Ingezonden persbericht

TT Circuit Assen media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors

2-9-2006; Betreft 2e Trainingsdag WK Superbike Assen 1-2-3 sept. 2006


WK Superbike: Troy Corser wéér Mr. Superpole

Tijdens de gewone trainingen wist Troy Corser weinig potten te breken, maar in de Superpole was hij iedereen te snel af en was daarmee bijna een volle seconde sneller dan zijn snelste tijd uit de trainingen. Troy Corser kwam van plaats 9 in de trainingen en verbaasde vriend en vijand met zijn perfecte optreden op de Corona Suzuki. Nitro Nori Haga (Banc Santander Yamaha) klom van een 5e plaats in de tijdtrainingen met een uiterst snelle opening op het nieuwe gedeelte van het TT Circuit naar de 2e plaats, nog voor landgenoot Yukio Kagayama (Corona-Suzuki). Grote verliezers waren Bayliss, die in alle trainingen de snelste was, maar na een 'slide' terugviel naar de 4e plaats, nog wel op de eerste startrij. Ook James Toseland verspeelde veel terrein, door van de 2e naar de 7e startpositie op de grid terug te vallen, na een paar vervaarlijke speed-wobbles.

Al met al beloven het twee uiterst spannende Superbike races te worden zondagmiddag, waarbij de Top 10 binnen één seconde staat. Nederlander Harry van Beek (Motoport Den Bosch-Suzuki) kwalificeerde zich wel, zei het als laatste, op een seconde van Kurtis Roberts, zoon van!

WK Supersport: Charpentier behoudt eerste plaats, Veneman en Vos zakken iets terug

De beslissende kwalificatie van de WK Supersportklasse werd gelukkig op een droge baan verreden, net als alle SBK-trainingen dit weekeinde. In de openingsfase veranderde er niet veel ten opzichte van de tijden van gisteren maar maakte WK leider Kevin Curtain duidelijk dat zijn tijd van vrijdag geen misser was. Sebastien Charpentier bleef weliswaar op de 'Pole' staan, maar op 0,1 seconde volgt Curtain, met wie hij op een gedeelde eerste plaats in de WK-stand prijkt, met nog 4 races voor de boeg. Curtain en teammaat Broc Parkes gingen echter in de slotfase van de training onderuit. Parkes met een fikse buiteling en Curtain met een schuiver. Dat bezorgde het Yamaha team veel werk voor de racedag, terwijl het Nederlandse Ten Kate Honda team voor eigen publiek goed voor de dag komt met de 'pole' van hun Franse rijder Charpentier, de regerend wereldkampioen. Barry Veneman zakte van zijn 4e plaats op vrijdag terug naar de 7e plaats na 4 trainingssessies.

Barry Veneman op tweede startrij

Vandaag heeft Hoegee Suzuki Racing de tweede en beslissende kwalificatie gereden voor het WK Supersport kampioenschap op het circuit van Assen. Barry Veneman en Kai Børre Andersen kwalificeerde zich uiteindelijk uitstekend op de tweede startrij met een respectievelijk een zevende en zesde positie. Barry Veneman (1:42,559 - 7e positie): "Ik ben erg blij dat ik vanaf de tweede startrij kan vertrekken hier op mijn thuis circuit. Na Valencia heb ik niet meer op de tweede startrij gekwalificeerd en omdat het nu hier in Assen weer gelukt is ben ik erg tevreden. Eerlijk gezegd ging het vanmiddag in de kwalificatie niet zo goed als gisteren. Gisteren was ik erg gefocust op een goede rondetijd. Natuurlijk was ik dat vandaag ook maar ik miste wat scherpte. Gisteren sta je op de eerste startrij en dan wil je die behouden. In dat geval is het helaas niet gelukt maar de tweede rij is een erg goede uitgangspositie. Nu afwachten wat het weer gaat doen morgen tijdens de race. Mij maakt het niet zoveel uit of het nu gaat regenen of droog blijft, morgen wil ik gewoon minimaal in de top 10 rijden."

Arie Vos kwam zaterdagmorgen hard ten val in de Ramshoek. Daarbij vloog zijn Honda diverse keren over de kop en na de crash in brand. Er was slechts een smeulend restant over van zijn kostbare machine, toen Arie zelf gelukkig nagenoeg ongedeerd weer was opgeklauterd en zijn machine opzocht. Ogenschijnlijk onverschrokken stapte hij 's middags weer op zijn Honda, maar kwam niet aan zijn tijd van vrijdag. Zijn A-motor, met de beste specificaties en afstellingen voor het circuit van Assen was bij de crash verloren gegaan en op zijn 2e machine kwam hij net wat tijd te kort voor de beste set-up. Arie zakte daarmee van de 6e naar de 13e startplaats op rij 4.

Joan Veijer moest lijdzaam toezien dat zijn ronde van 1.44 hem niet verder dan de 28e plaats brengt.

Quote Jarno van der Marel (1:45,862 - 19e positie):

"Het ging vandaag stukken beter en we hebben grote stappen gemaakt met de set-up van de vering. We hebben dit weekend echt elke minuut van de training nodig gehad om een goede set-up te vinden. Het is nog niet ideaal want ik mis nog grip bij het uitkomen van de bochten. Hieraan zal vanavond aan gewerkt worden en dan zal het morgen een stuk beter moeten zijn. We hebben morgen nog een warm up van 10 minuten en dan moeten we de set-up toch wel goed voor elkaar hebben. Met deze Suzuki GSX-R750 kan ik heel goed starten en dat voordeel heb ik zeker op de 1000cc motoren. Het ziet ernaar uit dat er morgen in de regen wordt gereden en dan denk ik zeker voordeel te hebben van deze GSX-R750."

