Ingezonden persbericht
---
TT Circuit Assen media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors
1-9-2006; Betreft 1e Trainingsdag WK Superbike Assen 1-2-3 sept. 2006
(Uitslagen van de ONK-races, copyright vrij beeldmateriaal en de High Resolution foto's van bijgevoegde thumbnails kunt u downloaden van www.tt-assen.com onder de button Pers-Press, of rechtstreeks vanaf de directe link http://www.tt-assen.com/cms/Press-Pers-965.html)
WK LEIDER TROY BAYLISS NAAR VOORLOPIGE 'POLE'
Lang was het een relatief kalme eerste sessie in de Superbike categorie waarbij Troy Bayliss en Alex Barros net als in de vrije ochtendsessie de strijd onderling leken te bepalen. Het is misschien wat vroeg om over de verrassing van Assen te spreken maar Lorenzo Lanzi lijkt het licht te hebben gezien in de kathedraal van de motorsport want ondanks het feit dat hij teamgenoot is van de leider in de tussenstand voor het wereldkampioenschap Troy Bayliss heeft Lanzi tot nu toe zeker niet de sterke prestaties geleverd waar voorafgaande aan het seizoen op werd gehoopt. Wellicht is het weer tijd voor contractbesprekingen.
Ook Michel Fabrizio op de derde positie mag, ondanks zijn goede prestaties op Brno, een verrassing worden genoemd. achter de twee fabrieks Ducati's, is hij de eerste van drie Honda's. Fabrizio wordt gevolgd door James Toseland en Alex Barros, die zijn hoge tempo van het begin van de sessie niet helemaal kon vasthouden. Andrew Pitt heeft de voorlopige zesde positie in handen voor de eerste Suzuki van het startveld die niet wordt bestuurd door Troy Corser maar door Yukio Kagayama. Troy Corser zelf bezet pas de twaalfde positie achter Ruben Xaus, Noriyuki Haga, Karl Muggeridge en Régis Laconi. De nog regerend wereldkampioen Troy Corser wist wel Chris Walker, Fonsi Nieto en Pierfrancesco Chili achter zich te houden, als het morgen gaat regenen, waar overigens maar een kleine kans op is, dan is Sebastien Gimbert de laatste coureur die mag starten tijdens de Superpole.
Harry van Beek kon helaas geen potten breken. Hij wist zich vandaag te kwalificeren maar was wel de allerlaatste achter de nog tegenvallende Kurtis Roberts. Voor de Petronassen, die hun laatste paar races rijden, lijkt de nieuwe lay-out van het circuit hen ook geen windeieren te leggen. Steve Martin is de snelste van de twee op de voorlopig 22e stek terwijl Craig Jones pas op de 26e plek bivakkeert voor de eerder genoemde Kurtis Roberts.
(Bron: www.racesport.nl)
TOPPRESTATIES NEDERLANDERS: BARRY VENEMAN 4E EN ARIE VOS 6E
De racefans beleefden een zinderende 1e kwalificatie van de WK Supersportklasse op Assen. Met mogelijk regen op de zaterdag kan deze droge training wel eens bepalend zijn voor de startopstelling. Na 7 minuten staat Parkes op een met 1'43.0 Meteen dus al 3 tiende seconde sneller dan de snelste tijd van Veneman in de vrije training. Veneman blijft wel snelste Nederlander met een keurige vierde plaats. Vos (15e) en Vijer moeten nog opwarmen. Na 14 minuten komt Charpentier met een snelle ronde naar voren. In de 2e sectie van de nieuwe baan (het oude deel dus) blijkt hij erg snel. 1'42.33. Meteen komt hij binnen en er worden veel gegevens uitgewisseld met het team ondersteund door hevige handgebaren. De bandenspanning wordt (zoals altijd) gecontroleerd, het zweet wordt uit de ogen geveegd en er wordt gedronken. Katsuaki Fujiwara is er ook weer bij. Hij heeft na zijn lange stop gewenningsproblemen en de vering wordt herhaaldelijk bijgesteld. Teamgenoot Tiberio heeft het ritme te pakken en zit constant in de top 10. Met een kwartier te gaan zijn veel coureurs binnen. Ook Veneman en teamgenoot Andersen. Bij Veneman zijn er problemen aan de voorzijde en er wordt driftig gesleuteld. Ondertussen komt er ook brandstof in de tank. Team Suzuki communiceert nog altijd als enige met een draadloze headset.
