Nieuw: cadeaus geven per SMS

Cadeaucode

Op 1 september wordt in Nederland een nieuwe service geïntroduceerd, die het mogelijk maakt om een ander via een SMS een cadeau uit te laten zoeken op internet. De cadeauservice is bedoeld voor iedereen die zich op het laatste moment realiseert nog geen leuk cadeau te hebben voor een feestje, of (op afstand) iemand op een originele manier wil feliciteren. Een service die tot nu toe nog niet wordt geboden, in het 'mobiele tijdperk'. De service maakt het mogelijk om consumenten kennis te laten maken met nieuwe producten en diensten, zoals een nieuwe roman, een hippe gadget, een nieuwe vliegbestemming of een goed doel. Cadeaucode.nl is daarmee een vernieuwend instrument voor 'buzz-marketing'. De 250 belangrijkste Nederlandse 'buzzers' ontvangen vandaag de eerste cadeaucode.

Tien geselecteerde cadeaus
Op de site Cadeaucode.nl kan op een eenvoudige manier een unieke code worden verstuurd aan de ontvanger, waarmee deze zelf één van de tien zorgvuldig geselecteerde cadeaus kan uitzoeken: van parfum tot vliegtickets. Het gekozen cadeau wordt gratis thuisgestuurd. Het vaste tarief is 25,25 euro (all-in) en kan met creditcard worden betaald. In de SMS, of e-mail, wordt de ontvanger met zijn naam aangesproken, maar ook de afzender staat vermeld, om het persoonlijke van deze cadeauservice te benadrukken, natuurlijk met een korte uitleg dat de code kan worden ingeruild op Cadeaucode.nl. De tien cadeaumogelijkheden worden regelmatig ververst. Een Cadeaucode is een jaar geldig.

Buzz-marketing
Voor bedrijven is Cadeaucode dé manier om consumenten kennis te laten maken met een nieuw product of nieuwe service. Een team van trendwatchers beslist of een cadeau bijzonder en leuk genoeg is voor Cadeaucode.nl. Omdat zowel de inhoud als de vorm van deze cadeauservice vernieuwend zijn, wordt Cadeaucode een belangrijk buzz-marketingwapen. Om te voorkomen dat zeer populaire cadeaus massaal door één persoon worden opgekocht, kan slechts twee keer per dag worden betaald met dezelfde creditcard.

Cadeaucode.nl is al door veel 'gift providers' benaderd die in Cadeaucode een nieuw, krachtig platform zien om hun product onder de aandacht te brengen, zoals bijvoorbeeld: Crumpler, Versace, Uitgeverij De Arbeiderspers, Transavia, AvantGarde, 0900-design, John Frieda, Free Record Shop, Sinner Eyewear, Philips, iTunes, Swarovski Pets, Unicef en MijnDomein.nl.

Geen cadeaubon
Cadeaucode.nl verschilt van de traditionele cadeaubon. Deze is ouderwets en omslachtig: gever en ontvanger moeten naar de winkel, en de keuze aan cadeaus is te groot. Dit laatste geldt ook voor de internetbonnen. Door een te grote keuze, heeft het geven van een bon een zeer onpersoonlijk imago. Cadeaucode.nl geeft een beperkte en bijzondere cadeauselectie, waarvan alle cadeaus het aankoopbedrag van de gever ruimschoots waard zijn.

Privacy en ethiek
Door Cadeaucode.nl worden geen gegevens doorgespeeld aan derden. De gegevens worden alleen gebruikt voor afhandeling van de bestelling en daarna vernietigd. Een week voordat een Cadeaucode zijn geldigheid verliest, wordt een herinneringsbericht gestuurd.

Er wordt gewerkt aan versie die geschikt is voor PDA, zodat de ontvanger zijn cadeau 'on the spot' kan uitkiezen en bestellen.

Cadeaucode.nl is een initiatief van het Haagse bureau voor creatieve conceptontwikkeling HBMEO. Cadeaucode.nl werkt samen met fashion & lifestyle PR-bureau So PR te Amsterdam.