Buslijnen 111 en 114 vervangen door stationsbussen
Vooruitlopend op de vaststelling van de dienstregelingen van NS en BBA
Veluwe, informeren beide partijen vanaf 4 september 2006 hun reizigers
binnen de Stedendriehoek over de nieuwe vervoersmogelijkheden met de
komst van de vier nieuwe stations in Twello, Voorst/Empe, Apeldoorn
Osseveld en Apeldoorn De Maten. Door middel van posters, flyers en een
website onder de vlag van www.ovstedendriehoek.nl worden de reizigers
geinformeerd over de mogelijkheden per 10 december 2006.
Met ingang van 10 december 2006 voert NS een nieuwe dienstregeling in
en worden de vier nieuwe NS-stations in gebruik genomen. De stations
Apeldoorn Osseveld en Twello krijgen in de ochtend- en avondspits een
halfuursdienst. Tussen 10.00 en 15.00 uur en 19.00 en 23.00 uur rijdt
NS een uursdienst. De stations Voorst-Empe en Apeldoorn De Maten
krijgen een halfuursdienst. Naast de ingebruikname van de vier nieuwe
stations worden de buslijnen 111 (Apeldoorn Deventer) en 114
(Apeldoorn Zutphen) van vervoersbedrijf BBA vervangen door
stationsbussen. Dit zijn bussen die reizigers uit omliggende dorpen
zullen brengen naar en van de nieuwe stations. De stationsbussen
sluiten maximaal aan op de dienstregeling van de NS.
De voorlopige dienstregelingen vinden reizigers op de site
www.ovstedendriehoek.nl. Van zowel NS als de BBA wordt de definitieve
dienstregeling in oktober vastgesteld.
De vier stations verbeteren de ontsluiting van de Stedendriehoek
(Apeldoorn, Brummen, Deventer, Epe, Lochem, Voorst en Zutphen). Het
aantal inwoners in de regio Stedendriehoek groeit snel en de
economische bedrijvigheid neemt toe. Alleen al de plannen voor een
nieuw regionaal bedrijventerrein bij Apeldoorn, de bouw van duizenden
woningen in de nieuwe wijken Zuidbroek en Zonnehoeve in Apeldoorn en
Dumeco-De Veldjes in Twello zorgen voor een flinke toename van het
aantal reizigers. Verbetering van het openbaar vervoer is volgens
provincie en regiogemeenten van essentieel belang voor degenen die al
gebruik maken van trein en bus als aanvulling of als alternatief voor
de auto waardoor het onderliggend wegennet meer ontlast kan worden.
De regiogemeenten, Provincie Gelderland, ProRail, NS en BBA Veluwe
hebben de afgelopen jaren met betrekking tot de planvorming en de
uitvoering intensief samengewerkt. Als regio hebben gemeenten en
provincie zelf het initiatief genomen en besloten de financiering
geheel voor eigen rekening te nemen. De kosten van het totale project
Openbaar Vervoer Stedendriehoek bedragen circa 15 miljoen. Ongeveer
eenderde van de kosten worden betaald door de gemeenten Apeldoorn en
Voorst, tweederde door de provincie Gelderland. De provincie
Overijssel en de gemeenten Deventer en Zutphen ondersteunen tevens het
project met een financiële bijdrage.
Voor het laatst bijgewerkt op: 1-sep-2006 12:09
Gemeente Apeldoorn