Stichting lezen en schrijven

Landelijke campagne leer lezen en schrijven van start

Rotterdam, 4 september 2006
De landelijke campagne Leer lezen en schrijvenis vandaag gelanceerd in de Euromast in Rotterdam. De campagne is gericht op de 1,5 miljoen laaggeletterde mensen die Nederland telt. Doel is om deze mensen te motiveren een cursus lezen en schrijven te gaan volgen. De campagne is ontwikkeld door McCann-Erickson in opdracht van Stichting Lezen & Schrijven en zal te zien en te horen zijn op TV, radio, internet, posters, trams en vrachtwagens en in dagbladen en tijdschriften. Ook ging vandaag de Rotterdamse versie van de campagne van start, die onder andere te zien zal zijn op Roteb wagens en in de koopgoot.

De 1,5 miljoen laaggeletterden hebben zoveel moeite met lezen en schrijven dat zij niet volwaardig kunnen functioneren in de samenleving. Zij kunnen geen bijsluiters van medicijnen of een krant lezen, geen formulieren invullen. De ondertiteling bij een film gaat aan hen voorbij en zij kennen niet het plezier van het lezen van een boek. Eén miljoen van deze laaggeletterden komt uit Nederland, een half miljoen is van buitenlandse afkomst.

De bekendheid over dit probleem is nog laag. Uit onderzoek door TNS-NIPO in opdracht van CINOP, blijkt dat nog geen 10 procent van de bevolking spontaan aangeeft van dit probleem op de hoogte te zijn. Vandaag gaat tevens de Week van de Alfabetisering van start. De aanpak van laaggeletterdheid staat vanaf vandaag een week lang centraal met als doel een grotere bekendheid te verwerven.

De campagne Leer lezen en schrijvenis vanaf deze week ook te zien in Amsterdam, Haarlem, Schiedam, bij de Belastingdienst, op Schiphol en bij bedrijven als BP, Rabobank en van Gansewinkel. De campagne is zo opgezet dat naast de landelijke uitingen ook zoveel mogelijk scholen, gemeenten en bedrijven kunnen aanhaken. De campagne wordt meerdere jaren ingezet.

Margreet de Vries, directeur van Stichting Lezen & Schrijven: In de eerste plaats wil de stichting met de campagne bereiken dat veel meer mensen een cursus lezen en schrijven gaan volgen. Nu ligt dit aantal nog rond de 5.000 cursisten per jaar. Ook hoopt de stichting met de campagne te bereiken dat het onderwerp meer bekend zal worden, zodat het uit de taboesfeer komt. Daarmee wordt het voor laaggeletterden makkelijker om voor hun probleem uit te komen en hier iets aan te doen.
De campagne moet bijdragen aan het bereiken van de doelstelling van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). In het vorig jaar gelanceerde plan van A tot Z betrokken spreken de bewindspersonen van OCW de ambitie uit om het aantal cursisten uit te breiden naar 12.000 per jaar.

Centraal in deze campagne staan de persoonlijke en aangrijpende verhalen van voormalig laaggeletterden die optreden als Alfabetiseringsambassadeurs. Voor de mensen die de stap zetten om een cursus te gaan volgen betekent dit vaak veel meer dan alleen het aanpakken van hun taalachterstand: zij herwinnen hun zelfvertrouwen en hebben het gevoel weer mee te doen. In totaal treden ruim 30 Alfabetiseringsambassadeurs op. Zij dragen witte t-shirts met zwarte letters en beelden hiermee de kernboodschappen van de campagne uit.


Noot voor de redactie,