Even verderop staat ook Curtain in de box. De helm is af want er moet veel gepraat worden. Het gaat niet goed met Kevin in tegenstelling tot Parkes. Brock komt namelijk weer terug met een snelste tijd. Met minder dan 10 minuten te gaan en het wordt druk. Dit komt ook doordat de SBK motoren in diverse boxen en daarbuiten worden warmgedraaid.
Nog 6 minuten, Charpentier is binnen en krijgt de laatste instructies, kort en krachtig, van Ronald ten Kate. Er wordt een zachtere compound voor en achter gemonteerd en er is veel bedrijvigheid. Jamie (de broer van Karl Muggeridge) rent zich de benen onder het lijf vandaan. Hij helpt bij zowel Kenan als Sebastian. Niels zorgt er voor dat Charpentier weer (net) op tijd weg is voor nog 2 'flying laps'.
De tijd tikt weg, Duterne crashed bij post 6. Andersen staat ineens 3e met de Suzuki (!) Verbazing alom. Dan komt Charpentier -0,007 sec. eerste sectie.. -0,54 sec. tweede sectie ! Voorzichtige vreugde en opgelatenheid. Klabam! Met 1.41.9 duikt Charpentier als eerste en enige onder de 1.42 ! hij verpulverd de tijd van Parkes en geeft het hele veld, en vooral Curtain het nakijken. De toon is gezet. Het begint te druppelen.
(Bron: www.racesport.nl)
Voorlopige eerste startrij voor Hoegee Suzuki Racing in Assen
01/09/2006 - Vandaag zijn de eerste trainingen verreden op het TT circuit van Assen voor het WK Supersport kampioenschap en de FIM Cup 1000. Barry Veneman en Kai Børre Andersen wisten zich tijdens de eerste kwalificatie op de eerste startrij te kwalificeren met respectievelijk een vierde en derde positie. Jarno van der Marel wist de eerste trainingsdag af te sluiten, met de Suzuki GSX-R750, op een voorlopige 22e positie.
Vanochtend wist Barry Veneman in de vrije training naar de eerste positie te rijden. Veneman maakte gebruik van zijn ervaring van de eerder verreden wedstrijden op Assen en reed een goede tijd waardoor hij de snelste van de ochtend training was. Kai Børre Andersen liet ook zien dat hij eerder op het circuit van Assen dit jaar had gereden door de achtste positie voor zich op te eisen.
Deze goede lijn werd in de belangrijke kwalificatie vast gehouden en Veneman wist zich naar de vierde positie te rijden waardoor Veneman op de voorlopige eerste startrij staat. Andersen deed het iets beter, namelijk 0,005 seconden, dan Veneman en staat op de voorlopige derde startpositie. Veneman en Andersen reden veel samen tijdens de kwalificaties waardoor ze zich aan elkaar konden optrekken. In de snelste ronde van beide rijders profiteerde Andersen van de slipstream van Veneman waardoor Andersen net een iets sneller tijd wist te realiseren.
Quote Barry Veneman (1:42,559 - 4e positie): "Ik ben erg blij dat we nu eindelijk kunnen laten zien waar het team toe in staat is. We hebben natuurlijk al twee keer gereden hier op het circuit van Assen dit jaar en daarvan plukken we nu de vruchten. Ik had vandaag een goed gevoel en het hielp mentaal ook zeker dat ik vanochtend naar de eerste tijd reed. De set-up van de motor is goed en qua banden weten we ook welke we gaan gebruiken. De rondetijd welke ik in de kwalificatie vandaag reed is ruim een seconde sneller dan de tijd welke ik eerder dit jaar gereden heb tijdens het Nederlands Kampioenschap. Ik ben daarover zeer tevreden en ik hoop dat we morgen het eerste startrij kunnen vasthouden."
