Belgische Kamer van Volksvertegenwoordigers


PERSMEDEDELING VAN KAMERVOORZITTER Herman DE CROO

DE CROO: DE KAMER CONTROLEERT DE REGERING

De Kamer van volksvertegenwoordigers bepaalt autonoom, via haar Reglement, hoe ze haar wetgevende taak en controle op de regering uitoefent. In dat verband wijzigde de Kamer recent haar Reglement.

De "programmawetten"

Het jongste decennium hebben de opeenvolgende regeringen programmawetten dikwijls gebruikt en zelfs misbruikt. Programmawetten mogen theoretisch alleen maar wetsbepalingen bevatten die nodig zijn om de begrotingsdoelstellingen te verwezenlijken. Helaas werden ze een soort van "scharrelwetten" : wetten met een allegaartje van dringende bepalingen, met bepalingen die door de regering of het parlement slechts kunnen aanvaard worden als ook politiek compenserende maatregelen opgenomen worden en met bepalingen waarvan het gezond verstand zegt dat ze niet in afzonderlijke wetsontwerpen kunnen worden gegoten.

Daarom bepaalt het Reglement nu dat de Conferentie van voorzitters of, zo die geen consensus bereikt, de plenaire vergadering, op verzoek van een fractie kan beslissen de programmawetten te ontvetten en te ontdoen van alle artikelen die geen verband houden met de begroting.

Betere begrotingen = betere controle op beleidsopties

De Kamer heeft in verband met de begrotingsprocedure haar werkschema aangepast. De regeringsleden krijgen nu meer tijd (tot uiterlijk 31oktober) voor de indiening van hun beleidsnota's, waarin zij ieder de doelstellingen en de noodzakelijke budgettaire aanpassingen toelichten. Voorts heeft de Kamer zichzelf meer tijd gegund om de ontwerpbegroting en de bijgaande beleidsnota's onder de loep te nemen.
De begroting 2007 wordt ook op dit vlak een test.

De resoluties

Een andere recente reglementswijziging eist van de regeringsleden dat zij in hun beleidsnota's grondiger ingaan op het gevolg dat zij gaven aan de resoluties die de Kamer goedkeurde. Resoluties zijn voor de Kamer een soepele manier om bij de regeringsleden een aantal concrete doelstellingen aan te bevelen en hen tot initiatieven aan te zetten in de meest verscheiden beleidsdomeinen gaande van diplomatie tot verkeersveiligheid. De Kamer maakt meer gebruik van deze methode.

De evolutie is opvallend: enkele cijfers.

Tijdens de zittingsperiodes 49, 50 en 51 (toestand op 22.06.2006) werd volgend aantal voorstellen van resolutie ingediend en aangenomen:

Zittingsperiode 49 (1995-1999):

Ingediend Aangenomen BZ 1995 4 0 GZ 1995-1996 33 5 GZ 1996-1997 18 13 GZ 1997-1998 35 13 GZ 1998-1999 24 10 TOTAAL 114 41

Zittingsperiode 50 (1999-2003):

Ingediend Aangenomen BZ 1999 5 0 GZ 1999-2000 66 21 GZ 2000-2001 57 11 GZ 2001-2002 79 26 GZ 2002-2003 37 16 TOTAAL 244 74

Zittingsperiode 51 (2003 tot 22.06.2006):

Ingediend Aangenomen BZ 2003 16 0 GZ 2003-2004 116 10 GZ 2004-2005 104 16 GZ 2005-2006 78 6 (tot 22.06.2006)
TOTAAL 314 32

Brussel, 1 september 2006.

Kamer van volksvertegenwoordigers ­ 1008 Brussel D. Van den Bossche Tel.02/549.81.77 ­ Fax: 02/549.83.02 ­ Email: dominique.vandenbossche@dekamer.be