen?
Op sommige plaatsen zal lang geparkeerd kunnen worden en op andere
plaatsen kan alleen kort geparkeerd worden, de zogenaamde blauwe zone.
De auto mag in het centrum alleen nog maar geparkeerd worden op
plaatsen die daar voor aangewezen worden. Hiervoor worden er op
verschillende plaatsen in het centrum nieuwe parkeerterreinen
aangelegd. Rondom het gemeentehuis komen ca. 165 parkeerplaatsen. Aan
de oostzijde van de Markt is een parkeerplaats gepland van ca. 60
parkeerplaatsen en aan de Nieuwstraat komen ca. 250 parkeerplaatsen.
Minder (vracht)verkeer
Een belangrijke verandering in het centrumplan is dat er minder auto-
en vrachtverkeer door het centrum en in het bijzonder door de
Nieuwstraat gaat rijden. Minder verkeer in de Nieuwstraat zal er voor
zorgen dat het leef- en winkelklimaat aanzienlijk verbeterd. Hierdoor
kan de Nieuwstraat zich ontwikkelen tot een kwalitatief hoogwaardige
winkelstraat die de concurrentie in de regio met vertrouwen tegemoet
kan zien.
Op dit moment rijden er dagelijks ca. 7000 motorvoertuigen door de
Nieuwstraat waarvan een substantieel deel bestaat uit forensenverkeer.
Meer dan de helft van het verkeer komt vanuit de Markt de Nieuwstraat
inrijden. Het forensenverkeer gebruikt de Markt en Nieuwstraat als
sluiproute en hoort in principe niet in de kern van Eersel thuis. Het
grote aantal verkeersbewegingen maakt de Nieuwstraat op dit moment tot
een van de gevaarlijkste straten van de gemeente.
Om het centrum van Eersel een nog aangenamer verblijfsklimaat te
geven, wil de gemeente het aantal verkeersbewegingen in de Nieuwstraat
met 50% terugbrengen tot maximaal 3500 motorvoertuigen per etmaal. Uit
een verkeerskundige studie, uitgevoerd door het adviesbureau DHV uit
Eindhoven, is gebleken dat indien een gedeelte van de Nieuwstraat
éénrichtingsverkeer wordt gemaakt, er maar liefst ca. 1800
motorvoertuigen minder door Eersel zullen gaan rijden. Dit is een zeer
belangrijk winstpunt voor de leefbaarheid van het centrum van Eersel.
De consequenties
Naast deze belangrijke winstpunten die bijdrage aan de leefbaarheid in
de Nieuwstraat, Markt- Hint en de Dijk, zijn er natuurlijk ook
verschuivingen te verwachten in de verkeersstromen.
Zo zal er in de nabije toekomst een verkeerstoename op de Dijk,
Postakker en Quackelaer plaatsvinden. Het totale verkeer in deze
straten blijft zodanig beperkt, dat deze binnen grenzen van de
toegestane verkeersfunctie van de Dijk, Postakker en Quackelaer zal
blijven en gezien de inrichting van de straten niet tot onveilige
situaties zal leiden.
Op de Dijk zullen ca 3.500 auto's per etmaal rijden, voor de Postakker
zal dit ca. 600 auto's per etmaal zijn en voor de Quackelaer zal dit
ca. 750 auto's per etmaal zijn.
Hier staat tegenover dat er in het centrum van Eersel 1800 minder
motorvoertuigen per etmaal zullen rijden.
Participatie
De plannen zijn op een interactieve wijze tot stand gekomen. Er is
gewerkt met klankbordgroepen. Wij willen de mensen die hieraan hebben
deelgenomen via deze weg nogmaals hartelijk bedanken voor hun inbreng.
De suggesties die we van de deelnemers hebben gekregen zijn zoveel
mogelijk meegenomen in onze plannen.
Voor alle belanghebbenden en geïnteresseerden wordt binnenkort een
informatieavond georganiseerd door de gemeente. Deze avond zal in de
Hint aangekondigd worden. Verder zal voor de inrichting van de
parkeertuin met natuurontwikkeling aan de oostzijde van de Markt een
nieuwe klankbordgroep worden geformeerd.
Voor vragen over een van de centrumprojecten kunt u contact opnemen
met de heer Hendriks van de gemeente Eersel, bereikbaar op het
telefoonnummer: 0497-531340.