Kentucky fried chicken
'Eating with all your senses': het nieuwe restaurantconcept van kfc
Amsterdam - Zaterdag 2 september opent Kentucky Fried Chicken (KFC) een nieuw
restaurantconcept op de Foodstrip in Amsterdam Zuidoost. Een uitgebreid onderzoek naar de
veranderende eetcultuur in Nederland vormde de inspiratie voor dit innovatieve restaurant.
Twee trends vallen op: 'eating where and whenever' en 'eating with all your senses'. Deze
unieke locatie tussen bedrijventerrein en snelweg komt tegemoet aan de veranderende
eetgewoontes van de hedendaagse consument. Op de Foodstrip onderscheidt KFC zich met een
restaurantconcept gebaseerd op 'eating with all your senses'. Unieke en vers bereide
kipgerechten in een omgeving met personal entertainment naar keuze. Het interieurontwerp
staat model voor de nieuw te openen KFC restaurants in komende jaren in Nederland.
'Eating where and whenever'
Uit het onderzoek blijkt dat 'eating where and whenever' het sleutelwoord is voor
consumenten. Dat betekent dus ook eten tijdens en onderweg van en naar het werk. De
Foodstrip bevindt zich op bedrijvenpark Amsterdam Zuidoost, waar zo'n 50.000 mensen
werken die dagelijks lunchen en van en naar hun werk reizen. Gemeente Amsterdam,
initiatiefnemer van de Foodstrip, wilde een locatie geïnspireerd op Amerikaanse
eetboulevards met een gevarieerd menuaanbod. De aanwezigheid van een KFC restaurant met
drive-thru is dan vanzelfsprekend voor een van origine Amerikaans merk dat wereldwijd
vooruit loopt op trends op het gebied van 'real food fast' zoals KFC haar menuaanbod
kenmerkt.
Eating with all your senses
Op de Foodstrip onderscheidt KFC zich met een restaurantconcept gebaseerd op 'eating with
all your senses'. Het onderzoek toont aan dat de beleving eromheen net zo belangrijk is
als de maaltijd zelf. KFC stelde de kwaliteit, versheid en smaak van haar producten al
centraal met de filosofie 'real food-fast'. De kip wordt namelijk vers geleverd en ter
plekke gemarineerd, gepaneerd en vers bereid.
Het innovatieve restaurantconcept maakt elk bezoek tot een echte beleving. Het opvallende
pand is ontworpen door Desarc Designer en Architecten in samenwerking met Stars Design en
toont op verzoek van de initiatiefnemer een futuristische weergave van het merk. Het is
opgebouwd uit KFC-producten: de KFC Bucket, de Avalanche ijsbeker, een Milkshake en de
Twister. In het interieur zijn voor iedere gelegenheid verschillende settings
gecreëerd: een 'on the go zone' met statafels, een business lounge met fauteuils,
een leeshoek, een kinderspeelhoek en een gamezone.
Ook is er gezorgd voor entertainment naar keuze voor alle bezoekers:
- Gratis toegang tot wireless internet om te kunnen werken, surfen en gamen met een laptop
of PDA
- Nintendo DS lite gaming unit om gratis de nieuwste games ook online te spelen
- Instore TV met een eigen KFC channel met non-stop music, sportbloopers en eventkalender
- Het menuboard TV programma met een kijkje in de keuken van KFC
Doorwerken op de laptop, een meeting in de business lounge, languit aan de leestafel of
genieten van entertainment zoals een game of de nieuwste clips; de bezoeker bepaalt zijn
eigen experience.
Eric Voges, Marketing Director KFC: 'Als merk staan we voor de freshest ideas in fast
food. Dat hebben we doorgevoerd in dit restaurantconcept dat naar meer locaties wordt
uitgebouwd. Zo speel je wellicht in de toekomst, terwijl je met je vrienden een Bucket
met kip deelt, in ons restaurant op de Foodstrip een Nintendo game tegen een gamer in ons
restaurant in Breda. Of geniet je van een Twister terwijl je de nieuwste hits op je
telefoon downloadt.'
Groeistrategie KFC
KFC wil een belangrijke plaats innemen in het hoofd van de consument als het gaat om 'real
food fast'. In de jaren zeventig kwam de keten naar Nederland. Sinds 2000 is het aantal
restaurants gegroeid van 5 naar 25 vestigingen en het doel is uitbreiden naar meer dan
100 vestigingen in de komende jaren.
De grand opening van KFC Foodstrip met activiteiten voor jong en oud vindt plaats op 2
september 2006.
Over KFC
Colonel Harland Sanders (oprichter van KFC) bereidde al in 1939 het geheime recept voor
zijn 'crispy chicken'. Inmiddels worden met dit recept vele knapperige en verse
kipvariaties bereid, variërend van vleugels tot burgers en wraps. In de jaren
zeventig kwam de keten naar Nederland en anno 2006 zijn er inclusief de Foodstrip 25
restaurants. KFC is onderdeel van Yum! Brands Inc., waar ook Taco Bell en Pizza Hut onder
vallen. Yum! is met meer dan 54.000 restaurants in meer dan 100 landen het grootste
restaurantconcern ter wereld. KFC heeft wereldwijd meer dan 13.000 restaurants.