TNS NIPO
1 september 2006

Publieke Omroep vergroot herkenbaarheid

Nieuwe profilering leidt op voorhand nog niet tot meer kijkers

Aanstaande maandag verandert het televisielandschap. Nederland 1, 2 en 3 krijgen dan elk een vernieuwd, beter herkenbaar profiel. De nieuwe profielen zijn gebaseerd op specifieke groepen kijkers met een bepaalde leefstijl. De nieuwe profilering wordt vooral enthousiast begroet door vaste kijkers van Nederland 1, 2 en 3. Voor Nederlanders die minder vaak naar de Publieke Omroep kijken, lijkt de nieuwe profilering niet het gewenste effect te sorteren; ze zijn op dit moment nog niet gemotiveerd om meer naar de Publieke Omroep te kijken. Dit blijkt uit een onderzoek van TNS NIPO.

Voor het Nederlandse publiek komt de nieuwe profilering niet als een donderslag bij heldere hemel: 70 procent van de Nederlanders is er (enigszins) van op de hoogte. Met name de vaste kijkers van de Publieke Omroep weten dat de nieuwe indeling eraan komt.

Dat Nederland 1 een zender voor een breed publiek wordt, op Nederland 2 diepgang centraal zal komen te staan en Nederland 3 vernieuwend en grensverleggend wordt, is voor ruim eenderde van de Nederlanders (37%) een verbetering ten opzichte van de huidige profilering. Ook hier geldt dat de vaste kijkers het meest tevreden zijn met de wijzigingen.

Ruim tweederde van de Nederlanders (69%) vindt het vooral belangrijk dat ze de programma's kunnen vinden die ze willen zien. De nieuwe zenderindeling heeft onder meer als doel de herkenbaarheid van de Publieke Omroep te vergroten, zodat programma's makkelijker te vinden zijn. Vier van de tien Nederlanders (39%) denken dat de nieuwe zenderindeling hier inderdaad aan gaat bijdragen.

Even wennen
Toch moet Nederland nog wel even wennen aan de nieuwe profilering. Op dit moment herkent 29 procent van de Nederlanders zichzelf in één of meer van de nieuwe profielen en wordt het voor 21 procent aantrekkelijker om naar de Publieke Omroep te gaan kijken. Hierbij gaat het vooral om vaste kijkers van de Publieke Omroep. De nieuwe profilering lijkt er op voorhand nog niet in te slagen om nieuwe kijkers te trekken.

Tegelijkertijd met de nieuwe indeling van de televisiezenders krijgen ook de radiozenders een nieuwe programmering. De Nederlander blijkt hierover beduidend minder goed geïnformeerd te zijn: slechts negentien procent geeft aan (enigszins) op de hoogte te zijn van deze verandering.

1 | Voorgelegde stellingen

Voorgelegde stellingen

Bron: TNS NIPO, 2006

C0746 | TNS NIPObase CASI | Het veldwerk vond plaats van woensdag 30 augustus t/m vrijdag 1 september 2006. Voor dit onderzoek werden 685 Nederlanders van 18 jaar en ouder ondervraagd (n=685).

Bij publicatie of verspreiding de bron TNS NIPO vermelden. Voor eventuele vragen over het onderzoek kunt u contact opnemen met Marijke Postel (tel: 020 522 53 86).