Deelgemeente Feijenoord Rotterdam

Laanmanagers Boulevard Zuid hameren op samenwerking

Minder leegstand, aanpak buitenruimte en gezamenlijke promotie

De leegstand terugdringen, het winkelaanbod aantrekkelijker en gevarieerder maken, de buitenruimte en de gevels verder opknappen en een gezamenlijke promotie. Met die doelstellingen zijn Farid Darkaoui en Abdel El Bouchibti (van Bureau Zaken Expert) in opdracht van de deelgemeente Feijenoord op 1 april begonnen als laanmanagers op de Boulevard Zuid. Beiden zijn vol ambities en hameren op samenwerking. We moeten het samen doen, met de ondernemers, de vastgoedeigenaren, de deelgemeente en het OBR, aldus Farid.

Farid en Abdel hebben hun eerste doelstelling, het terugdringen van de leegstand, voortvarend opgepakt. Eind 2007 moet in vijftien leegstaande panden een gezonde onderneming zijn gevestigd, zegt Farid. We hebben nu al vijf ondernemers geselecteerd en zijn met nog twintig kandidaten in gesprek. Die doelstelling gaan we dit jaar dus al halen. Farid en Abdel letten bij de selectie niet alleen op de financieel-economische kansen van een onderneming, maar bijvoorbeeld ook op het bedrijfstype. We willen niet de zoveelste belwinkel, legt Abdel uit. Er moet variatie zijn. Dat maakt de Boulevard aantrekkelijk. Mede daarom mikken we op minimaal vijf winkels met een klantenkring die verder reikt dan de omgeving van deze winkelstraten.

Opknappen buitenruimte en gevels
Voor het verder opknappen van de buitenruimte en de gevels, hun tweede doelstelling, werken Farid en Abdel aan een plan van aanpak dat zij binnenkort willen gaan uitvoeren. We denken onder meer aan maatregelen als het schoonhouden van de luifels, het verwijderen van graffiti, het sneller vervangen van kapotte afvalbakken en straattegels, gevelrenovatie en nog veel meer, zegt Farid. Hoe dit soort maatregelen betaald moet worden? Uit het Boulevardfonds. Daarin worden de OZB-afdrachten van de ondernemers gestort. Hun belastinggeld vloeit dus rechtstreeks terug naar hun eigen omgeving.

Boulevard Zuid als merk
Met de derde doelstelling, de Boulevard als één winkelgebied en als een merk promoten, zijn de laanmanagers inmiddels ook volop bezig. Ook daar maken we een plan voor dat wij binnenkort gaan uitvoeren, zegt Abdel. En wederom doen we dat niet alleen. We willen graag met de ondernemers en de andere partijen in gesprek om ook hun ideeën te horen. Toch hebben beide laanmanagers wel bepaalde gedachten. Farid: Wij vinden dat de Boulevard een eigen identiteit moet krijgen. Dat kan onder meer via een eigen huisstijl, een eigen website en overal dezelfde banieren. Als de Boulevard maar herkenbaar wordt. Eén gezamenlijk product ís er al: het Boulevard Zuid Magazine. Dat is in juni voor het eerst uitgebracht, in een oplage van 50.000.

Boulevard Lounge
Om de ondernemers te organiseren en de samenhang binnen het winkelgebied te versterken, gaan Farid en Abdel elke drie maanden een Boulevard Lounge organiseren. Dat moeten bijeenkomsten zijn over actuele themas, waar ondernemers, eigenaren, dagelijks bestuurders, wethouders en ook bewoners welkom zijn, aldus Farid. Met lekker eten en drinken. De eerste Boulevard Lounge is op 7 september. De locatie is nog niet bekend.

Vanaf 2 september een eigen Boulevardwinkel
Farid Darkaoui en Abdel El Bouchibti werken voor het bureau Zaken Expert, dat veel ervaring heeft met het stimuleren en verbeteren van winkelgebieden. Behalve op de Boulevard Zuid voeren zij in opdracht van de deelgemeente Feijenoord succesvol laanmanagement op de Strevelsweg. Vanaf zaterdag 2 september hebben Farid en Abdel een eigen uitvalsbasis op de Boulevard. Op die dag gaat aan de Beijerlandselaan 34 de Boulevardwinkel open. Winkeliers, eigenaren en bewoners kunnen daar dan gewoon binnenlopen met vragen en ideeën. En wie nu al vragen heeft, kan mailen (info@zakenexpert.nl) of bellen (010-4136526 / 0643755965)

(Uit: Nieuwsbrief Ondernemen in Feijenoord, juli 2006)