Superstock 1000

De eerste echte Nederlandse deelnemer vinden we helaas een heel stuk verder, namelijk pas op de 30e plaats.Daar is Leon Bovee van het Piet Geluk Racing Team terechtgekomen nadat hij 0,135 sec. van zijn tijd had weten af te rijden. Allard Kerkhoven wist meer van zijn snelste tijd van gisteren af te halen, meer dan een seconden zelfs, maar zakte toch nog een plaatsje naar P31.

EK Superstock 600: Canepa pakt pole, eerste startrij voor Ten Napel

De Nederlandse racefans hebben wat om naar uit te kijken, want er staat in ieder geval een Nederlander op de eerste startrij in een van de klassen van het bijprogramma van het WK Superbike.

Na de dertig minuten durende training was het uiteindelijk Nicolo Canepa die de pole wist te bemachtigen maar Roy Ten Napel, goed voor een vierde startplaats, wist zich nog flink te bemoeien met de strijd om de snelste tijd maar moest uiteindelijk toch nog Canepa, Xavier Simeon en Davide Giugliano voor zich dulden.

Ronald ter Braake vinden we aan het einde van de tweede startrij terug. 'Braakie' wist er een achtste tijd uit te persen. De volgende Nederlander is Nigel Walraven die een tiende tijd wist te noteren. So far so good dus voor onze landgenoten. Ook Lennart van Houwelingen zit er naar verhouding met de andere races nog goed bij. Hij zal echter niet helemaal tevreden zijn want hij is vergeleken met gisteren wel een paar plaatsen gedaald en mag nu vanaf de 15e plaats aan zijn race beginnen maar heeft dus wel zicht op punten. Sam van Rens en Marcel van Nieuwenhuizen vinden we iets verderop op een respectievelijke 20e en 22e plaats.

Roy Ten Napel wist de beste Nederlandse startpositie op te eisen in de Superstock 600. Ten Napel vertelde dat hij het tempo van Canepa goed kon volgen en een aantal maal zelfs de snelste tijd wist te noteren maar toen het er op aan kwam lukte het net niet. Een van de redenen was de verminderde grip van de achterband. Het team had gisteren al een achterband gemonteerd vanwege de grote kans op regen vandaag en doordat er maar ene beperkt aantal banden per raceweekend beschikbaar zijn lukt dat vandaag niet meer. Roy denkt dat een podium in de race morgen lastig zal worden maar hij gaat er in ieder geval voor en hoopt de race uit te kunnen rijden en niet zoals vorig jaar onderuit te gaan.

Lennart van Houwelingen was toch wel wat teleurgesteld. Houtje was wat posities gezakt vergeleken met de vorige dag en gaf als voornaamste oorzaak dat de motor minder grip had. Na wat aanpassingen bleek het erger te worden waardoor de Hardinxvelder zijn tijd in dat halve uur tot zijn teleurstelling niet meer wist te verbeteren. Zijn trainingsprestatie is in ieder geval beter dan de meeste races eerder dit seizoen dus hij hoopt er morgen nog wat van te kunnen maken.

Nigel Walraven: "Een tiende plaats is super ik moet mijn team bedanken Raymond en Mar Schouten hebben mij echt geholpen om mijn concentratie op het rijden te kunnen houden. Ik heb ervaren mensen om mij heen die weten waar het om draait, juist tijdens deze weekeinden is het plezier in het rijden heel belangrijk. Natuurlijk zal ik morgen wel iets nerveuzer worden maar als het zo door gaat als het de afgelopen twee dagen is gegaan moet een puntje er zeker inzitten. Dat lijkt misschien een bescheiden prognose vanaf een tiende startpositie. Maar de eerste elf coureurs rijden binnen 1 seconde, het gaat om details ik loop het hele weekeinde al met een glimlach van oor tot oor, en zo hoop ik hier mogen ook de baan te verlaten. Het resultaat is eigenlijk nu niet iets waar ik mij druk om maak, als ik me blijf voelen zoals ik mij nu voel komt het resultaat ook wel goed."

Allard Kerkhoven: "Assen loopt dit jaar nog steeds niet. Ik heb vandaag wel mijn allersnelste ronde op dit circuit gereden maar ik ben verre van tevreden. De seconde die ik heb gewonnen ten opzichte van gisteren is leuk maar de andere coureurs wachten zeker niet op mij, de kans op punten morgen is erg klein. Ook de voorspelling van het weer voor morgen werkt niet in mijn voordeel, het enige waar ik mij op wil richten is dat het verschil in rondetijd met de leiders nooit meer wordt dan 3 seconden. Het is echt jammer, we krijgen morgen 40 gasten maar tot nu toe loopt het nog niet. We zullen vanavond nog wel proberen om iets te veranderen, misschien krijg ik dan een ander gevoel en gaat het beter tijdens de wedstrijd dan het tot nu toe dit weekeinde is gegaan maar ik moet niet zeuren, ik moet gewoon gas geven."

Leon Bovee: "De Crash van gisteren werkt erg na. Bochten naar rechts zijn moeilijk omdat ik dan druk op mijn pijnlijke been moet zetten, compenseren met mijn armen is lastig ik pomp van nature mijn armen al snel op en dus doe ik normaalgesproken juist daarom veel met mijn benen. Ik heb morgen één kans en dat is knallen bij de start en dan hoop ik dat ik aansluiting kan houden bij de juiste groep. Vooraf had ik gehoopt op een positie bij de eerste 15 maar dat zal heel moeilijk worden nu. Een plek bij de eerste twintig zal nu al lastig worden maar daar hoop ik wel een beetje op."

De volledige uitslagen vindt u op www.worldsbk.com onder de button RESULTS.

****************