Quote: WK Superstock 1000 - Jarno van der Marel (1:47,223 - 22e positie):
"Het ging vandaag niet zoals ik wilde. We hebben beide trainingen gebruikt om een goede afstelling van de vering te vinden. In de eerste vrije training van vanochtend hadden we niet de ideale circuit omstandigheden. In de nacht was er regen gevallen waardoor, ondanks dat het droog was, de baan half nat en half droog was. Het was eigenlijk te droog voor regenbanden en te nat voor de droogweer banden. In de kwalificatie was het gelukkig droog en konden we werken aan de afstelling. Tegen het einde van de training hadden we de set-up redelijk goed voor elkaar maar toen kon ik geen snelle ronde meer rijden. Ik heb veel vertrouwen in de trainingen voor morgen. Ik denk dat ik zeker nog een seconde tot anderhalve seconde sneller kan rijden en dan zit je gewoon met een 750cc Suzuki in de top 10."
NEDERLANDS SUPERSTOCK 600 DUO HOOPVOL
Ruim zestien Nederlandse coureurs maken dit weekend deel uit van de diverse race klasses op het TT Circuit van Assen tijdens de WK Superbike. In de Superstock 600 klasse zien we zes Nederlanders aan de start. In de WK Superbike vertegenwoordigt Harry van Beek de nationale driekleur. Barry Veneman, Arie Vos en Joan Veijer doen dit in de WK Supersport klasse en in de Superstock FIM 1000 Cup twee Nederlandse rijders t.w. Jarno van der Marel en David Johnson, maar er wordt ook gestreden in de befaamde zijspanklasse. Hierin zullen de gebroeders Van Gils de nationale trots hoog proberen te houden.
In de EK Superstock 600 klasse zien we Ronald ter Braake (Nijeveen), Sam van Rens (Venlo), Nigel Walraven (Vuren) en Marcel van Nieuwenhuizen (Hierden) in actie evenals de andere permanente Nederlandse deelnemers in de EK Superstock klasse. Dit zijn Roy ten Napel (Ermelo) en Lennart van Houwelingen (Hardinxveld Giessendam). Een sterk vertegenwoordigd Nederlands rijdersveld in deze klasse waarin twee uitblinkers! Zij staan thans in het Open Nederlands Kampioenschap respectievelijk op een gedeelde eerste plaats en een derde plaats. We hebben het hier over Ronald ter Braake (gedeeld eerst met Gerald Perdon) en Sam van Rens (derde). Op de WK paddock zochten we het duo op en vroegen naar hun verwachting voor dit weekend.
"Het verschil tussen het ONK en deze EK is bijna nihil. We rijden alleen met andere type banden, dit is verplicht ! Normaal rijden we op Pirelli Super Corsa's, maar nu op het type Diablo", aldus Van Rens, die enkele jaren geleden nog uitkwam in de 125cc klasse. "Deze klasse was voor ons erg duur, goede onderdelen zijn gewoon kostbaar en het zijn hele lichte motoren. De Superstock is betaalbaar, met een standaard machine kun je heel goed uit de voeten. Zwaardere motoren ligt mij gewoon veel beter", vervolgde de 17-jarige Limburger die rekent op een top 10 klassering tijdens de EK Superstock race dit weekend. Van Rens zette vrijdagochtend overigens geen goede tijd neer in de eerste vrije training, met een 1.51.273 stond hij op de vijftiende plaats. Zijn teamgenoot Ronald ter Braake is vol optimisme en liet dit ook blijken in de vrije training. Met 1.49.188 reed hij zich naar de vierde tijd. "Ik denk dat er voor mij zeker een top vijf positie te behalen is dit weekend. Ik heb al een EK gereden in op Silverstone, dit was in de regen maar reed wel op het podium. Hier op Assen rijden we op andere banden dan normaal in het ONK en dat bevalt me wel. Ik merk eigenlijk weinig verschil", aldus Ter Braake. Op de vraag wie dit weekend in het EK zijn grote concurrent gaat worden antwoordde de nuchtere Drent na lang denken: "Ik zou het echt niet weten".
(Bron: www.racesport.nl)
De volledige uitslagen vindt u op www.worldsbk.com onder de button RESULTS.
****************
Ingezonden persbericht