Innovatie staat bovenaan agenda CEO
Roland berger
- Persbericht -
Nederlandse CEO houdt hand nog op de knip
Roland Berger: innovatie bovenaan agenda CEO
Amsterdam, maandag 4 september 2006 - Innovatie staat de komende vijf jaar bovenaan de
agenda van de Europese CEO. Dit blijkt uit de vandaag verschenen CEO-survey van Roland
Berger Strategy Consultants die dit jaar voor het eerst is uitgevoerd.
Hoewel de Nederlandse CEO ook op de kosten blijft letten, is hij net als zijn Europese
collega momenteel vooral bezig met het vergroten van marktaandeel door het verbeteren van
met name productdesign, productkwaliteit en marketing.
De agenda van de chief executive officer (CEO) is cyclisch, zo laat de geschiedenis zien.
Na een periode waarbij kostenreductie de prioriteit heeft, volgt vaak een periode met een
focus op groei. Die periode is nu weer aangebroken. De afgelopen jaren stonden in het
teken van kostenreductie en corporate governance. Nu de grootste slagen aan de kostenkant
gemaakt zijn, verschuift de aandacht van de CEO's weer naar groei.
Hoogste prioriteit: een grotere punt van de taart
'De groei van de economie is echter nog te pril om er al volledig op te rekenen. Daarom
merk je dat de CEO's groei van het marktaandeel bovenaan hun agenda hebben staan: als de
taart als geheel niet groter wordt, moet je een grotere punt zien te bemachtigen.
Marktaandeel win je door goede productinnovaties en een goede marketingstrategie te
voeren,' aldus Arnoud van der Slot, Partner bij Roland Berger Strategy Consultants en
verantwoordelijk voor het onderzoek.
Het 'Angelsaksische model', dat zich vooral op de aandeelhouders richt, was de afgelopen
jaren ook populair onder de Europese CEO's. Als je kijkt naar de huidige topprioriteiten
van de CEO's en de werknemers- en consumentenorganisaties, zie je de klassieke
belangenverschillen dan ook nog duidelijk naar voren komen. De vraag is echter of die
klassieke verschillen ook in de komende jaren zo aanwezig zullen blijven. Mede om die
reden, heeft Roland Berger ook de werknemers- en consumentenorganisatie gevraagd naar hun
agenda voor de komende jaren. Wat blijkt is dat innovatie daar eveneens bovenaan staat.
Van der Slot: 'Natuurlijk willen consumenten naast innovatie ook value-for-money en
vinden werknemers het essentieel dat er in hen geïnvesteerd wordt. Wat dat betreft
zal er altijd sprake blijven van een gezonde spanning tussen de stakeholder-belangen.
Maar het is aardig om te zien dat zowel de CEO's, als de werknemersorganisaties en de
consumentenorganisaties innovatie de komende jaren bovenaan hun lijstje hebben. Ergens
ook niet vreemd, want innovatie biedt duidelijke voordelen voor alle partijen.'
Ons bin zunig
Dat specifiek de Nederlandse CEO nog even de hand op de knip houdt, is wellicht een teken
van onze nuchtere volksaard. 'De Nederlandse bestuursvoorzitter waait niet meteen met
iedere groeitrend mee en blijft op de lange termijn focussen. Dat lijkt ons een
verstandige strategie,' aldus Van der Slot. Een goede balans bewaren tussen enerzijds
groei en anderzijds de kostenkant, lijkt het strategisch adviesbureau op dit moment zeker
niet onverstandig.
De juiste koers
De resultaten van de survey bevestigen volgens Roland Berger ook dat de meeste CEO's het
eens zijn met de koers die de Europese (inclusief de Nederlandse) politiek momenteel
vaart. Van der Slot: 'Alle Europese CEO's zien innovatie blijkbaar verreweg als dé
strategie om concurrerend te kunnen blijven in een mondiale markt. Alleen innovatie kan
ons helpen om onze toegevoegde waarde hoog te houden, wat er weer voor zorgt dat ons
inkomstenpeil overeind blijft.'
Over het onderzoek
Roland Berger heeft voor dit onderzoek circa 45 CEO's van Europese bedrijven ondervraagd.
De bedrijven hebben een gezamenlijke waarde van meer dan 500 miljard euro en bieden met
elkaar aan ruim 1,6 miljoen mensen werk. De CEO's zijn gevraagd naar hun belangrijkste
aandachtsgebieden voor de komende vijf jaar. Daarnaast zijn ook andere stakeholders,
zoals vakbonden en consumentenbonden, in het onderzoek opgenomen.
Roland Berger Strategy Consultants
Roland Berger Strategy Consultants is een internationaal strategisch adviesbureau met ruim
1.700 medewerkers in 32 kantoren verspreid over 23 landen. In Europa behoort de firma tot
de top-3 van strategieadviseurs, wereldwijd tot de top-5. In het Nederlandse kantoor
werken ruim 50 mensen. Zie ook www.rolandberger.nl.