Rob Huff pakt tweede WTCC-overwinning voor Chevrolet in Brno
(9/4/2006)
Chevrolet-coureur Rob Huff scoorde vandaag zijn allereerste
WTCC-overwinning in Brno, komend vanaf een 24^e positie op de start
grid. Nooit eerder in de geschiedenis van het World Touring Car
Championship kwam een winnende coureur zover vanuit het achterveld.
Het bijzonder sterke optreden van Huff en Chevrolet op dit circuit
werd nog verder onderstreept door Alain Menu, die in Race 1 als zesde
finishte, en Nicola Larini, die als zevende eindigde in Race 2, komend
vanaf een 27^e startplek.
Wayne Brannon, Executive Director van Chevrolet Europe, was als
toeschouwer aanwezig bij de race in Brno en was uiterst content met
het resultaat. Toevalligerwijs was Brannon eerder dit seizoen ook
present in Brands Hatch, waar Alain Menu de allereerste
WTCC-overwinning van Chevrolet in de boeken zette. âHet gevecht van
Rob, komend vanaf een bijna laatste positie, om uiteindelijk de zege
te pakken, geeft blijk van de instelling van de mensen bij Chevrolet,
en ons totale merk,â verklaarde Brannon. âDeze overwinning is het
bewijs van de vastberadenheid en mogelijkheden die ons merk biedt. Rob
Huff deed vandaag precies datgene waar wij bij Chevrolet in geloven en
het vormt een juiste afspiegeling van de successen die ons merk
momenteel in de markt boekt. Racen behoort tenslotte tot het erfgoed
van Chevrolet, simpelweg omdat wij er niet bang voor zijn om de
confrontatie met onze concurrenten aan te gaan.â
Gisteren, aan het einde van de kwalificatie, werd zowel Huff als
Larini terug naar het achterveld verwezen als gevolg van een dubbele
straf voor het inhalen onder geel tijdens de kwalificatie en voor het
wisselen van een motor. Maar Huff was desondanks vol vertrouwen dat
hij in de punten kon eindigen, wetende wat slechts weinigen voor
aanvang van de race wisten: âTijdens mijn snelste kwalificatieronde
âliftteâ ik kort vanwege een gele-vlag-situatie, waardoor ik in die
sector tweetienden liet liggen,â lichtte Huff toe. âDat bleek ook
duidelijk uit de data, dus zonder die gele vlag had ik zonder
problemen op de eerste startrij gekwalificeerd. Zo goed is onze auto
hier.â
Alle drie de Chevrolet coureurs gingen er bij de start als een haas
vandaar, waarbij Alain na de eerste ronde op een zesde positie lag
(komend vanaf plek 9), Nicola op dat moment als 14^e doorkwam (vanaf
een 27^e positie) en Rob de finishlijn na de eerste ronde als 15^e
passeerde (komend vanaf plek 24). Terwijl Alain de concurrentie tot
aan de laatste ronde op strategische wijze achter zich hield, kroop
Rob langzaam door het veld naar voren. Hij lag 12^e in ronde 3, 11^e
in ronde 6 en 8^e in ronde 8. Huff handhaafde die achtste plek tot aan
de finish â goed voor een pole position plek in Race 2 â terwijl Menu
Coronel tegen het einde van de race liet passeren, waardoor Menu als
zevende over de eindstreep kwam en daarmee een plek naast Huff op de
eerste startrij van Race 2 veiligstelde.
Met voor het eerste twee Chevrolets op de eerste rij waren er bij de
finish van Race 1 in de pits alleen maar tevreden gezichten te
bespeuren in het Chevrolet-kamp. âHet viel allemaal mooi op zijn
plaats, nietwaar?â aldus een uitgelaten Huff. âDe auto was bijzonder
goed en ook de grip was prima voor elkaar; ik had ietwat last van
onderstuur, maar dat vormde geen probleem. Onze auto lijkt dit circuit
met zijn vloeiende lijnen goed te liggen. Natuurlijk werden we bij de
omhoog lopende delen geholpen door het feit dat we geen succesballast
aan boord hadden, maar desalniettemin denk ik dat mijn auto vandaag
één van de beste op de baan was. Vanaf het moment dat de lichten op
groen sprongen kon ik vrij gemakkelijk door het veld naar voren
rijden. Bocht 10 leek mijn favoriete bocht te zijn, omdat ik daar de
meeste autoâs heb ingehaald. Ik moet de mannen van RML dan ook
hartelijk bedanken voor het feit dat ze zoân superauto voor me gebouwd
hebben.â
Ook Menu reed een uitstekende race: âIk werd bij de start door een BMW
geraakt, waardoor ik met wat onderstuur te kampen kreeg, maar los
daarvan verliep het allemaal prima. Gedurende de eerste helft van de
race was het lastig om de anderen achter me te houden, maar in het
tweede gedeelte deed de auto het beter. Ik liet Coronel in de laatste
ronde bewust voorbij gaan, om zo een plek terug te vallen en als
zevende te finishen, een positie die resulteert in startplek op de
eerste rij in Race 2.â
De race van Nicola Larini verliep misschien niet zo succesvol als die
van de andere twee Chevrolet-coureurs, maar ook hij maakte maar liefst
16 posities goed. âMijn race ging behoorlijk goed, totdat één van de
Seats me naar buiten drukte toen ik hem passeerde. Terwijl ik bijna
spinde, wist Rob ons allebei in te halen. Vervolgens verloor ik
minimaal vier seconden achter één van de Hondaâs, wat me
uiteindelijk een potentiële negende positie aan de streep kostte.â
In Race 2 slaagde Huff helemaal in zijn opzet: degelijk van start gaan
en de race leiden vanaf het groene licht tot aan de streep, ondanks de
continue druk van regerend Wereldkampioen Andy Priaulx. Menu viel bij
de start een plek terug, maar werd vervolgens door Jorg Müller van de
baan gekegeld. Nicola Larini maakte ondertussen een hoop verloren
terrein goed en finishte uiteindelijk als zevende.
De volgende ronde van het WTCC 2006 wordt over drie weken verreden in
Istanbul.
BedrijfsautoRAI.nl
Open Lieverdedealer.nl in een nieuw venster
AutoRai