Kunst per Post
Tpg post
Kunst per Post: laatste voltooide werk van Karel Appel onthuld.
Den Haag, 1 september 2006. Vanmorgen werd in Museum Escher in het Paleis bij de
tentoonstelling Kunst per Post het laatste werk van Karel Appel onthuld door Simon
Vinkenoog. Appel ontwierp dit in het voorjaar van 2006 voor een postzegel. Het bleek zijn
laatste werk te zijn. Op 3 mei 2006 overleed op 85-jarige leeftijd de wereldberoemde
beeldend kunstenaar. Simon Vinkenoog over de tentoonstelling Kunst per Post: Het is
ironisch dat Karel Appel, schilder van grote formaten, klein wordt vermenigvuldigd. Als
postzegel kom je wél voorgoed de toekomst en de wereld binnen. Een unieke
tentoonstelling in een prachtige omgeving! Tijdens de Nationale Weken van de Kaart, die
vandaag van start zijn gegaan, is een velletje van drie Karel Appel-postzegels voor
iedereen gratis verkrijgbaar
De Nationale Weken van de Kaart beleven dit jaar het eerste lustrum. Voor het vijfde jaar
op rij organiseert deze Stichting Wenskaart Nederland de landelijke campagne. Van 1 tot
en met 23 september is het volop feestin de deelnemende winkels. Wie tijdens deze weken
drie wenskaarten koopt (met minimale waarde van 5 euro in één van de 1850
deelnemende winkels) kan ze gratis versturen. Het unieke velletje met drie Karel Appel
postzegels van 39 eurocent krijgt de klant namelijk cadeau.
Ontwerp zegelvelletje
Kunsthistoricus Willemijn Stokvis geldt als een autoriteit op het gebeid van de
Cobrabeweging, waarvan Appel deel uitmaakte. Stokvis over het ontwerp:Met de
krijttekening die Appel voor de postzegel maakte, greep hij terug op de stijl die hij
gedurende de Cobrajaren (1948-1951) heeft ontwikkeld. Hij liet zich daarbij inspireren
door de kindertekening. De tekening stelt een figuurtje voor dat zowel kind als vogel kan
zijn. Hij vormde dit fantasiewezen uit twee figuurtjes die hij in zekere zin in elkaar
schoof, en die hij in bewust wat bibberig, geïmproviseerde lijnen in blauw en rood
op papier zette. De open plekken tussen de lijnen vulde hij in met geel. In de Cobratijd
maakte hij ook wel dergelijke half-dier-half-mensfiguurtjes. Zoals ook in deze postzegel,
is daarbij steeds een zeer helder kleurgebruik opvallend. In later jaren greep Appel
overigens vaker terug op deze kinderlijke figuratie, met name in de beeldhouwwerken in
hout, polyester en keramiek die hij in de periode van circa 1966 tot circa 1978 maakte.
Voor de vormgeving van het postzegelvel tekende Julius Vermeulen, adviseur kunst &
vormgeving bij TPG Post. Hij koos voor een sober ontwerp, dat alle ruimte laat aan de
postzegels van Karel Appel. De tekst op het postzegelvel (geschreven door Willemijn
Stokvis) is afgebeeld in het lettertype Plantijn, in de kleur antraciet. Dit draagt bij
aan het ingetogen en serene karakter van de omlijsting.
Karel Appel
Karel Appel (1921-2006) behoort tot de grote schilders van de twintigste eeuw. Zijn vitale
expressionistische werk vormt een vervolg op de ontwikkeling waartoe een andere
Nederlander, Vincent van Gogh (1953-1890), de aanzet gaf. De kindertekening was een
belangrijke inspiratiebron voor de wereld van fantasiewezens die Appel, in felle kleuren,
onder meer het Appelrood, opriep. Dat gold ook voor de internationale Cobrabeweging
(1948-1951) waarvan hij met zijn Amsterdamse vrienden, de schilders Constant (1920-2005)
en Corneille (geb.1922), medeoprichter was. In de tweede helft van de jaren vijftig
stortte Appel zich met totale overgave op de verf, waarmee hij zich in die periode op
vrijwel abstracte wijze uitte. Tegen 1980 ging hij de mens als onderwerp centraal
stellen. Appel maakte ook driedimensionale objecten en schreef gedichten. Zijn werk
bevindt zich in musea over de gehele wereld. Als zijn laatste werk ontwierp Karel Appel
deze postzegel voor TPG Post.
