Deelgemeente Feijenoord Rotterdam
Laanmanagers Boulevard Zuid hameren op samenwerking
Minder leegstand, aanpak buitenruimte en gezamenlijke promotie
De leegstand terugdringen, het winkelaanbod aantrekkelijker en
gevarieerder maken, de buitenruimte en de gevels verder opknappen en
een gezamenlijke promotie. Met die doelstellingen zijn Farid Darkaoui
en Abdel El Bouchibti (van Bureau Zaken Expert) in opdracht van de
deelgemeente Feijenoord op 1 april begonnen als laanmanagers op de
Boulevard Zuid. Beiden zijn vol ambities en hameren op samenwerking.
We moeten het samen doen, met de ondernemers, de vastgoedeigenaren, de
deelgemeente en het OBR, aldus Farid.
Farid en Abdel hebben hun eerste doelstelling, het terugdringen van de
leegstand, voortvarend opgepakt. Eind 2007 moet in vijftien
leegstaande panden een gezonde onderneming zijn gevestigd, zegt Farid.
We hebben nu al vijf ondernemers geselecteerd en zijn met nog twintig
kandidaten in gesprek. Die doelstelling gaan we dit jaar dus al halen.
Farid en Abdel letten bij de selectie niet alleen op de
financieel-economische kansen van een onderneming, maar bijvoorbeeld
ook op het bedrijfstype. We willen niet de zoveelste belwinkel, legt
Abdel uit. Er moet variatie zijn. Dat maakt de Boulevard
aantrekkelijk. Mede daarom mikken we op minimaal vijf winkels met een
klantenkring die verder reikt dan de omgeving van deze winkelstraten.
Opknappen buitenruimte en gevels
Voor het verder opknappen van de buitenruimte en de gevels, hun tweede
doelstelling, werken Farid en Abdel aan een plan van aanpak dat zij
binnenkort willen gaan uitvoeren. We denken onder meer aan maatregelen
als het schoonhouden van de luifels, het verwijderen van graffiti, het
sneller vervangen van kapotte afvalbakken en straattegels,
gevelrenovatie en nog veel meer, zegt Farid. Hoe dit soort maatregelen
betaald moet worden? Uit het Boulevardfonds. Daarin worden de
OZB-afdrachten van de ondernemers gestort. Hun belastinggeld vloeit
dus rechtstreeks terug naar hun eigen omgeving.
Boulevard Zuid als merk
Met de derde doelstelling, de Boulevard als één winkelgebied en als
een merk promoten, zijn de laanmanagers inmiddels ook volop bezig. Ook
daar maken we een plan voor dat wij binnenkort gaan uitvoeren, zegt
Abdel. En wederom doen we dat niet alleen. We willen graag met de
ondernemers en de andere partijen in gesprek om ook hun ideeën te
horen. Toch hebben beide laanmanagers wel bepaalde gedachten. Farid:
Wij vinden dat de Boulevard een eigen identiteit moet krijgen. Dat kan
onder meer via een eigen huisstijl, een eigen website en overal
dezelfde banieren. Als de Boulevard maar herkenbaar wordt.
Eén gezamenlijk product ís er al: het Boulevard Zuid Magazine. Dat is
in juni voor het eerst uitgebracht, in een oplage van 50.000.
Boulevard Lounge
Om de ondernemers te organiseren en de samenhang binnen het
winkelgebied te versterken, gaan Farid en Abdel elke drie maanden een
Boulevard Lounge organiseren. Dat moeten bijeenkomsten zijn over
actuele themas, waar ondernemers, eigenaren, dagelijks bestuurders,
wethouders en ook bewoners welkom zijn, aldus Farid. Met lekker eten
en drinken. De eerste Boulevard Lounge is op 7 september. De locatie
is nog niet bekend.
Vanaf 2 september een eigen Boulevardwinkel
Farid Darkaoui en Abdel El Bouchibti werken voor het bureau Zaken
Expert, dat veel ervaring heeft met het stimuleren en verbeteren van
winkelgebieden. Behalve op de Boulevard Zuid voeren zij in opdracht
van de deelgemeente Feijenoord succesvol laanmanagement op de
Strevelsweg. Vanaf zaterdag 2 september hebben Farid en Abdel een
eigen uitvalsbasis op de Boulevard. Op die dag gaat aan de
Beijerlandselaan 34 de Boulevardwinkel open. Winkeliers, eigenaren en
bewoners kunnen daar dan gewoon binnenlopen met vragen en ideeën. En
wie nu al vragen heeft, kan mailen (info@zakenexpert.nl) of bellen
(010-4136526 / 0643755965)
(Uit: Nieuwsbrief Ondernemen in Feijenoord, juli 2006)