Kunst per Post
Het laatste kunstwerk van Karel Appel is tijdens de tentoonstelling Kunst per Post in het
Haagse Museum Escher in het Paleis in het echt te bewonderen. Deze tentoonstelling geeft
een overzicht van de kunstcollectie van TPG Post. TPG Post geeft al jaren vele bekende en
beginnende kunstenaars met diverse achtergronden de kans om postzegels maken naast hun
eigen autonome kunst. Vanaf de eerste decennia van de twintigste eeuw is de vormgeving
van de Nederlandse postzegels in handen gegeven van kunstenaars, grafici en architecten.
Zo markeert de serie Nederlandse jubileumzegels van 1913 een voor die tijd spraakmakend
ontwerp van architect en graficus K.P.C. de Bazel het begin van de relatie tussen de
ontwikkelingen in de eigentijdse kunst en specifieke typografie in de vormgeving van de
postzegel. In deze tentoonstelling worden postzegels, schetsontwerpen en kunstwerken van
circa twintig kunstenaars getoond vanaf de tweede helft van de 20e eeuw tot heden, waarin
de relatie tussen de kunst- en de vormgeving op bijzondere wijze wordt belicht. Hierdoor
ontstaat een kunstgeschiedenisoverzicht in het klein. Kunst er Post is vanaf vandaag tot
en met 15 december 2006 te bezichtigen in Museum Escher in het Paleis, Lange Voorhout 74,
2514 EH Den Haag. Openingstijden: dinsdag t/m zondag 11.00-17.00 uur. Escher in het
Paleis is gesloten op 1 januari, eerste Kerstdag en Prinsjesdag (19 september).
Nationale Weken van de Kaart
De Stichting Wenskaart Nederland is een samenwerkingsverbond van uitgevers, winkelketens
en TPG Post. De Stichting Wenskaart Nederland wil met deze actie het persoonlijk contact
door het verzenden van wenskaarten een extra impuls geven. Zij wil hiermee vooral de
meerwaarde van het kaartje benadrukken ten opzichte van e-mail of sms. Het ontvangen van
een kaartje is voor veel mensen het levende bewijs van persoonlijke aandacht. Geen wonder
dat het kaartje zich handhaaft in een wereld waarin digitale media een steeds grotere rol
spelen. Alleen al rond kerst en nieuwjaar worden in Nederland zon 200 miljoen kaarten
verstuurd. Maar kaartjes worden het hele jaar door geschreven, voor het overbrengen van
gelukwensen voor het behaalde rijbewijs of de verjaardag of als vakantiegroet, of zomaar
als teken van persoonlijke waardering. Roy Rempe, voorzitter Stichting Wenskaart
Nederland: Sms en e-mail zijn snel en makkelijk, maar onderzoek laat zien dat mensen een
persoonlijk en handgeschreven wenskaart in hun brievenbus zeer waarderen. Mensen vergeten
echter nog wel eens om een kaartje en een postzegel in huis te halen. Reden te meer om de
wenskaart nadrukkelijk onder de aandacht te brengen tijdens deze campagne. Uniek is dit
jaar het premium bij de actie. De Karel Appel postzegels zijn prachtig en een echte
must-have. Wij zijn er bijzonder trots op dat Karel Appels laatste werk voor iedereen
gratis verkrijgbaar is bij aankoop van drie wenskaarten.
Verkrijgbaarheid postzegelvelletje
In de periode 1 t/m 23 september 2006 krijgen mensen bij de 1850 deelnemende winkels de
Karel Appel-postzegels cadeau bij de aankoop van drie wenskaarten (met een minimale
waarde van 5 euro. De postzegels zijn overigens niet te koop op het postkantoor, wel
kunnen ze besteld worden via de Collect Club in Groningen en via www.tpgpost.nl. De
postzegels zijn bruikbaar voor frankering tot 31 december 2006. Na deze datum zijn de
zegels niet meer geldig voor frankering.
Ketens die meedoen aan de Nationale Weken van de Kaart zijn: Bruna, Primera, The Read
Shop, Postkantoren, V&D, Totaal Gemak, EXPO. Daarnaast nemen nog zon 500 zelfstandige
wenskaartwinkels deel aan de actie. Op de site www.wekenvandekaart.nl kan iedereen
bekijken welke winkels in de buurt mee doen met de actie.